Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2020-02-13, 18:42   #31
Finline Finline är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2019
Inlägg: 284
Testade även en Singer overlock för 2.900 som faktiskt funkade bra.
Frågan är om man blir nöjdare/lyckligare med en maskin för 5000 till? Det lilla man egentligen syr.
Finline är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-13, 19:09   #32
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 459
Citat:
Finline skrev: Visa inlägg
Testade även en Singer overlock för 2.900 som faktiskt funkade bra.
Frågan är om man blir nöjdare/lyckligare med en maskin för 5000 till? Det lilla man egentligen syr.
Ja i början funkar allt. Körde du på demin? Borde vara uppbyggd av bättre material än den billigare.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-13, 19:28   #33
Finline Finline är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2019
Inlägg: 284
Testade på dubbelt jeanstyg och canvas.

Största notisen är ljud och vibrationer. Det låter som @#$%& lixom.

Men det finns förslag på vibrationsdämpare som man sytt med diverse mellanlägg, allt från yogamatta till allt möjligt.

Man kan använda lite thermolam, alt filtmatta, ett bordsunderlägg/tablett. Vill man ha större kan man lyxa till med en lådmatta från IKEA.
Komplement 90x53, 79:-

Man syr in det i ett över och undertyg, lite quiltsömmar och låter tyget hänga över bordet och sy lite fickor när man ändå håller på.

Kan bli hur trevligt som helst.

Återkommer.
Finline är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-13, 22:09   #34
Finline Finline är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2019
Inlägg: 284
Typ något trevligt på det här sättet fast anpassat för det egna behovet.

Med en overlock/coverlock vill man även dämpa vibrationer. Det finns inget som hindrar att man gör två lika, även den för symaskinen.

Korgen för skräp och klipp fungerar säkert även vid overlock och uppsamlare från knivarna.
Man skall bara göra det möjligt att flytta korgen så att den passar respektive maskin.
Bifogade bilder
  
Finline är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-14, 11:09   #35
Finline Finline är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2019
Inlägg: 284
Tänkte använda bra färdigt dämpande material.

Jula har REA och en 183 x 61 x 0.4 yogamatta för 79:- i fyndhörnan.

Delad på två delar blir det 2 st ca 90 x 60 storlek.

Lite tjejiga färger kanske även om friktionsbotten är rosa.
En stadig matta som ligger på plats nät den blivit av med rullet från förpackningen.

Klär med lämpligt tyg och syr. Ser till att tyget hänger ner runt 10 cm fram för lite knappar.
Här skall man kunna knäppa in skräpkorg, förvaring mm medan man jobbar.
Bifogade bilder
 
Finline är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-14, 11:27   #36
Finline Finline är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2019
Inlägg: 284
Lite pyssel men det tog bara 10 minuter.

Delat, gjort mall för runda hörn.
Skurit till hörnen med rullkniv efter mall.

Klart för resten, tyg mm.
Bifogade bilder
   
Finline är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-14, 11:33   #37
Finline Finline är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2019
Inlägg: 284
Spar en liten hörna att sätta under pressarfoten vid start om det skulle behövas. Materialet är lite tjockt.

Resten av tillskärningen ...
Bifogade bilder
   
Finline är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-14, 11:39   #38
Finline Finline är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2019
Inlägg: 284
Symotiv på tyget kanske, inte så glada färger men men lite grått grått känsla.

Får sy på något färgglatt, nåt band runt eller dyl.
Bifogade bilder
 
Finline är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-14, 12:27   #39
Stinap Stinap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2008
Inlägg: 98
Vilka maskintyper man väljer beror naturligtvis på vad man syr.
I många år klarade jag mig bra med min gamla trogna Husqvarna Automatic till husbehovssömnad och en del kläder. Men när jag började sy mer i trikå kände jag att jag borde skaffa en overlockmaskin och det har lyft min sömnad till en helt ny nivå. Inte nog med att trikåsömnaden blev lätt och smidig utan jag fick också prydligt kastade sömmar på plaggen i vävda tyger. Till en början använde jag olika varianter av zickzack eller tvillingnål på den vanliga symaskinen till trikåfållar, men skaffade sedan en täcksömsmaskin. Det blir fina sömmar när det funkar, men det blir också lätt krångel med hoppstygn och det är den maskin som jag är minst nöjd med. Både overlocken och covern är Brothermaskiner och kostade 3-4 tusen var och en när jag köpte dem. De duger men idag skulle jag nog satsa lite högre, gärna Babylock...

Om du går tillbaka till äldre trådar och recensioner hittar du mycket om olika typer och märken av maskiner. Just kombinationsmaskinerna har fått blandade omdömen eftersom en del är krångliga att byta mellan overlock och cover.

Till slut skaffade jag en JUKI HZL 60 för den vanliga sömnaden. Jämfört med Automatic har den några fler nyttosömmar, bättre blixtlåsfot och automatisk knapphåssöm och det var det viktigaste och jag är helnöjd. Men raksömmen är inte lika fin!
Stinap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-14, 13:23   #40
Finline Finline är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2019
Inlägg: 284
Har en ny Juki jag också som orkar med mina projekt.

Men de OL jag stött på begagnat billigt har inte känts bra. Man kan köpa bättre beg hos handlare men då är det bara lite billigare mot en ny och kanske inte prisvärt.

Babylock kombi kostar minst 24.000 kr, och det är mera än vad jag tänkt lägga på maskiner.
Vet en som inte ens fick 15 när hon lämnade in den. Dyrt kostar också.

Många recensioner är från dinosaurietiden, maskinerna även budget blir bara bättre. Hur länge de håller vet man inte mera än att så långlivade som de gamla vanliga maskinerna varit blir de definitivt inte.

Efter uppköp och fusioner tycker jag det är oreda bland fabrikaten. Det kan vara samma elektromekanik i flera olika maskiner.
Kines/vietnames mekanik i många maskiner. Man köper in en hel del komponenter utifrån och det finns fabriker som tillverkar flera olika fabrikat.
Man kanske tänker, aldrig en Singer och köper det andra märket utan att veta att det är samma mekanik i den också osv. Bara kapsel och fabrikat
som skiljer dem åt.
Finline är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-14, 13:28   #41
Finline Finline är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2019
Inlägg: 284
Får fundera lite hur det skall sys ...

Använda spaylim mellan tyg och matta?
Ska den bli så här stor?
Fungerar det med vliselin dubbelsidig mellan tyg och matta?
Sy quilt för att få tyget på plats?

Ska fundera ett tag.
Bifogade bilder
 
Finline är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-14, 18:07   #42
Stinap Stinap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2008
Inlägg: 98
Smile

Vad är det för typ av sömmar du tänker sy?
Den vanliga symaskinen räcker egentligen bra till sömnaden i vävda tyger. Vill du ha snyggare avigsidor är overlocken ett snabbt och bra hjälpmedel.Min Brother orkar inte riktigt igenom flera lager av kraftigare tyg, som denim t.ex när jag syr byxor. Kolla att du får en tillräckligt stark maskin.
Ska du sy mycket i trikå är overlocken överlägsen att sy ihop med. Fållarna går att sy på den vanliga maskinen, men visst blir de snyggare och smidigare med covermaskinen. Det kan vara knepigt att köra över korsande sömmar och där trilskas en del märken mer än andra. Till vävda tyger är covern mycket krångligare än den vanliga symaskinen.

Provkör ordentligt med jobbiga tyger i flera lager och med korsande sömmar - där avslöjas de maskiner som inte håller måttet.
Lycka till!

Nej jag kommer inte heller satsa 24 000 på en Babylock, men om någon ger mig en säger jag inte nej!
Stinap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-16, 12:13   #43
Finline Finline är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2019
Inlägg: 284
Nu har jag låtit projektet vila några dagar, har skurit ner till 65 x 45. Sprayat lim och lagt på en filtbit med inbyggt friktionsklibb, IKEA stoppfilt 65x125 som används under mattor som halkskydd. Biten kostade 29:-

Nu får tyget fäste mot underlaget.
Bifogade bilder
   
Finline är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-16, 13:18   #44
Finline Finline är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2019
Inlägg: 284
Version 1.0 av vibrationsmattan klar. Stark sytråd gav stadiga lite väl djupa sömmar.
Steglängd 4. Man kan släppa lite på trådspänningen med så tjockt material.
Inga problem att sy och man startar alltid med en bit tjockt material under/bakom pressarfoten.

Gjorde hänget kort in under mattan och fäster fick- och skräpkorg- mojängen där med något enkelt.

Friktionen från mattan är superbra. Ska iväg och testa den hos en person som har ett riktigt hoppig overlock.
Bifogade bilder
  
Finline är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-16, 13:53   #45
Finline Finline är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2019
Inlägg: 284
Litet prov även om symaskinen inte behöver någon.

Men perfekt nåldyna ...

Skräpkorg i samma matchande tyg.
Bifogade bilder
 
Finline är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
overlock

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:34.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons