Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2006-12-28, 21:47   #1
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Enkel stark bassymaskin - förslag?

Hej!
Jag skulle behöva ha lite hjälp på symaskinsmarknaden, som tyvärr verkar vara helt enorm. Eller tyvärr och tyvärr, för mig är den mest svår att överblicka. Min mammas gamla symaskin (en drygt 25 år gammal Bernette) har nu dömts ut och därför behöver en ny inhandlas. Jag har dock väldigt dålig koll, även om av det jag hört hittills verkar som att Janome Easy Jeans är det som rekommenderas för någon som mig.

Jag syr väldigt mycket i perioder, även om symaskinen däremellan bara står och dammar. Oftast blir det kläder, i allt ifrån tjocka tyger, som jeans, till trikå och tunnare stumma tyger. Därför behöver jag någon som klarar av att ta sig igenom 5 lager tjockt jeanstyg och samtidigt inte trasar sönder den tunna tyget. När det gäller sömmar har jag inte så stora krav. Raksöm, förstärkt raksöm, sicksack, knapphål, ev. någon dekorationssöm (men inget krav) och någon mer söm för elastiska tyger. Små ärmhål och liknande gör att det är bra med en passande friarm. Är det något annat jag bör tänka på?

Så har ni, lite mer symaskinsvana, några råd att ge mig? Kan en Janome Easy Jeans passa mig, eller har ni ett bättre förslag? Är det något speciellt jag borde tänka på? Har jag glömt något helt?

Tack på förhand!
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-29, 09:56   #2
emkkrist emkkrist är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2006
Inlägg: 3
Symaskinsförslag

Hej

Själv är jag jättenöjd med pfaff.
De är trogna och starka.
Gör ju även industrimaskiner så de vet vad som krävs. Har haft min i drygt 20 år. Sytt proffessionellet på den de första 5 åren då den gick hårt dagligen. Sen sytt mycket privat. har bytt kretskort en gång och någon rem(?) en gång annars bara servat lite då och då när den kärvat.
Har nu köpt en enklare modell til min dotter och är jättenöjd med den också. Vad gäller andra märken har jag ingen god erfarenhet av Singer, är klena och skramliga. Brother hör man mycket gott om, även Janome och förallt i värden Husqvarna är nog inte dåliga, blev bara avskräckt under studietiden då de flesta skolor kör med dom och de blir ju illa behandlade.

Lycka till med ditt köp
emkkrist är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-29, 10:03   #3
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Vilken pfaff modell köpte du till din dotter? Prisklass? Mekanisk eller elektronisk? Finns det några fler fördelar med just Pfaff?

Inte singer då, men de andra ska jag spana på. Jag får fortsätta mitt spanande, men tack för svaret. Jag behöver all hjälp jag kan få för att hitta rätt, en symaskin är ju trots allt ingen liten investering och är dessutom något jag kommer att använda länge.

Helena
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-29, 14:01   #4
Banshee Banshee är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 149
Nu är jag inte jätte-insatt i de olika modellerna från alla märken, men själv kör jag pfaff och är jättenöjd med alla mina tre maskiner(en hushåll, en overlock och en coverstyle).
Bernina har jag sytt en del på och tycker också om.
Lite äldre, stadiga pfaff och bernina brukar samarbeta och ha styrka i motorn, enl. mina erfarenheter. Hittat man en begagnad maskin hos en handlare får man ju ofta ett par års garanti också.
När det gäller husquarna har jag blandade erfarenheter, de äldre maskiner jag sytt på har jag tyckt om, stadiga och stabila. Men alla deras nya tycker jag inte duger till mycket. De overlockar jag kört har varit känsliga och krångliga, och de vanliga maskiner jag sytt på(vi hade husquarna på mitt förra jobb) har jag upplevt haft väldigt svaga motorer. De var fina på att sy detaljer och precitions-arbeten på, men inte kläder.
Bernette har jag sytt lite på, men jag upplevde den som ganska lik nya husqvarna. Hellre då en begagnad Bernina än en ny Bernette.

Janome har jag sytt väldigt lite på, likaså brother och singer, så där har jag inte så mycket att säga.

/Ingrid
Banshee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-29, 15:55   #5
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Titta på Janomes maskiner, finns i de flesta prisklasser.
Själv har jag en 6600P, som jag är mycket nöjd med. Stadig och stabil, stark

http://www.pastellen.se/pastellen/De...asp?CatID=1298
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-29, 21:53   #6
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Är de nya Pfaff lika bra som de gamla? Vad jag vet finns det tyvärr inte någon försäljning av begagnade symaskiner i närheten här. Vilken modell av Pfaff är att föredra om man vill hålla nere priset, men ändå ha en bra bas?

Husqvarna låter inte som en hit då. Just stark motor är nog ett krav med tanke på vad jag behöver låta symaskinen utstå ibland. Min mormors skräp-symaskin (för dryga tusenlappen), klarar knappt något, och något i den klassen vill jag absolut inte ha, även om Husqvarna rimligtvis ligger en bra bit över kvalitetsmässigt.

Aina, var det en "Memory Craft 6600 Professional" du har? Isåfall är den tyvärr för dyr, men tack för tipset ändå.Har du några andra tips som ligger lite närmare Easy Jeans?
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-29, 22:02   #7
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Det finns Janome-maskiner från 2995,-
den för 2995,- heter Sewist 521,
Titta i prislistan jag länkade till.

Jag "menade inte" att Du ska köpa en 6600, utan jag lovordade Janome som sådan.
Min syster har nyss köpt en Jem Plantium 760 för 5 295,- och hon är mycket nöjd med den.
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-29, 22:09   #8
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Förlåt, då missuppfattade jag dig. Som jag ser är Plantiumen elektrionisk och har fler sömmar än Easy Jeansen. Är det värt den vinsten i fler sömmar med ev. krångel med datastyrningen? Eller fungerar elektroniska lika driftsäkert som mekaniska? Har plantiumen lika stark motor som Jeansen? Förlåt för de många frågorna, men jag är väldigt tacksam för svar.
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-29, 22:13   #9
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Ladda ner Symagasinet här och läs om de olika maskinerna
http://www.pastellen.se/pastellen/De...asp?CatID=1337
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-02, 08:39   #10
mumlan3 mumlan3 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 32
Jag håller med de som pratar för Pfaff. Har har haft en huskvarna av mellan klassmodell, den var helt kass jag köpte den ny. Efter den köpte jag pfaff 6122. Den kostar i dag ca 9000:-, men det finns billigare med exakt samma motor, den jämför med fabriksmaskin.
Men om du inte har haft övermatare förr så provsy en sådan maskin. Min Pfaff är nu 7 år och har sytt proffisionellt hela tiden, har bara servat regelbundet. (bytt en nålträdare för jag var lite ovarsam)

Även Janome har tydligen övermatare det märket har jag ingen erfarenhet av men den lovordas mycket.

Har inte din pfaff försäljare även begagnade maskiner??


Lycka till!!
mumlan3 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:32.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons