Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2005-06-07, 21:46   #1
Mathias Mathias är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 4
Question Problem med Pfaff hobbymatic 919.

Hej jag e ju då ny här och kommer nog förmodligen inte här mer än för att få hjälp med mitt problem . Jag hobbysyr medeltidskläder som jag sedan använder till levande rollspel och brukar använda min mammas gammla Pfaff Hobbymatic 919.

Den har fungerat fint men har nu börjat krångla på så vis att tråden nyps fast nere vid spolens utsida. Man hör sedan ett skrapande ljud och den fortsätter att gå några var samtidigt som den nyper tråden hårdare för varje varv. Tillslut går tråden av.

Den e ju då äldre än vad jag e t.o.m. men att köpa en ny är lite svårt i total avsaknad av kontanter.
Nu hoppas jag att någon som haft samma eller ett liknande problem vet svaret.
Mathias är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-06-07, 23:27   #2
SthlmDoe SthlmDoe är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 5
Halloj!

Problemet kan ju bero på flera orsaker. Några förslag här iaf till att börja med.

(1) Antar att du syr lite grövre material, har du nyligen "sytt" av en nål? I tjockt material så kan en för tunn nål gärna "gå ner" snett. Och då kan nålen skrapa i griparen så att det blir en "vass kant" där tråden löper runt.
Det kan du kolla genom att trä upp maskinen och när du hämtar upp tråden (sakta) så tittar du på spolakapseln när tråden svänger ner och går runt kapseln. Den ska då löpa "fritt" hela vägen, om den fastnar så känn med fingret där, det ska vara slätt och fint hela vägen runt inga vassa kanter. Skulle det va en vass bit så korrigeras det genom att fila med riktigt fint slippapper lr smärgelduk. ( Skulle du hitta en vass kant så får du gärna om du har en digitalkamera ta en bild och bara visa vart det är, just for safety. Så att det inte filas fel )

(2) Kan vara så att spolen lr spolkapseln fått sig en smäll och blivit skev. Det kollar du genom att bara trä i en spole med tråd i spolkapseln och dra ut tråden för hand och se om den löper på ok. Segar det då så testa med en annan spole. Blir det lika då så är kapseln skev, då måste du försöka se vart och rikta till det.

(3) Du kan testa att sy med en vanlig bomulls/polyester tråd i nått "vanligt" tyg och se om problemet även kommer då. D.V.S om du nu syr i grövre material från början. Om det blir bra i ett tunnare material då så kan det vara övertrådsspänningen som är för klen om du syr med grövre tråd, då är det bara att öka spänningen och testa sig fram.

Vi börjar så iaf så får du testa och se vad som händer.

MVH Mattias
SthlmDoe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-06-08, 12:33   #3
Mathias Mathias är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 4
Hej.
Tack för ditt svar.

Det låter som att det där med vass kant passar bra. Och så ska jag passa på att säga att problemet sitter (för att jag inte vet namnet på ad den heter) på utsidan av hela den saken som håller i spolen och i spolkapseln. Jag skall kolla efteer vassa kanter men det är kanska svårt då den delen är väldig svåråtkommlig.
Det är presis i slutet av cykeln när tråden ska passera upp i överkant och upp till tyget som den fastnar på utsidan av hella spolmekaniken.

Åtreigen tack för svaret. Ska se ifall det finns något jag kan göra.
Mathias är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-06-30, 02:44   #4
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Där hajade man till eftersom min arbetshäst är just en HobbyMatic 919 och man ser inte ofta det nämnas. Det måste vara en långvarig modell eftersom jag fick min som ny i början av 90-talet, som present.




Har dock aldrig haft problem (större än att jag kunnat fixa till det lätt) med min maskin så jag kan inte riktigt hjälpa dig. Men jag har manualen och alla originaldelar om du vill ha referens ur manual o dylikt så kan jag skriva av.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-06-30, 13:45   #5
Mathias Mathias är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 4
Ok, jag har också instruktionsboken och jag har kollat i den. En sak du skulle kunna göra är att du kollar hur plåtbiten som sitter i armen som matar övertråden sitter. Problemet verkar vara baserat på en vass kant men jag e numera osäker på vart den sitter.

Tack för hjälpen.
Mathias är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-06-30, 16:44   #6
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Ser nu att min symaskin heter PFAFF HobbyMatic 919-1. Vit med grå och lila detaljer. Men sådana saker kanske kvittar.

Den rörliga "handtaget"? Eller bitarna för
trådspänningen? Oj det finns ju många metallbitar, båda rörliga och orörliga...

Vänta lite nu, jag tar fram manualen istället.

Utvikbladet, 101 är trådtilldragare

111, trädningsslitsar. När man drar runt den så
fångas tråden i en liten metallögla inuti. Öglan kanske har skador och är ojämn?

Det finns trådhållare på punkt 114. Skippa att trä tråden där och se om det är de som är skadade.

Bläddra till sid 9 i manualen, bättre bild:

Fortfarande nämns inte trådspänningsskivorna mellan punkt N och O. Är de slitna?


Om du tar fram manualen och försöker beskriva för mig utefter bilder där metallen du undrar över ligger så kan jag kolla bättre.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-06-30, 16:47   #7
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Forts.

Om du tar bort plastbrickan på ovansidan av armen, med hjälp av t.ex. knapphålsfoten, så ser du en stor skruv inuti. Bryt strömmen och skruva så kan du få loss kåpan (sidokåpan bara, inte hela alltså) och se lite bättre?
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-07-01, 13:14   #8
Mathias Mathias är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 4
Jodå jag har haft av alla kåpor förut. Inte nu dock. Men jag tänkte undersöka problemet nu igen.
Mathias är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
pfaff, pfaff hobbymatic 919, symaskin, undertråd

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:13.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons