Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2009-08-26, 08:23   #1
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Vidd i herrskjorta från 1700-talet

Jag sitter just nu och planerar ett eventuellt projekt, något liknande detta: http://www.marquise.de/en/1700/howto...r/18hemd.shtml

Min fundering gäller egentligen först och främst hur mycket extra vidd som är normalt. Personen plagget är avsett för har riktigt breda axlar och kraftig bröstkorg (ca 112 cm) vilket i dagens storlekar motsvarar en xl. Så, för att få tidsenlig vidd lär jag behöva lägga till mer tyg antar jag. Vet någon här hur mycket som vore lämpligt?

Tack på förhand.
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-26, 22:16   #2
morrflickan morrflickan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 400
Om du delar din bröstvidd med killens (112 cm) och gångrar viddmåttet på skjortbeskrivningen med detta tal så borde det stämma rent matematiskt!
morrflickan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-27, 07:19   #3
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Frågan är ju om rörelsevidden är proportionerlig med bröstvidden och om min bystvidd verkligen är den genomsnittlige 1700-talsmannens bröstvidd...

Egentligen skulle jag snarare behöva den genomsnittlige 1700-talsmannens mått. Frågan är om man skulle kunna göra så att man antar att denne var något mindre än den genomsnittlige mannen idag, dvs, en dagens small eller något sådant? I så fall får jag en vidd på nästan två meter totalt, mot 160 cm som är "normal"storlek. Låter det rimligt som storlek?
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-30, 22:05   #4
Dew Dew är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 71
Jag skulle nog säga att det är fullständigt onödigt att ha så mycket vidd i skjortan. 2 m låter lite stort för någon med 112 cm i övervidd (bystvidd för herrar :P ). Min pojkvän har 107 cm i övervidd och jag gjorde hans skjorta 160 cm om jag inte minns fel (kan ha varit 170 cm). Det räcker gott!
Dew är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-31, 07:00   #5
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Det går ju, definitivt, och man får ju inga stora problem med att det är för tajt. Dock, ska man ha utseendet så behövs nog vidden trots allt. Jag la det hela på 190 ungefär och, jag tror definitivt att allt det tyget behövdes för att få den enorma rörelsevidden som de faktiskt "ska" ha. Annars hade det definitivt fortfarande blivit en skjorta som såg 1700-talsaktig ut, men, inte samma fall som "ursprunget"...

Jag kan dock också meddela att det är viktigt att tänka på att utöka kilarnas storlek under armarna... Även om armhålet är stort så fick jag öka 5 cm i varje sida på dem ändå, för att det skulle bli tillräcklgit bekvämt. Det var något i alla fall jag inte trodde skulle behövas från början.
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-31, 08:56   #6
morrflickan morrflickan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 400
1 meters rörelsevidd!! Inte dåligt.. Du får gärna uppdatera tråden med allt om ditt projekt, jag har också tänkt sy mig någon slags 1700-talsskjorta så småningom, och det är så skönt när andra gör misstagen innan! (Jag är annars Fröken-Fort-och-Fel.)
morrflickan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-31, 11:30   #7
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Tja, mer närmare 80-85 cm i rörelsevidd, men, jag tror att det ändå är hyfsat korrekt. Enligt dåtida "mönster" så är 160 i vidd för normalbyggd (vilket är mindre än idag, så, ca. 70-80 cm i rörelsevidd lär vara inräknat). Att då lägga sig på 85 cm i rörelsevidd kändes bra, och, nu när jag har veckat ner vidden i halsen så ser det väldigt bra ut. Det som stod i min första länk, om att det verkar enormt, men, egentligen inte är det, det stämmer nog definitivt.

Ytterligare tips:
- Hitta olika beskrivningar och jämför, för att verkligen förstå vad de menar. Jag är ändå hyfsat van vid engelska, men, utan bilder är det lätt att missuppfatta. Att verkligen förstå hur man ska göra gör att stegen är enklare att utföra och dessutom går det då att anpassa mönster mer.
- Förändringar som "lägg till lite mer vidd i bodyn vid större" är inte det enda som behövs, även om det står så. Bredare axelförstärkningar, underarmarnakilar och halskilar behövs definitivt också.
-Ärmhålen behöver vara riktigt stora. Ta den vanliga omkretsen, lägg till 5-10 cm och sedan ytterligare 2*ärmhålskilens sida. Annars stramar det väldigt mycket i och med att skjortan är så vid och att den extra vidden inte befinner sig just där.
-Det är svårt att bedöma ärmlängden eftersom det ska vara "dropped shoulder". Vänta helst med att sy i kilen vid handleden tills övre delen av skjortan är klar. Innan dess går det inte att bedöma hur lång den egentligen bör vara.
-När det gäller att sy i kilar, följ instruktionen som länkas till i den första länken. Alla andra metoder jag stött på hittills går bara inte utan en himla massa extraarbete. Dock, se till att göra samma sak när det gäller armhålskilen när den ska fästas mot själva kroppen på skjortan. Dvs, sy fast ärmen innan du syr ihop sidan på skjortan. Blir mycket snyggare och är mycket enklare.

Och ja, jag lär fortsätta uppdatera. Även om jag förhoppningsvis snart är klar med det här så har jag ju dessutom antagligen tagit på mig en matchande rock, minst... :P Men, för att se det från en ljusa sidan, mitt första försök på herrkläder verkar gå hyfsat bra i alla fall.
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-31, 11:44   #8
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
http://www.nwta.com/patterns/pdfs/261MensShirt.pdf

Ytterligare en länk med mönster till en sådan skjorta. Den här är dessutom en som rekommenderas av de som har hemsidan som sysslar med återuppspelande av olika historiska händelser kring just sitt tema, vilket borde göra det hela rätt historiskt korrekt.
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:50.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons