Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2011-11-28, 16:00   #1
Busen Busen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 123
Question Köpa Elna Sew Zebra? Eller annan?

Hej!

Min bror är långt ifrån en skräddare, men är en kreativt pysslande och lagande ung man, som flera år i rad har önskat sig en symaskin. Nu funderar jag på att försöka få tag i en symaskin som är användarvänlig, pålitlig och någorlunda billig.

Vet någon något om symaskinen "Elna Sew Zebra", som kostar 1795 kr hos Stof & Stil? Är den bra och prisvärd?
Eller har någon förslag på en ännu billigare och bättre, eller billigare och alldeles lagom bra symaskin?
(Jag har själv råkat ut för två fruktansvärda begagnade, så det vill jag inte utsätta honom för).

Tack på förhand,
Susanna
Busen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-28, 16:04   #2
lövkillen lövkillen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 231
Titta in hos Netto i Göteborg om du bor nära. De har en Singer tradition för 899 kronor.
lövkillen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-28, 17:17   #3
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Jag rekommendar inte att köpa en maskin på netto, lidl eller andra varuhus 899 kr. Många av dom fungerar mycket dåligt och går knappast att sy på, ni kommer inte att kunna få någon servis på maskinen, för reperatörena vill inte ta i dom med tång ens, reservdelar tillbehör finns inte heller till dessa billiga maskiner.
Köp kända märken och undvik dom allra billigste modellerna.
Kolla in brother. Du får mycket maskin för pengarna. Runt prisklassen 2500 kr börja maskiner bli bra. Köp en bra symaskin. En bra symaskin ger sy glädje i många år. Se det som en investering i framtiden.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-28, 17:50   #4
AnnLindahl AnnLindahl är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2008
Inlägg: 269
Eller köp en bra begagnad av ett känt märke.
AnnLindahl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-28, 18:15   #5
lövkillen lövkillen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 231
Även om en begagnade symaskin har garanti hos handlaren, är det jobbigt att bära den tillbaks varje gång den fastnar.

TS skrev att hon vill undvika gamla maskiner, som jag för övrigt är förtjust i.

En billig maskin just nu är den hos Netto. Den är prisvärd och har garanti. Om den får problem får man pengarna tillbaka till skillnad från en reparatör som jag måste släpa maskinen till varje gång vid problem.

Köpa en billig begagnad och reparera själv är ett mycket bättre alternativ.
lövkillen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-28, 18:18   #6
Busen Busen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 123
Tack för era svar!

Hmm. Detta är knepigt. 2500 kr är ganska mycket pengar för en symaskin som inte kommer användas mer än vid behov. Jag är däremot också ganska rädd för de där billigaste maskinerna som man hittar på varuhus, som kan krascha redan under första året. Det kanske är en begagnad av bra märke, man ska ha? Det tål att tänkas på.

Ingen som har testat den där "Elna Sew Zebra"?
Busen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-29, 07:06   #7
Busen Busen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 123
Lövkillen, vet du om det där erbjudandet finns på fler Netto än i Göteborg, eller om det är unikt för den butiken? Jag bor i Danmark och ett eventuellt köp hänger på att någon familjemedlem fixar det. De bor i Vimmerby.
Jag föredrar också gamla maskiner, egentligen, men inte att köpa. Två stycken havererade för mig under ett år och förstörde tyger och humör. Haha, den ena fick så varm pedal att jag var tvungen att isolera mina fötter med tofflor och alltid hade en balja med vatten redo, om något skulle ta eld.
Men det där Nettoerbjudandet lockar verkligen. Singer är ju ett bra märke.
Busen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-29, 08:09   #8
lövkillen lövkillen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 231
Jag vet inte om det är bara Göteborg som har det erbjudandet. Jag vet bara att samma maskin kostar det bubbla hos vanliga symaskinsföretag. Den har minst två års garanti och den klarar långt över två år. För det priset kostar det nästan en krona per dag om man slänger den efter avslutat garanti.

Den kommer att funka långt över två år.

Äldre symaskiner är mycket bättre för mig, för jag har känslor för dem.
Den som hade varm pedal kan ha varit en Bernina som är så fina maskiner. En kille på nätet visar problemet med de och hur enkel det åtgärdas. Det är en bit som företagen då hade lagt in i pedalen för att undvika störningar för andra apparater så som TV och liknande. Den killen tar bort den lilla delen och pedalen funkar som den skall. Du kan också fixa det, för det var ett enkelt ingrepp.

Det är viktigt att lära känna sin maskin och idag finns det mycket snabb hjälp på nätet, så man behöver inte vara rädd för gamla maskiner.
lövkillen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-29, 12:21   #9
carlm carlm är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2011
Inlägg: 472
Det står om Nettos erbjudande i reklambladet för den här veckan på deras hemsida. Symaskinen verkar gälla alla Netto-affärer utom en i Norrköping och en i Linköping.
carlm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-30, 16:56   #10
Busen Busen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 123
Åhå, tack så mycket! Nu kollar jag med mina svenska fränder och ser om de kan ordna själva köpandet. =)

(Mina gamla monstermaskiner har varit bortom all räddning. När jag har lämnat in dem för service har reparatörerna sagt att det är billigare att skrota och köpa en bra ny, än att laga. Så det är inte pga grupptrycket som jag slutligen gav upp och köpte mig en ny, fin och alldeles, alldeles underbar PFAFF. Annars håller jag ju med dig, Lövkillen, om att de gamla brukar vara pålitliga, men jag hade uppenbarligen väldig otur med mina köp.)
Busen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-30, 17:36   #11
lövkillen lövkillen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 231
Väldigt konstigt att en reparatör säger så om en gammal maskin, för de gamla behöver bara bytas nål och lampa på. De behöver inga reservdelar.

Ibland kan några droppar olja blir liggandes i en maskin och blir som tuggumi. För en reparatör kräver detta många timmars arbete för att rensa bort geggan från maskineriet.
lövkillen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-30, 18:05   #12
carlm carlm är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2011
Inlägg: 472
Det finns ju delar även på en gammal symaskin som slits, t.ex. kol i motorn, drivremmar.

Jag frågade efter en drivrem för Bernina 530 i en lokal symaskinsaffär som utför reparationer, och hans svar var att det var omöjligt att få tag på. Det stämmer säkert att Bernina inte säljer dem längre, men jag fick tag på en ersättningsrem från USA iaf.

Fjäder till trådspännaren fick jag tag på ifrån Kjell & Company.

Men vissa reservdelar finns helt enkelt inte längre till gamla modeller, eller är väldigt dyra. Verkar t.ex. gälla Hook Drive Belt till gamla Pfaff. Kamdrev till Husqvarna 2000 6xxx verkar också dyrt.
carlm är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:09.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons