Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-01-02, 13:11   #1
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Pfaff Quilt expression/Janome

Jag vill ha en ny symaskin eftersom min gamla Pfaff nästan har lagt av.
Jag köpte en Janome 6600 men kommer inte överens med den, har använt den två gånger så jag borde väl öva mer men fast den har en extra pressarfot för övermatning så kommer den inte upp i samma klass som Pfaff när det gäller övermatning så jag ångrar att jag köpte Janomen.
Nu funderar jag på om det finns någon pfaffaffär som byter in Janome. Jag bor ungefär mittemellan Östersund och Gävle, Hudiksvall säljer också Pfaff men försäljaren där sa att Janome inte går att sälja begagnat häruppe.
Eller är det bättre att försöka sälja Janomen själv? De har mellandagsrea på Pfaff på ett ställe via nätsida så jag är frestad!
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-02, 17:04   #2
malin83 malin83 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 111
Jag tror du kan få mer för din Janome om du försöker sälja den privat. Den är ju verkligen i nyskick eftersom du inte använt den så mycket.

Lycka till med ditt Pfaff köp. Har själv två och är supernöjd.
malin83 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-02, 17:47   #3
@enga @enga är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 294
Hej Ann-Marie

Vilken maskin du ska välja kan ju bara du själv bestämma, du bör ju gå på känsla och det verkar ju som du föredrar Pfaff så då borde ju valet vara ganska lätt. Har du haft en sån toppenmaskin som Janome 6600 i flera år och bara sytt på den ett par gånger så tycker jag absolut att du ska sätta ut en annons och låta nån annan person få förmånen att bli lycklig ägare till en riktigt bra maskin.
Förresten var har du hittat Pfaffen till "reapris" på nätet? Dom sidor som jag känner till har tvärtom höjt priset nu på ex.vis Pfaff Expression 4.0 med ca en 1000-lapp sen jag kollade i mellandagarna.

//Agneta

Förlåt mitt svar blev kanske lite fel, du har tydligen redan bestämt dig för en Pfaff. Läste på en annan sida att du ville ha åsikter om Pfaff/Janome.
Men du tjänar nog på att sälja 6600an själv istället för att byta in den.

Senast redigerad av angis den 2010-01-02 klockan 17:53. Anledning: Tillägg
@enga är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-02, 21:43   #4
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Hej
http://www.symaskinsexperten.se/Pfaf...ade-Symaskiner
På den här länken är det fraktfritt och nedsatt 500 kr men jaghar inte jämfört olika affärer på nätet än, jag får nog ta papper och penna och göra en tabell:-)
Jag tar gärna emot tips på andra länkar.

Sen läste jag i en annan tråd här att det inte var bra att köpa begagnade maskiner pga att garantin inte följde med till nästa köpare men garantin gäller väl bara 3 år (den man automatiskt får när man köper varor, jag kommer inte ihåg vad den heter nu).
Så jag vet inte hur jag ska göra med janomen,
en del är ju "helfrälst" på Janome men det är det där med maskin/personkemi :-)
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-03, 06:47   #5
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Kanske det går att laga din gamla maskin? Pfaff har tyvärr gått ner sig och är inte längre "jättebra" utan som andra symaskiner i och med ägarbyten.

Så de gamla är alltid bättre.

Kanske köpa beg pfaff istället, om din inte går att laga?

Jag förstår hur du känner dig eftersom jag har två pfaff och återvänder alltid till dessa.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-03, 09:16   #6
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Jag hade min Pfaff inne för service i vintras och frågade då om det gick att fixa till den så den kunde sy mönstersömmar igen men den har tydligen "beckat" ihop så det skulle bli rätt dyrt att ta isär och rengöra det som hör till mönstersömmarna. Men den syr sicksack och hittills då raksöm och så älskar jag övermatningen som går att använda till så gott som alla pressarfötter.
Sen vill jag ha det större utrymmet till höger om nålen eftersom jag syr lapptäcken.
Ja jag vill nog helst ha en Pfaff, men den där Janomen står som ett ont samvete i källaren!
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-03, 10:36   #7
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Hur gammal är din maskin?

Jag har läst att gamla pfaff från typ 50-talet men kanske också lite senare, vem vet, har någon sorts lackfinish på mekanismen, jag minns inte varför, men det gör i alla fall så att om man lämnar maskinen oanvänd för något år eller mer nu efter flera år kan mekanismen helt enkelt "limmas ihop" och sitter fast.

De löser det genom att hälla på kerosene, vad det nu översäts till svenska, och blåsa på med hårtork medan man försöker få igång mekanismen. Sedan när man fått det att rulla på bra och fint så oljar man in ordentligt.

om man väl fått väck den där finishen så kommer maskinen klara sig från sådana saker i fortsättningen.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-03, 10:56   #8
pialuttan pialuttan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 216
Pfaff

Hejsan!
Jag tycker att du ska titta efter en Pfaff 2058. Det är en riktigt Pfaff-maskin rakt igen och det är en superbra maskin.
Janomen är inte alls tokig heller, men är man Pfaffig så är man.Oavsett vilken maskin så ska man själv gå igenom och lära sej maskinen för att förstå allt. På 2058 har du också knälyftet.. Att bara sy raksöm och zigzag är ju ju trist, då kan man ju ha en gammal en maskin.

Lycka till!
pialuttan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-03, 11:34   #9
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Men det är ändå av den nya sorten pfaff som inte är lika bra som de gamla.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-03, 11:49   #10
pialuttan pialuttan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 216
Hej!
Gamla och gamla, jag har haft min i 5 år nu och den säljs fortfarande. Modellen är Pfaffs "värsting" av symaskiner än idag. Jag kan jämföra med min Quilt Expression 4.0 som är betydligt mera uppblandad, känns faktiskt lite HQ över den, dock är det en fin maskin också och att quilta med den är superskoj!
Jag har haft Pfaff nu i snart 30 år och visst finns det skillnader, men det gör det väl i alla märken, alla maskiner. Man får dock se fördelarna främst och dessutom då se så att man handlar av en reko handlare!
Det bästa vore väl om det tillverkades en supermaskin med fördelarna från alla märken, men då blir det ju bara en sort kvar...
Hur som haver, det är som med bilar, datorer osv, känn dej för du som köpare och tänk efter vilka behov du har och så, symaskin är ganska personligt.

tjingeling/pia
pialuttan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-03, 11:59   #11
@enga @enga är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 294
Jag kollade priserna på Pfaff Quilt Expression 4.0 både på http://www.symaskinsexperten.se/ och http://www.symaskinswebbshoppen.se/ i mellandagarna och då kostade den 13.495 på billigaste stället och hundra kr mer på andra stället, vilken som var vilken minns jag inte nu.
Verkar alltså som Pfaff höjt sina priser vid nyår, alltså med ca 1000 kr vad gäller 4.0 maskinen.
@enga är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-03, 16:54   #12
stinab1 stinab1 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 95
Citat:
ichigo skrev: Visa inlägg
Hur gammal är din maskin?

De löser det genom att hälla på kerosene, vad det nu översäts till svenska, och blåsa på med hårtork medan man försöker få igång mekanismen. Sedan när man fått det att rulla på bra och fint så oljar man in ordentligt.

om man väl fått väck den där finishen så kommer maskinen klara sig från sådana saker i fortsättningen.
kerosene är fotogen på svenska.
God fortsättning
Stinab1
stinab1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-04, 15:34   #13
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Skillnad på 2058 och Quilt Expression 4.0

Vad är det för skillnad mellan Pfaff 2058 och Pfaff Quilt Expression 4?
Jag har varit in på Pfaffs hemsida men den info jag hittar om maskinerna är så gott som värdelös, eller jag letar på fel ställe?
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-05, 05:09   #14
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Citat:
stinab1 skrev: Visa inlägg
kerosene är fotogen på svenska.
God fortsättning
Stinab1
Tack, så enkelt.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-05, 16:38   #15
@enga @enga är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 294
Skillnad på 2058 och Quilt Expression 4.0

--------------------------------------------------------------------------------

Vad är det för skillnad mellan Pfaff 2058 och Pfaff Quilt Expression 4?
Ann-Marie
På denna sida kan du ladda hem brochyrer på både 2058 och 4.0 så du kan jämföra dom både maskinerna.
http://www.pfaff.com/se/8537.html
Det som jag direkt kan säga skiljer dom 2 maskinerna åt är att 4.0 har större utrymme för arbetet i maskinen (bra vid ex.vis quiltning av stora täcken) och dessutom har den trådklipp (vilket jag tycker är toppen).
Har kollat lite på nätet och vad det verkar så är 2058 ca 5000 dyrare än 4.0.
Finns säkert mera som skiljer dom åt om du läser brochyrerna.

Agneta
@enga är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:06.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons