Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-12-08, 17:41   #1
Magnus47 Magnus47 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2008
Inlägg: 4
Är nya Singer ett dåligt köp?

Har fått i uppdrag att köpa en billig symaskin åt min flickvän från svärföräldrarna. Kollade upp lite varianter på prisjakt och hittade en av märket Singer för 1200kr. Hittar inte så mycket resentioner om denn så jag ringde ner och pratade med en symaskinförsäljare här i Lund. Efter 5 minuters svordommar om hur dåliga nya generationers Singer är så kunde jag urskilja följande anledeningar: Finns inga reservdelar, låter väldigt mycket och framförallt syr väldigt dåligt (vet inte riktigt vad det innebär). Enligt honom så gick det inte att få tag på en användbar symaskin under 3000kr om man inte köper begagnat. En symaskin från 50 talet är oftast mångdubbellt bättre än dessa nya billiga symaskiner. Har hittat en ännu billigare symaskin av märket Brother, men har inte vågat ringa och fråga symaskinshandlarn om den...

Symasking: Singer Model 8280 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=293033

Frågor:
1. Är de nya Singer så dåliga som jag har fått förklarat eller duger de till "småpyssel" som min flickvän håller på med? Sy upp Jeans?

2. Bör jag hellre satsa på en begagnad,tex. Husqvarna? (svårt att hitta under 2000kr)

3. Hur står sig den lite billigare maskinen av märket Brother?
Brother LS-2125
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=135834

4. Finns det andra maskiner jag bör titta på? Priset bör ligga under 1500kr.

Jag vet att det är en billig maskin och att man får det man betalar för. Men frågan är om det är en bra nybörjarmaskin för mindre pyssel som gardniner, dukar och liknande eller om det helt och hållet är skräp som inte går att använda.

Tacksam för svar och åsikter!
/Magnus
Magnus47 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-08, 18:40   #2
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Syr hon bara lite och bara basic så skulle jag helt klart gå in och köpa en nyservad gammal grön HQ. Det är en slitvarg och jag köpte min från -58 för 475:- helt nyservad och den går klockrent.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-08, 19:44   #3
Linblomman Linblomman är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 360
Plus att en gammal maskin väger BETYDLIGT mycket mer än en ny maskin.
Kan vara bra att ha en tyngre maskin när man ska sy tunga gardiner.
Linblomman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-08, 20:44   #4
Marron Marron är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 239
Jag tror att en billig Janome är ok, men jag vet inte om det finns så billigt som 1500. Skulle inte satsa på billig ny Brother, hellre begagnat.
Marron är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-08, 20:58   #5
jennyisaksson jennyisaksson är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2008
Inlägg: 14
Jag har köpt en symaskin till min mamma i julklapp. Jag funderade först på en billig maskin från Ikea men gick snabbt över till att satsa lite mer på ex just en Singer eller en begagnad äldre maskin för ca 1200kr.

Jag ringde till min lokala symaskinsförsäljare. Eftersom jag har en Husqvarna 3600 hemma som jag inte använder tänkte jag först byta den till en bättre begagnad och lägga pengar emellan men han vägrade ta emot den överhuvudtaget. Enligt honom var den modellen inget att ha... Han föreslog att jag skulle köpa en Singer från honom som jag gissar var en Singer 2250. (Han visste inte vad det var för modell... Men av det han beskrev och priset så drog jag slutsatsen att det kunde vara den) De begagnade han hade inne var för dyra för mig.

Efter det samtalet lade jag in en beställning på www.symaskinswebbshoppen.se. Det blev en Singer 2818. Lite dyrare än vad jag hade tänkt mig men jag hoppas att den är värd det ändå. De var väldigt trevliga när jag ringde och pratade med de. Hon pratade gott om den här maskinen. Ring gärna dit och fråga om de olika maskinerna. Det var även väldigt snabb leverans. (Jag beställde i tordags och fick den idag, måndag)

Nu har du kanske inte så mycket nytta av mitt inlägg men jag ville dela med mig av mitt symaskinsinköp eftersom jag gick i precis samma tankar som du innan jag slog till. Tyvärr kan jag ju inte säga om jag gjorde ett bra köp eller inte än. Jag tror som du att man helt enkelt får det man betalar för. Men jag tror och hoppas att även de billigare Singermaskinerna duger till lite småpyssel i alla fall. Jag håller med om att det var svårt att hitta recensioner på Singer maskinerna men för Singer 2818 finns några recensioner här. Anledningen att jag valde den maskinen istället för de billigare de hade inne var att den dels hade förstärkta stretchsömmar som jag ville att hon skulle få och att den såg lite rejälare ut samt att den hade fått bra recensioner här på sysidan.

Mvh: Jenny Isaksson
jennyisaksson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-08, 22:40   #6
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Jag säger alltid att om man har tajt budget så skall man köpa beg rejäl sak istället för ny för samma pengar. (beg med service och garanti, inte beg från privatperson)
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-09, 00:10   #7
Magnus47 Magnus47 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2008
Inlägg: 4
Tack för alla svar!

Ja som det verkar så vore det smartast att köpa en begagnad, dock känns det lite sissådär att ge bort en begagnad julklapp. En sak om man köper en åt sig själv men nu ska jag ju köpa åt en annan person och komma dragandes på en stenklump från 50-talet imponerar inte på någon som inte förstår sig på symaskiner tror jag. Vet inte om svärföräldrarna riktigt godtar det heller då dom kanske inte vill framstå som snåla. Hejdade dom iofs från att köpa en symaskin från Koop så de kanske inte bryr sig så mycket.

Synd Jenny att du också ska ge bort den i julklapp, hade vela haft ett utlåtande. Men man kan ju inte få allt! Tack för ditt utförliga svar, tar kanske och ringer symaskinswebbshoppen imorn.

Har hittat några billiga varianter på blocket, men det är ju en del risktagande. Men är inte Husqvarna kanska billiga att laga om de skulle gå sönder? Alltså mycket reservdelar tillgängligt
Magnus47 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-09, 08:21   #8
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Att köpa en bra servad begagnad Husqvarna skulle jag påstå är ett väldigt bra köp. Den är snart en antikvitet och är väskan med så är det än bättre. Jag skulle personligen bli överlycklig att få en i julklapp. Nu har jag ju en redan men.... och den kommer jag behålla tills jag dör
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-09, 10:08   #9
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Och jag säger samma sak, men Pfaff. Min pfaff 332 (men 230, 360, 260 osv är bra också) syr precis allt man slänger på den och går som smör. Fick också en söt väska.

Man ska inte tänka så att beg är snik, nej det är tvärtom! Det är billiga nya symaskiner som är snik! Även nya dyrare maskiner är sämre än 50-60-talsmaskiner om man tänker på hållbarhet och okräsenhet. Min pfaff 332 kostade 3 månadslöner när den kom ut 50-talet har jag förstått.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-09, 10:10   #10
JohannaSoreke JohannaSoreke är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 714
Eller varför inte en begagnad BERNINA??!!! Där kan man prata om arbetshäst!!!

Min första maskin går fortfarande som en klocka, trots att jag fick den rejält begagnad och sedan knapp servat den på alla 20 åren!
Verkligen ett fynd! (Bernina 801Sport är helt mekanisk)

Fick just reda på att även de nyaste Berninorna kan man öppna rätt rejält för att komma åt alla rörliga delar alldeles själv!
Då håller de mycket längre eftersom man kan rengöra grundligare innan man måste lämna in dem för service!

OCH de innehåller inga plastdetaljer utan rejäl metall!
Spolkapseln o huset är dessutom väldigt lätta att rengöra eftersom de sitter med en knapp istället för 4 skruvar, som man måste vara bläckfisk för att lyckas montera ihop igen!
JohannaSoreke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-09, 10:19   #11
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
haha, självklart har alla sina favoriter.

Men kort sagt kan man säga att i princip alla märken från 50-60-talet som kostade ett par månadslöner då är bra att köpa som beg.

Jag vet inte om det är så på de tidigare maskinerna men husqvarna har lite plastdelar som kan gå sönder och behöver bytas ut. Det är i alla fall inte så på de 50-60-tals pfaff där alla vitala delar är av metall.

Men om man köper av en reparatör så har han servat maskinen och man får garanti på den, så om den har problematiska delar så har de bytts ut. Försök förhandla till 1 årsgaranti, om du inte redan får det. Jag fick 1 år rakt av. Då visar det att de vågar stå för sin service.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-09, 10:34   #12
sextiosexan sextiosexan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 832
När jag köpte ny maskin i höstas så blev det en brother inovis30helnöjd med den och dessutom har den 5 års garanti.
Dyrare än vad du är ute efter men finns ju andra modeller.

Vad först inne på husqvarna som jag haft tidigare men min symaskinsförsäljare avrådde mig då han ansåg jag fick betydligt mer för pengarna om jag köpte en brother.
Han sa oxå att det tar lång tid att fixa reservdelar till husqvarna och att de är väldigt dyra att laga.
Visst kan en gammal beg maskin gå i många år men som regel har du max ett års garanti så är oturen framme kan det bli en dyr affär.
Varken min eller min mammas gamla husqvarna var nån ide att laga eller att byta in.

Personligen hade jag hellre velat ha en ny maskin i present än en gammal och för 1500-2000 kan du få en bra ny singer eller brother.

Har du ingen symaskinsförsäljare i närheten som kan ge dig råd och tips?
Om inte så är mitt tips, ring symaskinswebbshoppen men glöm inte kolla vad som gäller med garantin.

Lycka till med köpet
Gunilla
sextiosexan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-09, 11:02   #13
avsl0203 avsl0203 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 918
Som första egna maskin så tror jag att en billig maskin för 1500:- är bättre än ingen symaskin. Själv så hade jag velat ha en ny symaskin om jag fick den som present och tänkte sy dukar, gardiner och sy upp byxor. Känner man senare att man har ett behov av en starkare eller dyrare maskin så går det ju att spara ihop till en i framtiden.

Jysk brukar ibland ha kampanjer på husqvarna maskiner. Coop säljer hugin symaskiner till billiga priser.

Visst är det så att det kan vara svårt att hitta reservdelar till maskinen om den går sönder. Men med tanke på vad det kostar att laga en symaskin så vet jag inte om det är billigare att köpa en ny billig maskin, än att laga den, såtillvida garantin inte fortfarande gäller förståss.

Så min tanke är att hon får en maskin som hon kan använda under minst två år (vanlig garanti tid) ev längre. Samtidigt som man då har tid att känna efter om man gillar att sy å så. Har man det så kanske man kan spara ihop till sin drömmaskin under de år maskinen håller?!

Så har iaf jag gjort. Jag köpte mig en billig brother maskin till att börja med och sparade sedan ihop till en dyrare maskin. Men det kanske inte är något alternativ??
avsl0203 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-09, 15:05   #14
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Så kan man ju resonera.

Men själv så skulle jag nog hellre ha en symaskin som håller och inte ha en billig en som kanske har ett eget liv/krånglar och man svär mer än syr. Då slipper man byta upp sig sen, om man har ett bra bas. Man behöver egentligen inte mycket av de "finesser" som finns på nyare maskiner. Om man syr mycket kläder är knapphål en fördel, men annars klarar man i princip sig på 2-4 olika sömmar.

Då är det nog bättre man börjar med en bra bas-symaskin och sen tillägger en overlockmaskin.

Men det är jag det.

Men om man vill ha billiga nya symaskiner så kan jag rekommdera köpa från UK, mkt billigare och man kan gå upp 1-2 steg och ändå betala lika mkt.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-09, 16:17   #15
Trulsan Trulsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 191
Citat:
ichigo skrev: Visa inlägg
Och jag säger samma sak, men Pfaff. Min pfaff 332 (men 230, 360, 260 osv är bra också) syr precis allt man slänger på den och går som smör. Fick också en söt väska.

Man ska inte tänka så att beg är snik, nej det är tvärtom! Det är billiga nya symaskiner som är snik! Även nya dyrare maskiner är sämre än 50-60-talsmaskiner om man tänker på hållbarhet och okräsenhet. Min pfaff 332 kostade 3 månadslöner när den kom ut 50-talet har jag förstått.
Kan bara hålla med om att 332 är en underbar maskin. Klarar allt det jag har testat iaf. Har en jag med.
Trulsan
Trulsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
begagnade symaskiner, kvalitet på symaskin, singer, val av symaskin

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:54.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons