Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2012-05-09, 13:47   #1
KarinBK KarinBK är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2012
Inlägg: 2
Husqvarna 2000 6030

Hej
Har fått en Husqvarna 2000 6030 utav en släkting och har suttit och försökt testa mig fram lite.
Har ingen instruktionsbok.

Men en sak som jag inte förstår är den lilla knoppen på sidan av maskinen som används för att fylla på spolarna med undertråd ska ju vara utdragen när man inte använder den, men ska den fortfarande snurra när man syr?

Och sen så tar inte "tänderna" som sitter parallellt med pressarfoten (där undertråden kommer upp), de verkar inte gå upp så högt. Tyget flyttas nämligen väldigt lite och ibland inte alls ? (Har provat att vika tyget dubbelt, för att få det lite grövre) Går det justera dessa "tänder"?

Någon som kan Husqvarna 2000 6030 och skulle vilja hjälpa mig ?

Tack !
KarinBK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-09, 14:18   #2
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Pinnen du sätter undertråden på ska snurra även när det inte sitter någon spole på, det är helt rätt.
Däremot blir jag lite fundersam om vad du menar med att den ska vara "utdragen"? Nu har jag inte exakt en sån maskin som din utan en 6570, så det kan hända att det är något som skiljer där, men på min maskin är det så man lägger i reduktionväxeln, alltså genom att dra ut den delen man spolar undertråd med.

Matartänderna kan man sänka med en liten vit knapp som sitter under stygnbreddsväljaren. Om knappen är intryckt är matartänderna sänkta, om den är ute ska dom vara höjda.

Var försiktig när du provar dig fram med dom här gamla maskinerna och försök få ta på en manual snarast, det finns saker man kan ha sönder om man är oförsiktig. Dom gamla maskinerna har inte riktigt samma självbevarelsedrift som dom nya maskinerna som oftast är bryggda för att det inte ska gå att fumla sönder dom, med dom gamla maskinerna utgick man från att folk läste på om innan man använde dom.
Se till exempel alltid till att sömväljaren står i neutralläge innan du byter bokstavhjulen på baksidan och vad du gör, slit inte i bokstavshjulen om dom har fastnat. Dels är dom sköra och dels är delarna dom sitter mot i maskinen både ömtåliga och dyra och dessutom åldras materialen och blir sköra.

Hoppas du får ordning på din maskin.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-09, 14:30   #3
avslutad140128 avslutad140128 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2012
Inlägg: 22
Instruktionsbok i PDF-format till din HQ 2000 modell 6030hittar du bl.a. i den här Husqvarnabutiken:

http://webshop.husqvarnabutiken.se/p...roducts_id=183
avslutad140128 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-09, 15:22   #4
Lottan Lottan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 983
Om du drar ut hjulet som pinnen till spolningen sitter på så lägger du maskinen i krypläge och då går allt vääääldigt låååångsamt och matningen av tyget blir därefter.
Lottan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-10, 12:31   #5
KarinBK KarinBK är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2012
Inlägg: 2
Tack för hjälpen!
Har nog löst det mesta nu.

Men funderar på en sista grej.
När jag syr lite snabbar med maskinen så låter det (mer än vad det borde).
Funderar på om det är för att det behöver oljas. Läste nått om att det finns oljnings fria modeller ( att de då inte har några tydliga hål där man ska droppa i lite olja) är det någon som vet om det stämmer på Husqvarna 2000 6030? Eller om man måste plocka isär den för att olja ?

För jag ser nämligen inte några hål där jag kan tänka mig att man ska droppa i olja.

Tack igen
KarinBK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-10, 12:40   #6
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 459
Angående matning av symaskinen. Jag tycker
att du ska ta bort stygnplåten och göra rent
inunder den. Det kan ligga en massa damm där
som gör att matningen inte fungerar som den ska.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-10, 13:02   #7
Lottan Lottan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 983
Sitter det inte små hål med plasthylsor uppe på maskinen? Där i droppar man olja som smörjer vevpartiet.
Lottan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-10, 13:16   #8
carlm carlm är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2011
Inlägg: 472
Angående oljning så bör det stå i manualen om och hur den ska oljas regelbundet. Generellt så behövs olja där metall rör sig mot metall, men är det metall mot plast så brukar det inte behövas. Men lagren i din symaskin är antagligen av metall (sintrade) med smörjmedel i och är konstruerade för att vara smörjningsfria, men kan behövs oljas ibland ändå. Använd dock inte WD-40 som Husqvarna speciellt avrått från.
carlm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-10, 13:21   #9
Lottan Lottan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 983
Har för mig att hon skrev i första inlägget att hon saknar manual!!!!!!
Karin: googla på bilder på Husqvarna 2000 6030 så ser du en del bra bilder med förklarande text (dock på engelska). Bl a beskriver den vilka plåtar du behöver skruva bort för jag ser att din modell nog saknar dom smörjhålen uppe på som jag skrev om innan.
Lottan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-10, 13:35   #10
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 459
Jaa, det stämmer att det är till för att sätta olja i.
När du tar bort locket på friarmen bör du även se
röda markeringar med hål dem är också till för att
sätta olja i.

Komihåg var försiktig, smörj en droppe i taget.
Om det behövs så får du olja flera gånger.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-10, 23:23   #11
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Att modernare maskiner är "oljningsfria" är en myt till viss del. De klarar inte sig årtal efter årtal av sömnad utan oljning utan de förväntar att man lämnar in symaskinen på service med jämna mellanrum för att de ska kunna olja...

Och jag vill påpeka att inte alla gamla symaskiner är ömtåliga. HQ 2000-maskiner är ökända för att gå sönder lätt ja och likaså ett antal symaskiner med plastgrejer från samma tid eftersom plast åldras helt enkelt, spricker och blir sköra. Det finns gamla symaskiner som tål en hel del tuffa tag också.

Om du har råd kanske du kan lämna in symaskinen på service så den blir fin och glad igen. Då kan servicepersonen kolla om det ser bra ut med plastdelarna också.

Annars är tipset att du ska rengöra inuti bra och också olja där metall rör mot metall men olja inte på plastdelar och motorn/elledningar (doh). Men det är bättre att en professionell gör det om man är osäker. När man oljat så kan man låta symaskinen "sy" i några minuter utan tråd så oljan sprids bra.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-10, 23:48   #12
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 459
Börja alltid med att rengöra och ev smörja din maskin.

Det har alltid funkat för mig. Inga överraskingar
under sömnadens gång.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
husqvarna 2000, inställningar, undertråd

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:47.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons