Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Overlock / Coverlock
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-10-06, 14:15   #1
AnneliT AnneliT är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 33
Bästa nybörjar overlocken?

Hej,
vill ha era tips på vilken overlockmaskin som passar mig bäst. Jag syr ganska mycket barnkläder (trikå) och använder idag en vanlig singer till detta. Känner att den inte räcker till utan vill ha en overlockmaskin, drömmer om snygga och hållbara sömmar i trikå/jersey och om snygga rullsömmar m.m. Det hela är dock på hobbynivå och får inte kosta för mycket men ändå vara pålitligt och bra. Har tittat lite på Husqvarna Huskylock s15, PFAFF Hobbylock 2.0 eller Singer Overlock 14 SH 754. Vad tycker ni om dessa? Är någon bättre än den andra? För och nackdelar? Finns det någon annan som passat mig bättre?
Tacksam för alla tips och råd!
AnneliT är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-06, 14:32   #2
Bling1975 Bling1975 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2008
Inlägg: 10
Jag är i samma sits och valde idag en Huskylock s15. Hoppas på att få den innan helgen.

Läste något dåligt om Singer och Pfaffen har jag inte tittat på alls. Däremot funderade jag på en janome 644 eller 744 från England. Fick ett bra pris på Huskyn (3.395:-) på nätet och jag hade provkört den på mässan förra helgen och den kändes bra då så jag hoppas att jag gjorde rätt. Den verkar rätt ny så det är inte så många som har den ännu.
Bling1975 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-06, 14:56   #3
Carex Carex är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2008
Inlägg: 102
Jag är supernöjd med min s15!
Carex är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-07, 20:48   #4
Bellasmamma Bellasmamma är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2009
Inlägg: 7
Jag har s15 och är jättenöjd! Säljaren sa att den är enklare än Singern att trä trådarna på så därför valde jag den (plus att jag redan har en Husqvarna och gillar märket).
Bellasmamma är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-11, 19:01   #5
Gila Gila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2008
Inlägg: 21
janome har en enkel för ca 5000 kr som verkar bra. Fick instruktion av dem på Syfestivalen i Kista idag. Funderar på att beställa en...
Gila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-11, 19:17   #6
Bling1975 Bling1975 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2008
Inlägg: 10
Gila, bara ett litet tips. Janome är mycket billigare i England så kika på http://www.sewingmachines.co.uk/janome_over.htm innan du beställer. De skickar med en massa tillbehör också och frakten är inte dyr.
Bling1975 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-11, 20:56   #7
Gila Gila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2008
Inlägg: 21
Oki, tack för tipset!!
Gila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-12, 09:08   #8
mariatherese mariatherese är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 470
Jag köpte Singern som min första overlock. Jag köpte den utan möjlighet att testa den, men det gick bra ändå. Det enda man behöver är det lilla klistermärket som följer med och sedan komma ihåg att man trär den innifrån och ut. Jag har inte behövt konsultera användarmanualen på väldigt länge trots att jag numer syr lite sporadiskt på den.
Den är väldigt robust och krånglar i princip aldrig.
mariatherese är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-12, 11:14   #9
sextiosexan sextiosexan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 832
Kan även tipsa om att brother har riktigt bra overlockar till ett väldigt bra pris, särskilt om man beställer från England. http://www.sewingmachines.co.uk/brother_over.htm

Min 3034 kostade knappt 3000 inkl frakt när jag beställde den förra året. En mycket bra maskin som är extremt lättfattad.
sextiosexan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:26.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons