Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2014-08-30, 16:21   #1
Talla Talla är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2012
Inlägg: 135
Trasig symaskinsdel efter service

Hej! Jag har lämnat min äldre Pfaff 362 på liten service. Den hade förut en trasig spak på zick-zack mekanismen, så jag beställde mekanismen från England och lämnat till symaskinsbutiken någon gång i början av året. Efter bytet hade jag opererat handen och inte sydde på ett par månader. Sedan upptäckte att Pfaffen börjat göra rätt fula raka rakstygn. Inte alls i närheten av vad den gjorde. Så nu lämnade jag igen den för att justera nålgången. Igår ringde dem från butiken att maskinen blev klar och sade: "Och limmade han den där spaken som var av". Va?! Vilken spak? Jo, den där på zick-zack mekanismen, s k snabb zick-zack spak (för dem som sett Pfaffen, den som sitter uppe). Alltså, den som var nybytt! Och sade: "Den måste blivit skadat i väskan". Va!? Väskan är hård och hade aldrig känts trångt på något ställe. Jag kan inte i mitt liv tro att väskan skulle skada spaken, den står ju inte rakt ut heller. Jag kan misstänka att spaken kunde skadas, om man tagit i för hård i mekanismen för att justera nålgången, för det är den mekanismen som måste justeras.
Så nu sitter jag och vet inte vad jag ska göra. Det känns rakt sagt för j-gt att min nya spak blev skadad. Jag har ingen tilltro till något lim som kan hålla den där. Nu får jag tillbaka en skadad maskin + det lät som om "det gick inte justera nålgången på den". Jag hade svårt att höra i telefonen och jag ska till stan på måndag för att se på eländet. Jag menar, om jag lämnar bil på service och verkstaden skadar den, då brukar dem byta grejen. Hade aldrig hört att de limmar saker dit. Men vad gör man med symaskiner?
Talla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-08-30, 18:01   #2
sylycka sylycka är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2010
Inlägg: 12
Hej!
Är bara nyfiken om du lämnat in maskinen i Ö-vik?
sylycka är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-08-31, 01:31   #3
Talla Talla är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2012
Inlägg: 135
Åh, nej, det vore för långt att åka :-). I Sundsvall, men serviceverkstaden är i Härnösand. Så de fraktar maskinerna dit.
Talla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-09-02, 08:37   #4
Talla Talla är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2012
Inlägg: 135
Det här är provbit som låg under pressarfoten i Husqvarna 2000 som servades samtidigt som den olycklige Pfaffen.Namn:  DSCN0916.jpg
Visningar: 708
Storlek:  52.3 KB
Visst ser rakasömmar lite konstiga ut? Ser ut som svag bred zick-zack. Testade på papper med linjer. Japp, sticker åt höger varannat nålstick.
Namn:  DSCN0915.jpg
Visningar: 699
Storlek:  13.4 KB
Suck! Är det så man ska göra service? "Snabbt och någorlunda, hoppas de inte märker."

Och så där ser min spak efter servicen Namn:  DSCN0918.jpg
Visningar: 693
Storlek:  16.0 KB

Det utlovas vara verkstaden med lång erfarenhet som servar alla märken. De servar dessutom skolmaskiner till många skolor i området. Inte undra på att många blir avskräkta från sömnaden efter undervisningen på undermåliga maskiner.

Senast redigerad av Talla den 2014-09-02 klockan 08:42. Anledning: av tre olika bifogade filer bifogades bara en på tre ställen
Talla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-09-03, 02:05   #5
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Bu till den reparatören!!
Jag skulle inte vara nöjd om någon haft sönder någonting för mig!
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-09-08, 12:08   #6
Talla Talla är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2012
Inlägg: 135
Jag har enormt stark känsla att jag vill inte lämna någon av mina maskiner till någon reparatör. Har äntligen kunde ringa till Symaskinshoppen i Härnösand och det lät som att jag borde vara nöjd med servicen. Spaken låg ju in i väskan! Han hade inte förstört den. En grej jag förstår inte: om saken går sönder under tiden maskinen var hos dem eller transport mellan butik, där jag lämnat (och maskinen var hel) och verkstaden - är det inte deras ansvar då? Det tyckte inte han. Han som mottog maskinen i butiken ville inte säga, om den var hel eller inte. Klart! Måste jag fota maskinen före jag lämnar den på service?

För några månader sedan var den zick-zack mekanismen, som spaken sitter på, utbytt av samma reparatör. Men tyvärr sydde den inte raksöm, utan svag zick-zack, efter det. Därför lämnade jag in Pfaffen till honom igen. Då fick jag höra att när han bytte mekanismen ställde han inte något annat. Va!? Menar han att han inte kontrollerar hur den syr efter han byter en mekanism som styr zick-zack/raksöm inställningar?

Nu ville han inte diskutera det på telefon, utan hänvisade mig till reklamationsnämnden. Han sade att jag kommer med massa lögner. Så tydligen är jag en lögnare för att jag är missnöjd med servicen.

Varning för den här verkstaden! Jag fått lämna tillbaka både Pfaff och Husqvarnor för att ställa in raksömmen direkt efter servicen! Man borde inte behöva göra det! Man ska inte behöva oroa sig för sin maskin, när man lämnar den på service, oavsett om de gör service direkt i butiken eller skickar till en verkstad!
Talla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-09-08, 14:59   #7
inging inging är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2013
Inlägg: 57
Citat:
Talla skrev: Visa inlägg
Måste jag fota maskinen före jag lämnar den på service?
Det kan nog vara en bra idé, och om man har en digitalkamera är det enkelt gjort.
inging är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-09-08, 15:17   #8
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Vilken loser!!

Jag tycker det är hemskt att det finns sådana ställen som är så nonchalanta. Det verkar vara en växande problem. Har läst samma problem med andra service- eller reparatörsverkstäder.
De verkar tro att om symaskinen fungerar och syr något sånär bra så är det bra!

Jag förstår att äldre pfaffar av den typen är supersvåra att få rätt till pga deras mkt snäva toleranser (är med en gammal pfaffgrupp på yahoo där jag fått veta det) men då tycker jag att man ska erkänna det, dvs att man inte lyckas bättre än sådär.

(jag vet jag har en 230 först som reparatören inte lyckades ställa in rätt så jag bytte mot en fungerande 332 så åtminstone erände de det)

Annars tycker jag att det är symtomatiskt för dessa symaskiner från den tiden att raksömmen inte är helt superrak, det är inte det heller på min 332. Även om just din är lite mer än man kan tolera.

Länk till gruppen:
https://groups.yahoo.com/neo/groups/...r=planningclub
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-09-08, 15:19   #9
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Och det där med att de provsydde på en JEANSBIT förlorade all min förtroende. 1-lager-jeans klarar alla att sy på bra och det är stabilt så att det ser fint ut och sömmarna inte dras ihop och det gör också att sömmarna inte syns ordentligt.

Och jo jag har också råkat ut för miffon till reparatör... Två stycken. Men det är en annan historia.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-09-08, 17:41   #10
Talla Talla är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2012
Inlägg: 135
Ja, håller med. Gamla Pfaff är som schweizisk ur, det är sån precision. Det är ganska fascinerande. Så antingen man erkänner bara att man inte kan ställa in de maskinerna eller kollar noga, när man servar dem. Jag hade inte hört att Husqvarna 2000 är svår att serva, men den har jag inte pillat i så mycket. Men den sydde svag zick-zack också efter servicen. Anmärkningsvärt att han provsyr på jeans eller något liknande grovt och styvt tyg. (Och även på de tygbitarna ser inte sömmarna så värst raka ut.)

Nu i efterhand har jag ingen att skylla än mig själv. Jag har inte gjort något foto av maskinen, när jag lämnat den. Jag får skylla mig själv att jag var otålig att fixa maskinerna, samtidigt som jag opererat mina händer, en efter en. Jag tyckte att medan jag inte kunde sy, kunde en professionell reparatör fixa dem. Tji, fick jag
Talla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-09-08, 20:45   #11
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Det är lätt att vara efterklok men egentligen borde det ju vara så att man kan lämna in och vara trygg att de kommer vara ärlig, antingen gör de sitt jobb eller så erkänner de och ger dig pengarna tillbaka eller något sånt där.

Man ska inte behöva fotografera och ha sig innan!!

Men det är ju bra det med... suck!!
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-09-09, 19:00   #12
klas klas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2012
Inlägg: 49
Jag har haft samma fel på en Pfaff 332, och gjorde en liknande lagning, jag la ett lager epoxy, men jag gjorde det riktigt, så raksömmen blev perfekt.

Saken är att vredet har stopp, 2 st om jag inte minns fel, det ena stoppet ska innebära raksöm, det andra maximal sicksack. Han har tydligen limmat fast vredet så att det ena stoppet som skulle innebära raksöm nu innebär svag sicksack
klas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-09-10, 18:45   #13
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Ah då får man hoppas att limmet går tas bort!
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-09-22, 14:05   #14
Ma-lou Ma-lou är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2011
Inlägg: 243
Citat:
Han har tydligen limmat fast vredet så att det ena stoppet som skulle innebära raksöm nu innebär svag sicksack
Det vore ju fasansfullt varför ta emot eller laga en maskin man inte klarar av??!!
Sedan bära sig så illa åt att man ljuger för kunden det är det lägsta av allt!!!!
Ma-lou är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-09-25, 13:26   #15
Talla Talla är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2012
Inlägg: 135
Tack för förståelse och stöd!

Det är inte alla människor som förstår varför någon kan bli ledsen för lite skavanker på en gammal symaskin Det gjorde tydligen inte symaskinsreparatören. Oacceptabelt, tråkigt och värst av allt är att jag inte kan göra något åt det. ARN skulle ändå inte ta an ärendet, eftersom det går under deras värdegräns. Det kan man ju förstå, de kan ju inte hålla på med ALLT, de måste sålla efter något kriterie.

Enligt Konsumentvägledning, så är det verkstadens ansvar, så fort jag lämnat maskinen där och den ska återlämnas i oförstört skick efter servicen. Det är verkligen fult spel den verkstaden håller på med och kundpolicy hade den tydligen inte hört talas om heller. Oprofessionellt. Riktig glädjedödare. Tack för att ni lyssnade/läste!
Talla är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
symaskin service pfaff

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:26.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons