Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2012-05-22, 17:42   #1
Spader-Dam Spader-Dam är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2011
Inlägg: 165
Har någon köpt buckram/rullbock/diortyll?

Hej!
Har tänkt gö en hatt som behöver buckram/rullbock/diortyll (kärt barn har många namn). Efter tittat runt på internet har jag hittat några och märkt dom skiftar en hel del i pris och materialet. Så undrar om nån här har köpt det och det funka bra sen inte kosta en förmögenhet?

Några jag hitta
http://www.housefabric.com/Buckram-P4659C537.aspx Verkar va helt ok.
http://www.venacavadesign.co.uk/Prod...g_Buckram.html Vena cava har bra saker men 13.02 pund per meter hua nej tack.
http://www.efabrics.co.uk/ Har med för 2.49 pund (bara söka på buckram) men materialet är annorlundare än dom andra.
Spader-Dam är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-22, 21:20   #2
Emelie85 Emelie85 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2009
Inlägg: 25
Kärt barn har ofta många namn, men det du beskriver är ju faktiskt olika material. Jag har jobbat med rullbock och bekantat mig lite med diortyll också, och de är ju olika material som lämpar sig till olika hattar. Så vad har du tänkt göra för hatt, och hur vill du kunna använda materialet?
Emelie85 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-23, 00:55   #3
Spader-Dam Spader-Dam är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2011
Inlägg: 165
Verkade vara samma sak efter en hel del letande
Men ja ska vara stomme som sen ska kläs med tyg till en dam ridhatt/höghatt aktig sak sen en mer traditionel damhatt med styft brätte. Så mest kantiga och raka former så skulle behöva vara styft och tåligt.
Spader-Dam är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-23, 22:54   #4
Emelie85 Emelie85 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2009
Inlägg: 25
Jag har sytt en historisk ridhatt, sydde den i rullbock med hjälp av åtta kilar som man sätter ihop på insidan av hatten med hjälp av skarvar (så du får en slät yta på utsidan, för att få slät yta täcker du också rullbocken med vlieselin och filt.). Rullbock är ett ganska tungt material att jobba i, både att klippa och det du måste sy förhand. Men det går också att blöta, då blir det mjukt (och klibbigt!) och går att forma till mer runda former (helst över en hattstock eller stomme, men kan vara bra att veta om du tex vill böja brättet lite, kan du spraya på lite vatten och pressa med strykjärn). Rullbock är mycket styvare än diortyll, och ska du få en stadig höghatt så rekommenderar jag nog rullbock, men har inte riktigt koll på buckram.

Anledningen till att jag sydde min historiska damridhatt i kilar istället för i ett stycke är också att den är insvängd på mitten och sedan svänger ut mot toppen av kronan, den är också uppklippt på sidorna så du får ett brätte som går i en kurva ovanför öronen om du förstår hur jag menar? Tittar du på bilder så ser du att de är så de var gjorda.

Men det är två hattar du ska sy alltså? vet inte vad du menar med en mer traditionell damhatt med brett brätte... Typ såna med rejält brätte och med låg platt krona som de hade i början av 1900-talet? De är nog ofta stråhattar, klädda eller oklädda och dekorerade. Även där klart bättre med rullbock än diortyll, om du inte ska använda strå? Diortyll kan man använda tex till en bas för en turban som kan hjälpa till att stadga upp och till att fästa tyget i, men det ger en mjuk bas som inte typ håller uppe ett brätte, eller ja, beror ju på antal lager förstås...

Jag har gått kurs i hattsömnad, men jag är inget proffs, så viss reservation passar jag på att skjuta in
Emelie85 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-24, 19:46   #5
Spader-Dam Spader-Dam är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2011
Inlägg: 165
Buckram ska vara det engelska ordet på rullbock men vissa sa diortyll va det svenska med men vet då det ska kryssas bort

Va sånt jag hade tänkt, att det skulle vara den varianten.

Ja var nog på ett ungefär såna jag hade tänkt men tänkte rullbock borde funka lika bra eller bättre än strå dessutom kan det va svårt hitta en stråhatt i exakt den form jag vill ha .

Men som sagt hur jag ska gö hatten vet jag men har svårt hitta sån rullbock jag vill ha.
Spader-Dam är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:03.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons