Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2008-10-19, 15:36   #16
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Jag tror det är mer fråga om kvalité och förvaring...

Jag har trådrullar från jag vet inte när, jättegamla är de, men de är starkare än dagens tråd. Merceriserade bomullstråd är det i alla fall enligt rullarna.

Sen finns det dåliga tråd som går sönder, men de brukar vara skittråd a'la överskottsbolaget-kvalité.

(men en liten parentes, skitbilliga tråd är inte alltid synonymt med skit, jag köpte sådär 10 st metallictråd för totalt 10 kr hos Göfab och de har gått bra att sy brodyrmaskin med, inte en enda bristning)

Självklart är det säljssnack, för säljaren vill att du ska köpa nytt och inte använda gamla som du haft sen antiken.

Så länge tråden inte luddar av sig extremt mycket så kan man alltid prova sig fram och se vad som duger och inte duger.

Sen syr jag visserligen med polyestertråd och de bör hålla emot tidens tand lite bättre?

Så trådrulleställning som står framme och "ser fint ut" är sämre i det här hänseendet, båda ljus och luft/damm som sliter på. Då är det bättre att ha i lådor. Och det har jag.

Å andra sidan "köper" jag att vlieseline osv åldras. Där är det dock oftast affären som inte har koll på deras varor. Har hänt mig för många gånger att jag köpt usla som inte vill fastna ordentligt. Ja, just det, säljare vill säga att det är färskvara, men håller de koll på sina egna "färskvaror"?
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-19, 17:09   #17
Blastugan Blastugan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2008
Inlägg: 103
Då ska jag genast köpa ny förvaring till min trådar... De är i askar med genomskilnit lock o nära fönstret..... Tack för alla bra tips.
Blastugan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-19, 20:48   #18
BodilN BodilN är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 470
Citat:
BodilN skrev: Visa inlägg
Jag har för mig att jag har sett en tråd om trådars hållbarhet men nu hittar jag den inte... typiskt. Jag letar vidare, jag återkommer.
Nej, jag hittar den inte, har nog läst detta någon annanstans.
BodilN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-19, 21:12   #19
sandviken sandviken är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 26
Bomullstråd håller väldigt länge, jag har ärvt min mormors rullar, de äldsta måste vara från 10 - 20 talet, de är inte helt jämna och inte merseriserade men fungerar bra i alla fall. Däremot har sysilkestrådarna blivit sköra.

Sen hade jag svart bomullstråd förpackad i plast, många rullar och alla var helt uppfrätta på bara 15 år, berodde troligen på att de inte färgat och sköljt ur tråden ordentligt, den luktade rätt mycket ättika. Så man vet aldrig hur fort det går.
sandviken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-19, 21:17   #20
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 1 995
Citat:
Blastugan skrev: Visa inlägg
Då ska jag genast köpa ny förvaring till min trådar... De är i askar med genomskilnit lock o nära fönstret..... Tack för alla bra tips.
Flytta dem från fönstret, tycker inte du behöver köpa nya askar.
Så känslig är inte tråd . /Bibbi
Bibbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-20, 14:30   #21
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
En sökning på "gammal tråd" ger några ställen där det här diskuterats tidigare. Till exempel:

http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=2349
http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=9048
http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=9472

Mina erfarenheter: Tråd av god kvalitet verkar inte försämras med åren. Tråd av dålig kvalitet blir ju inte direkt bättre när åren går..
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-20, 14:44   #22
AnnicaW AnnicaW är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2008
Inlägg: 28
Fråga på tal om tråd. Är den någon som har tips på var man
köper broderitråd från USA. Tacksam för tips
AnnicaW är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:52.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons