Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2019-02-04, 18:50   #1
Davbos4 Davbos4 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2019
Inlägg: 2
Färga en anorak från ljusgrön till skogsgrön?

Som rubriken. Jag har en anorak i bomull som är ljusgrön som jag vill mörka ner och helst få samma förg som kronans gamla fältskjorta. Vad ska jag använda? Nån som har tips? Vill inte göra fel.
Bifogade bilder
 
Davbos4 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-05, 11:32   #2
zorloni zorloni är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2014
Inlägg: 104
Citat:
Davbos4 skrev: Visa inlägg
Som rubriken. Jag har en anorak i bomull som är ljusgrön som jag vill mörka ner och helst få samma förg som kronans gamla fältskjorta. Vad ska jag använda? Nån som har tips? Vill inte göra fel.
Kolla fiberinnehåll på plagget. Är det 100% bomull kan det funka. Är det 100% syntet kan det också funka. Är det ett blandmaterial är det svårare.

Till naturfibrer funkar Nitor och Dylon. Till syntet funkar Rit-Dye men de har inga återförsäljare i sverige, utan man får importera själv. Är det ett blandmaterial får du köra två färgbad, som helst då har liknande kulör.

Välj en kulör som är nära den du vill ha. Se till att du har har vägt plagget och har tillräckligt med färgningsmaterial.
zorloni är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-05, 12:40   #3
Davbos4 Davbos4 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2019
Inlägg: 2
Citat:
zorloni skrev: Visa inlägg
Kolla fiberinnehåll på plagget. Är det 100% bomull kan det funka. Är det 100% syntet kan det också funka. Är det ett blandmaterial är det svårare.

Till naturfibrer funkar Nitor och Dylon. Till syntet funkar Rit-Dye men de har inga återförsäljare i sverige, utan man får importera själv. Är det ett blandmaterial får du köra två färgbad, som helst då har liknande kulör.

Välj en kulör som är nära den du vill ha. Se till att du har har vägt plagget och har tillräckligt med färgningsmaterial.
pureOrganic-bomull/återvunnen PES – En typ av återvunnen polyester som läggs till pureOrganic™-bomullen och gör den extra slitstark och snabbtorkande

Så då blir det två bad antar jag. Är det någon som blandar färgen? Som när man ska måla väggar eller finns bara vissa nyanser man får nöja sig med?
Vilken produkt skulle rekommenderas?
Davbos4 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-05, 17:32   #4
zorloni zorloni är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2014
Inlägg: 104
Citat:
Davbos4 skrev: Visa inlägg
pureOrganic-bomull/återvunnen PES – En typ av återvunnen polyester som läggs till pureOrganic™-bomullen och gör den extra slitstark och snabbtorkande

Så då blir det två bad antar jag. Är det någon som blandar färgen? Som när man ska måla väggar eller finns bara vissa nyanser man får nöja sig med?
Vilken produkt skulle rekommenderas?
Vilken idioti. Blanda två fibrer så den inte går att återvända. Pureorganic låter som en hittepå-certifiering. Och återvunnen PE läcker lika mkt mikrodamm till havet som annan polyester.

Men till sakfrågan. Bomull tarvar reaktiva färgämnen medan PE kräfva dispersionsfärg. Du tjänar inget på att blanda dem. Hade jag vart du hade jag sålt plagget, och sytt ett i rätt färg.

Angående produkter skrev jag i mitt svar på ditt första inlägg exakt vilka produkter.

Om du känner dig villrådig så ring till Korallen och fråga, de kör ganska mkt plaggfärgning (oklart om de tar emot fiberblandningar).
zorloni är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-06, 06:59   #5
suskal suskal är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 627
PES = polyester kan man inte färga själv hemma. Där måste man smälta in färgämnet i tyget under hård press.
Så du kan inte omfärga ditt plagg.
suskal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-06, 14:21   #6
zorloni zorloni är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2014
Inlägg: 104
Citat:
suskal skrev: Visa inlägg
PES = polyester kan man inte färga själv hemma. Där måste man smälta in färgämnet i tyget under hård press.
Så du kan inte omfärga ditt plagg.
Nej, fel. Polyester kan färgas in med dispersionsfärger. Det görs daglig dags, majoriteten av polyester färgas inte vid spinningen utan styckfärgas, och en del garnfärgas. Det finns färdiga hemfärgningskit för just polyester. Om du inte har koll behöver du inte svara.
zorloni är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
färga kläder

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:42.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons