Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2020-05-16, 18:39   #1
kboortz kboortz är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2017
Inlägg: 5
Pressarfot som syr nära höger sida?

Jag syr munskydd och syr in en 2 mm aluminiumtråd för att skyddet ska kunna formas runt näsan. Behöver då sy in aluminiumtråden och vill komma nära med nålen för att sömmen ska bli nära, se bild. Testade med den dragkedjefot som kom med men den har flera nivåer och glider omkring. Köpte en fållvikare för att komma närmare men är ändå någon millimeter för långt ifrån.

Maskinen är en Brother A16 och nålen är max åt höger.

Inser att en fot som använder snäppfäste har lite knepigt att komma så nära. Men om tänkte att om det finns en fot som liknar fållvikaren på bilen, men som är som avslipad någon millimeter på höger sida så skulle det fungera.

På andra bilden längst till höger så syns den fot jag använde på min gamla Husqvarna 19e för ändamålet. Men med snäppfästet så antar jag att det inte finns en fot av den typen?

Några tips på hur jag löser detta? Jag är inte så bra på att sy vilket gör att jag gärna vill att foten ska ligga mot aluminiumtråden när jag syr, blir stabilt och rakt.
Bifogade bilder
  
kboortz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-16, 21:01   #2
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 1 995
Jag gissar att en passpolalfot kan funka.
Kika på dina pressarfötter om någon har skåra
som du kan låta aliminumtråden styra efter.
Hoppas du kan ställa nålen i olika lägen i sidled.
Kan du det bör du kunna sy exakt där du vill.

Lycka till / Bibbi
Bibbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-16, 21:47   #3
kboortz kboortz är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2017
Inlägg: 5
Får inte en enda sökträff på ordet "passpolalfot"

Men jag tittade lite mer på de pressarfötter jag har och ingen har väl en bra skåra. Men du fick mig att tänka på annat sätt, kanske behöver inte foten ligga på sidan av aluminiumtråden utan rakt över givet att foten har antingen en fördjupning eller en klack undertill av något slag.

Jag tänkte att det skulle bli fel om foten inte ligger mot tyget där jag syr, om den ligger mot tråden så blir det ju 2 mm upp, men kanske är det ok.

Min fållvikare har en liten fördjupning som inte går längst hela foten men som kanske räcker för att styra. Och så har min blindsömsfot en klack som går ned från foten ungefär i mitten, kanske kan den styra så att jag syr rakt längst med aluminiumtråden.

Jag får testa lite, tack
kboortz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-17, 14:04   #4
Pendlaren Pendlaren är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2010
Inlägg: 410
Det har smugit sig in en liten felstavning, som gjort att du inte fann foten:

"Passpoalfot" på svenska; "piping foot" på engelska. Finns säkert till de flesta symaskiner.
Pendlaren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-17, 14:52   #5
G-son G-son är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2015
Inlägg: 61
Tror att du kan skruva loss snäppfästet från maskinen och använda fötter med low shank fäste, alltså den som passar din gamla Husqvarna. Om den foten gör jobbet bra nog?

Finns fler varianter av blixtlåsfot, ifall de du har inte blir riktigt rätt.
G-son är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-17, 20:10   #6
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 459
Nu har jag inte gett mig tid att läsa igenom tidigare svar. Detta kan bli dubbelt men iaf....

Hur många olika lägen har du på synålen?
Borde funka med blixtlås och maximalt högerläge.
Har du testat det?
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-17, 21:06   #7
kboortz kboortz är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2017
Inlägg: 5
Tack alla!

Passar pressarfötter med "low shank"-fäste som är tillbehör till Husqvarna och andra maskiner även till min Brother? Är det en standard?

Denna foten ser ut att vara rätt exakt vad jag är ute efter. Men jag ska experimentera lite mer med de fötter jag har innan köper mer pressarfötter
Bifogade bilder
 
kboortz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-17, 21:12   #8
kboortz kboortz är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2017
Inlägg: 5
Citat:
Gumpan58 skrev: Visa inlägg
Nu har jag inte gett mig tid att läsa igenom tidigare svar. Detta kan bli dubbelt men iaf....

Hur många olika lägen har du på synålen?
Borde funka med blixtlås och maximalt högerläge.
Har du testat det?
Nålen går att flytta 7,5 mm. Med blixtlåsfoten kommer jag nog tillräckligt nära men den är avfasad på undersidan (för själva blixtlåset antar jag) så lite "ostyrlig" till detta, glider upp på fållan med aluminiumtråden. Men ska testa igen, kan vara lite träning som behövs, jag syr väldigt sällan

Köpte en fållvikare och den ligger bra an mot fållan med aluminiumtråden. Men det blir lite för långt ifrån.

Men med tipsen jag fått ska jag testa mig fram.
kboortz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-18, 13:11   #9
G-son G-son är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2015
Inlägg: 61
Citat:
kboortz skrev: Visa inlägg
Passar pressarfötter med "low shank"-fäste som är tillbehör till Husqvarna och andra maskiner även till min Brother? Är det en standard?
Low shank har varit standard på merparten av alla hemsymaskiner, men i vanlig ordning har alla regler undantag. Bernina har skapat nån egen infästning, Singer körde sin egna variant som kallas slant shank på några maskiner, bland annat Necchi har använt high shank (som annars är vanligare på industrimaskiner)… Men som sagt, low shank är vanligast på hemsymaskiner, och google antyder att även din maskin har den typen av infästning.

Sedan ~70-talet är det dock vanligt att det sitter ett snäppfäste på maskinen också, är ju lite smidigare att bara dra loss/trycka dit fötterna på det än att lossa och dra åt en skruv varje gång, så man behöver skruva loss det för att byta till en low shank-pressarfot.
G-son är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
pressarfot

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:56.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons