Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2014-11-15, 22:47   #1
HelenaJL HelenaJL är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2014
Inlägg: 5
Question Sömmarna ser ut att dela sig, vad är felet?!

Jag syr i Jersey, mest med tvillingnål. Det ser bra ut först, men efter en stunds användning av plaggen ser det ut som att sömmarna håller på att dela sig, så att man ser tråden väldigt tydligt på utsidan av plagget. Vad kan jag prova för att rätta till det? Antar att trådspänningen har med saken att göra, men vilken av trådarna ska jag först prova att ändra, under eller över? Spänna eller lossa? Kan det bli bättre av att skaffa en tätare tvillingnål?
HelenaJL är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-11-15, 23:32   #2
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 464
Personligen skulle jag ändra den undre. Men innan jag rör
den trådspänningen skulle jag ta en permanent tuschpenna
och göra en markering både på skruven och på kapseln för
normalläget. Då är det lätt att återställa till normal
trådspänning.

Ta en tygprov och sy ihop. Dra i det åt alla håll för att
kontrollera trådspänningen.

Blir inte trådspänningen bra. Åter ställ undertråden och
justera på övertråden.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-11-16, 06:20   #3
suskal suskal är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 627
Jag kan inte förstå hur det hela ser ut. Man brukar använda tvillingnål för att fålla upp ärmar och nederdel på trikåplagg. Det ser ut som 2 parallella raksömmar på rätsidan och en sicksacksöm på avigan. Hur kan den sömmen dela sig?
Syr du ihop plagget med tvillingnål för att få en elastisk söm? I så fall ska du byta till vanlig nål och använda en smal sicksack.
suskal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-11-16, 12:14   #4
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 464
Citat:
suskal skrev: Visa inlägg
Jag kan inte förstå hur det hela ser ut. Man brukar använda tvillingnål för att fålla upp ärmar och nederdel på trikåplagg. Det ser ut som 2 parallella raksömmar på rätsidan och en sicksacksöm på avigan. Hur kan den sömmen dela sig?
Syr du ihop plagget med tvillingnål för att få en elastisk söm? I så fall ska du byta till vanlig nål och använda en smal sicksack.
Ja, så ser det ut. Gissar runt på vad det kan vara... Tänker jag att trådspänningen är för lös. Plagget för snävt. För långa stygn. 2-2,5 mm lämplig längd. Tyget glest vävt?

Själv har jag sytt ihop alla kläder och fållat med tvillingnål. Sömmen
blir jättefin och elastisk. Det blir snyggare än sick-sack söm i sidorna tycker jag. Men det är en smaksak.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-11-16, 16:14   #5
HelenaJL HelenaJL är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2014
Inlägg: 5
Citat:
suskal skrev: Visa inlägg
Jag kan inte förstå hur det hela ser ut. Man brukar använda tvillingnål för att fålla upp ärmar och nederdel på trikåplagg. Det ser ut som 2 parallella raksömmar på rätsidan och en sicksacksöm på avigan. Hur kan den sömmen dela sig?
Syr du ihop plagget med tvillingnål för att få en elastisk söm? I så fall ska du byta till vanlig nål och använda en smal sicksack.
Ja, jag syr ihop delarna med tvillingnål. Har provat sicksack, men som gumpan58 skriver så tycker jag också att det blir snyggare att använda tvillingnålen och få en rak söm i sidorna.
Ska prova att ändra spänningen på undertråden, funkar det ändå inte går jag tillbaka till sicksacken så jag åtminstone kan sy något som håller ihop!
HelenaJL är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-11-16, 17:15   #6
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 464
Citat:
HelenaJL skrev: Visa inlägg
Ja, jag syr ihop delarna med tvillingnål. Har provat sicksack, men som gumpan58 skriver så tycker jag också att det blir snyggare att använda tvillingnålen och få en rak söm i sidorna.
Ska prova att ändra spänningen på undertråden, funkar det ändå inte går jag tillbaka till sicksacken så jag åtminstone kan sy något som håller ihop!
Jag tror att du skall öka spänningen både på över och undertråden.
Testa det på någon provbit.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:38.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons