Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-01-25, 20:14   #1
Stinap Stinap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2008
Inlägg: 98
Måttanpassat blusmönster

Med smala axlar, stor byst och korta armar är det inte lätt att hitta färdiga plagg som sitter bra och inte heller färdiga mönster. Axlarna motsvarar st38 och bysten st52 och ärmsömmarna hamnar lång ner på överarmen. Med hjälp av den omarbetade danska upplagan av Öbergs Ny mönsterkonstruktion for kvinder försöker jag därför få till ett bra grundmönster.Den boken innehåller även ett avsnitt som visar hur mönsterna är konstruerade och jag har ritat upp mönster efter mina egna mått.

Efter mycket provande har jag fått till bystveck som sitter ganska bra - veck från axeln och ärmhålet funkade bäst. Men ärmhål och ärm ger mig problem,förmodligen för att det skiljer så mycket i storlekar. Framtill går det an men ryggen är värre.Jag har ingen provdocka och det är svårt att se hur det egentligen ser ut, men det blir mycket veck ner mot armhålan. Jag lägger upp ett album med lite bilder och hoppas på goda råd!
Stinap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-26, 00:24   #2
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Axelbredden. Ja, jag förstår inte varför man ska gå ut efter bystmått när man ska välja storlek. Man kan ju ha liten späd kropp men med stora meloner till bröst.

Nej, det här var väl onödigt av mig, svara bara för att tjöta lite. Lycka till du!

Jag undrar om det inte är så att du kan välja storlek och ignorera bysten, och sedan justera för bysten, det borde väl vara lättare än att göra tvärtom? (dvs att välja efter byst och sedan försöka förminska allt annat) Välj en storlek som passar dig med din axelmått och armlängd (men längden går ju att korta ytterligare vid behov) och sedan attackerar du bysten!

Det skall finnas beskrivningar online på hur man gör för att göra plagg med större byst. Några trådar här har handlat om det.
Det är för att många har blivit trötta på att de som gör mönster tror att alla har B-kupa och graderar uppåt i storlek utan att ta hänsyn till bysten. Förresten, är det inte så att kvinnor har större byst nu generellt än förr i tiden, och dessutom bär många (ja många!!) kvinnor för små kupor egentligen... (ja jag blir frusterad varje gång jag går och ska köpa bh. Jag har inte meloner, men ändå kan jag inte hitta nån bh som passar)
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-26, 07:40   #3
Lithia Lithia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 465
Har några kommentarer efter att ha kikat på dina bilder.

Jag tror att du kan flytta in axelsömmen lite till, den ligger lite långt ut på axeln, prova att flytta in den 1-1,5 cm. Men bara längst upp på axeln och bakåt eftersom ärmhålet fram ser ok ut.Du får fasa av det mot fram.

Den vita ärmen (den som satt bäst) verkar ha lite för mycket hållning, det är därför det blir en massa små rynkor uppe vid axeln.

Att det ser konstigt ut på ryggen och blir veck under armen tror jag dels beror på att blusens ryggbredd är bra mycket bredare än din ryggbredd. Jag brukade ha samma problem med kommersiella mönster nämligen. Jag kunde få dem att sitta fint vid bysten men ryggen var helt hysteriskt stor. Be någon mäta dig dig över ryggen från armveck till armveck och jämför det måttet med mönstrets mått.Beroende på hur rymlig du vill ha din blus kan du ha 1-2 cm plus här men inte mer.

En annan sak jag reagerade på med ryggen är att ärmhålet ser ut att vara lite för rakt. Jag skulle prova att svänga det lite mer, så det tar lite mer av ryggen.

Sedan ser jag en tendens till att axeln är för stor i inre axelspets vid ärmhålet men det är det ju bara att nypa in.

Sedan tror jag att dina byst veck kommer lite för nära bystpunkten och är lite för raka. Prova att sy dem kurviga och gör dem lite, lite kortare. Jag tycker det är ett elände att modern mösnterkonstruktion säger åt en att man skall göra raka inprovningar. Människokroppen har inte raka kanter så varför skall våra insnitt vara raka? Om man kollar på 1800-tals mönster så kan insnitten ha vilken form som helst

Det här är så svårt att beskriva i text, jag hoppas du för står vad jag menar

/L
Lithia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-26, 09:40   #4
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Det jag skulle rekommendera med den boken är att du helt sonika mäter dig själv på så många ställen som det går, och sedan ritar av varje del för just den storleken. Ta en storlek för axlar, en storlek för byst, en storlek för underbysten, osv.

Konstruktionsbeskrivningen i den boken är _värdelös_ om man har större byst än C-kupa. Om jag minns rätt brukar de säga något om att man ska ha nästan lika mycket tyg bak som fram vid bystviddslinjen, något som är i stort sett totalt omöjligt. Med ett mönster som passar mig (jag har lika "konstiga" proportioner som du) har jag en skillnad på 32 cm mellan fram och bakstycke.

Precis som Lithia skriver så behöver du ta in i ryggen ordentligt. Enklast är antagligen att utgå från ett mönster där som är ett antal storlekar mindre, alternativt ta in ordenligt mitt i ryggen.

Dessutom ser det ut som att sidosömmarna smyger framåt, och det orsakar vecken i ryggen. Lägg istället mer tyg i sidan på framstycket, och låt det väga upp det att du tar bort på bakstycket.

Ytterligare en sak som ofta missas vid en större byst är just formen på insnitten. Vid en B-kupa kan man nästan ta raka streck från bystpunkten till axeln och till midjan, men, vid större kupor behövs böjda. Vid bröstet, över bysten, behöver du svänga in betydligt mer så att du blir av med det överflödiga tyget, men, behåll vidden vid slutet på insnittet. Jag tror även att du har för brett mellan bystpunkterna, och skulle kunna ta in i sömmen mitt fram några centimeter. Då hamnar antagligen insnitten från sidan bättre, men, det är svårt att se på dina bilder.

Du behöver också antagligen svänga in något mer under bysten, för att bli av med den "boxiga" formen. Det handlar visserligen mycket om smak, men, då du verkar ha rätt stor skillnad mellan byst och midja skulle en viss insvängning nog ändå behövas.
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-26, 11:53   #5
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Jag måste åter igen ge några varma ord om boken Rätt passform på enkelt sätt. Om man följer den i rätt ordning så är det ganska enkelt att ändra ett mönster. Se min recension nedan

http://www.sysidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=826
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-26, 20:33   #6
Stinap Stinap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2008
Inlägg: 98
Måttanpassat blusmönster

Tack för alla goda råd! Det var just sådana här konkreta tips jag behövde. Jag försöker arbeta systematiskt och antecknar ändringar både på mönster och i sydagboken, men ibland går jag ändå vilse bland justeringarna. Men jag har gett mig den på att jag ska få till ett bra grundmönster att använda till många plagg!

Jag ser själv nu att ryggen på blusen är för bred trots att jag mätte och gjorde den i mindre storlek. Nu har jag börjat med att flytta in ärmhålet och förskjuta sidsömmen.Det verkar gå på rätt håll så det är bara att jobba vidare. Jag hoppas kunna visa upp ett bra slutresultat så småningom!

Jag har läst tidigare trådar med stort intresse och har lärt mig mycket av dem. Boken som Alvan tipsar om har jag skaffat och det var mycket användbart i den. Tack för tipset!
Stinap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-27, 09:48   #7
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Ett bra grundmönster är guld värt! Så, kämpa på du, till slut får du till det.

Med en större byst inser man ofta inte vilken skillnad det faktiskt är. Vanligtvis räknas det med en 14 cm i skillnad mellan under bysten, och kring bysten. Så, det enklaste sättet är egentligen att ta sitt underbystmått, lägga till 14 cm och sedan välja rygg efter det...

Det jag brukar rekommendera som ursprung när man försöker plocka mönsterdelar är att titta på vilken storlek som motsvarar vad. Med mig som exempel. Min 60I motsvarar en 95B.95+15=110, vilket är bystvidden på en stl 48. Därför väljer jag en stl. 48 över bysten framtill. Problemet är dock att en 60 har betydligt mindre avstånd från bystpunkt till bystpunkt, vilket innebär att jag får ta in rätt mycket där emellan, med ett veck mitt i mönstret. Då brukar man få bra bystveck och rätt form i sig, förutsatt att bh-storleken man utgår från stämmer från början.

Hur som helst, jobba på med dina ändringar och visa gärna upp hur det går!
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:07.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons