Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tyger och tillbehör
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2011-07-14, 13:05   #1
Gidget Gidget är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2005
Inlägg: 718
Semester i Holland

Jag ska åka runt i Holland i en vecka och undrar om någon har något tips om var man kan hitta tyg, tråd, etc. Jag har fått ett tips om att staden Tilburg ska vara staden som det finns mycket av detta, men var? Finns det någon som varit i Tiburg? Någon som varit i Holland och kan tipsa om något annat ställe?
Gidget är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-14, 16:34   #2
syfantasten syfantasten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 878
Kantje board i Amsterdam
syfantasten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-14, 19:25   #3
suskal suskal är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 627
Jag har varit på Textilmuseet i Tilburg. De har försäljning av material men jag kan förstås inte säga exakt vad de har. Museet är jättefint och väl värt ett besök!
suskal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-14, 19:32   #4
PrinsessanRosa PrinsessanRosa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2008
Inlägg: 93
Smile

Tilburg kallas i Nederländerna för Wolstad, ullstaden. De hade tidigare en stor textiltillverkning.
I Tilburg har man, precis som i många holländska städer, en stor marknad varje lördag. Där finns ALLT!!! Under tiden jag bodde där köpte jag många meter tyg där.
http://www.hollandsemarkten.nl/markt...id=14&m_id=173
Enligt denna länk har de öppet fredag 9-12 och lördag 10-16.30 och marknaden är på Koningsplein. Tyvärr verkar inte sajten ge information på engelska, mer än översiktligt.

I Utrecht finns Nederländernas äldsta tygmarknad.
http://www.hollandsemarkten.nl/markten/?g_id=4&m_id=130
Den är lördagar kl 8-13 på Breedstraat.

Om du letar efter en renodlad tygmarknad ska du leta efter "Stoffenmarkt" eller "Lapjesmarkt".

OBS! Försök INTE prata tyska. Hellre en knagglig engelska. Många i nederländerna, även äldre generationer, är mycket duktiga på engelska.

Ibland kan man se att de säljer "coupon". Det är en tygbit som är ca 1,5 m lång. De är ofta billiga och man kan få ut en hel del av den.

Vill du ha mer hjälp eller hjälp med översättning kan du kontakta mig via privat meddelande.
PrinsessanRosa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-14, 19:43   #5
PrinsessanRosa PrinsessanRosa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2008
Inlägg: 93
P.S. Behöver jag säga att jag är tokigt avis på dig? Hoppas du får en underbar semester i Nederländerna.
PrinsessanRosa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-15, 07:20   #6
Gidget Gidget är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2005
Inlägg: 718
Tack så mycket för tipsen, jag tror jag kommer besöka lite marknader medan resten av ressällskapet åker berg- och dalbanor, det är mera i min smak.
Gidget är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2024-03-05, 12:56   #7
Padalun Padalun är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2024
Inlägg: 2
Alla har sin egen typ av semester. Jag stötte på detta ämne och när jag blev äldre insåg jag att jag är mer intresserad av kontemplation än av extrema känslor. Även om jag inte kommer att dölja det faktum att jag en gång gillade att åka på kajaker, berg- och dalbanor etc.
Padalun är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:06.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons