Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2020-09-13, 17:30   #1
cezar cezar är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2020
Inlägg: 1
Symaskin till 11åring?

Har en dotter som en en längre period intresserat sig för att sy. Vi funderar nu på att köpa en symaskin till henne i födelsedagspresent (fyller 11år). Hon har tidigare haft leksaksmaskiner men tröttnar snabbt då de inte kan göra det hon vill. I dags läget klipper hon sönder gamla klädesplagg och syr ihop något nytt för hand (då det inte finns någon symaskin i huset)

Hon är intresserad av att sy alltifrån gardiner till kläder. Får hon välja själv kommer det sys i alltifrån enkla bomullstyger till trikå och kanske rentav tyll. Det viktigaste är dock att hon får en chans att komma igång och börja sy. Söker en prisvärd maskin för en nybörjare (vi räknar med att om intresset håller i sig kommer hon behöva ha en mer avancerad när hon lärt sig mer)

Har försökt kolla tunt men är en djungel när man inte vet i vilken ände man ska börja.
cezar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-14, 11:13   #2
väskan väskan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2009
Inlägg: 243
Jag har 2 stycken som skulle vara lämpliga. 1 liten Janome o 1 liten Brother Ingen av dem finns längre till försäljning. Jag föreslår att du kontaktar en symaskinsbutik o ber om hjälp att hitta någon lämplig maskin.
Självklart ska hennes intresse uppmuntras.
väskan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-14, 13:27   #3
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 459
Jag skulle välja att köpa en begagnad symaskin som du
kan växla ned så att den går sakta.

Den skulle innehålla nyttosömmarna, knapphål mm samt
några mönstersömmar.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-15, 14:56   #4
Dellen Dellen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2013
Inlägg: 30
Köpte en enkel maskin (från England, men det kan man väl glömma nu?)
Inget extra lull-lull. Hon var nöjd och jag såg det som en extra maskin ifall hon skulle tröttna. Nu är hon ett par år äldre och föredrar min symaskin.
Dellen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-15, 15:09   #5
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 459
Det är inte fel att köpa en "större" begagnad maskin som ev blir extramaskin. Har alltid tre maskiner igång då jag syr. Två vanliga med olika tråd i och overlock.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-18, 15:32   #6
klas klas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2012
Inlägg: 49
Hej,

Jag skulle rekommendera en äldre symaskin helt i metall. De är mkt charmiga, så att man kan bli smått förälskad i dem, och de gjordes i en helt annan kvalitet... jag har läst att en symaskin under första halvan av 1900 talet kunde kosta så mkt som 3 månadslöner för en sömmerska.

Dessa maskiner gjordes med tanke på professionellt bruk i decennier... men de flesta av dem köptes i en tid före massproducerade billiga kläder, och sedan när de kom och såldes så billigt... slutade många sy och de fantastiska kvalitetsmaskinerna blev srående.

Men man ska fråga en symaskinsnerd om vilken modell som är bra... så fråga på bara

Och tro inte att hon inte kan få alla funktioner som hon behöver på en äldre maskin, det finna massor att speciella pressarfötter, till helautomatiska knapphål osv.
klas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-18, 15:35   #7
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 459
Absolut mekanisk maskin. Det menade jag också missade nog att skriva det. Då får du hushållssömmar och någon mönstersöm. Jag har en gammal Singer från 50-talet, den har 30 olika mönstersömmar. De flesta maskinerna kan du reglera hastigheten enkelt på.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
barnsymaskin, symaskin till barn

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:04.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons