Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2011-09-26, 12:14   #1
felicia6 felicia6 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2011
Inlägg: 3
Singer 4210i och Singer fashionmate 7256

Hej alla.

Här har ni en nykomling till forumet där jag hoppas jag kommer trivas och få bra information

Jag trivdes mycket på syslöjden i högstadiet för dryga 16år sedan men har inte sytt sen dess.
I augusti detta år fick dock min make en symaskin som jag i princip tagit över redan

Det var en Singer 4210 inspiration som gett oss mycket bekymmer. Den sliter av övertråden lite nu och då och ibland så tuggar undertråden så jag får slita ut trasslet från underdelen och klippa bort en stor härva med tråd.

Detta har hänt hur mycket som helst sedan augusti och griparkorgen har dessutom gått sönder. Vi har inte butikskedjan i vår stad, där maskinen är köpt, men fick snabbt tag på en ny griparkorg ändå via en annan butik.

Nu har samma sak hänt IGEN. Att griparkorgen gått sönder och nu är jag ordentligt less på hela maskinen! Denna gång ska vi ta kontakt med butikskedjan och få den fixad via dom, men jag vill inte ha kvar maskinen ändå!

Därför har jag varit på jakt efter en ny prisvärd maskin som ska vara bra men till bra pris. Den ska klara av att sy lite kläder och lagningar och sy gardiner osv.

Fick då lite råd och till slut landade mitt val på en Singer Fashion Mate 7256.

Men nu vill jag höra om ni har några erfarenheter av den? Är den prisvärd? Såg den hade kostat nästan 6000kronor men nu var den på kampanj på 3000kr. Då borde den väl ändå klara av att hålla någorlunda och kunna sy lite basics?

Tacksam för många råd och erfarenheter kring den maskinen
felicia6 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-26, 13:04   #2
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 464
Det är tydligt att Singer Insperation 4210 är stora problem med.

Jag skulle förslå att du provsyr en Bernina. Inte Bernette utan
Bernina. Den kommer att vara dyrare men det kommer du att ha
igen. Du kan även fråga om säljaren har någon begagnad Bernina.
Det är mycket bra köp. Om du köper en begagnat kontrollera så
att den har de sömmar som du vill ha, elastiska att knapphålen
går lätt att sy osv.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-28, 12:56   #3
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Förmodligen är det modellen som är usel..

Men en sak som inte lärs ut i instruktionsböcker (i alla fall inte tydligt nog) och som nybörjare gör: vevar bakåt. Man ska aldrig veva bakåt. Vill man bak trycker man på bak-knappen, eller lyft nålen+pressarfot och flytta tyget. Aldrig veva. Det är olika hur mkt en maskin "tål". Resultat är att övertråden brister när man sedan börjar sy igen. Vissa maskiner är superkänsliga och tål inte ens 5 minuter varv, medan en annan kanske man kan få in halv varv.. Men mer än 1 stygn klarar nog ingen.

Då brister övertråden när man börjar sy igen. Det är något nybörjare behöver få veta för det är som sagt ingenting jag ser nämnas ofta och brustna övertråd verkar vara ett vanligt problem bland nybörjare.

Jag får lite "budget"-känsla av Singer-symaskiner. Tyvärr. Märket lever kvar på sin storhet från före 1950-talet ungefär. Sedan har det gått gradvist utför. Nu för tiden känns det "budget". För nästa symaskin ska du nog titta om bland andra märken.

Provsy alltid först.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:32.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons