Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2014-01-30, 10:37   #1
Lottan Lottan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 983
Bildredigering

Är det någon som har ett tips på ett gratisprogram på nätet som man kan redigera bilder i, lägga på ramar och klippa ihop bilder i? Har försökt googla men hittar inte. När man ska lägga in bilder här på Sysidan tycker jag det är bra att klippa ihop dem till ett collage istället för att lägga in 4 bilder på samma sak.
Lottan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-30, 10:54   #2
ulindh ulindh är inte uppkopplad
admin
 
Medlem sedan: sep 2003
Inlägg: 792
Har du tittat på Picasa från Google, de har ett bildredigeringsprogram i alla fall. Jag har själv inte använt det eller utforskat. http://picasa.google.com/intl/sv/
ulindh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-30, 11:00   #3
melvinara melvinara är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2009
Inlägg: 333
Gimp är också bra, http://the-gimp.sv.softonic.com.
Sök annars på "gratis bildredigeringsprogram".
En webbsida som (enligt mitt tycke) är bra att ladda ned program ifrån är: http://www.cnet.com
Lycka till!
melvinara är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-30, 12:19   #4
Edvina Edvina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2008
Inlägg: 385
http://www.photoscape.org/ps/main/download.php

Här kommer en svensk sida, det är ju den jag menade!
http://photoscape.sv.softonic.com/

Senast redigerad av Edvina den 2014-01-30 klockan 12:35.
Edvina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-30, 12:29   #5
Lottan Lottan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 983
Tack för alla tips. Dessa ska utforskas framför brasan ikväll
Lottan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-30, 15:00   #6
marie.s.g marie.s.g är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2011
Inlägg: 596
Jag har använt Gimp länge (se gimp.org för omfattande instruktion/hjälp docs.gimp.org) och den finns med menysystem både på svenska och engelska, m.fl. Det är ett mycket kompetent program och man kan göra det mesta som man behöver i bildredigering. Det innebär dock inte att det kommer "gratis" eftersom det är en brant inlärningskurva till att börja med.
Jag laddade ner och installerade PhotoScape för att titta på det. Det är också ett bra program med många funktioner. Det är ändå inte direkt lätt att börja om man inte har vana från redigeringsprogram. Hjälpfunktionen är på engelska via web och kortfattad. Det är stöttande och samtidigt begränsande eftersom man gjort färdiga val, t ex för att skala storlek eller för att beskära.
Vi kanske skulle ha en snabbhjälp för några enkla operationer som att ta sin kamera/telefonbild och beskära/skala och sedan montera ett kollage? En annan hur man modifierar ljushet/färger? Vad säger ni andra - har ni lärt er att hantera det här i bildredigeringen? Vad har ni använt för program? Det borde finnas de som använder Photoshop Elements, även om det inte är gratis?
Se upp när ni installerar Photoscape för då försöker de att installera två andra program som man måste avbocka om man vill slippa dem.
marie.s.g är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-30, 15:20   #7
Lottan Lottan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 983
Jag skäms nu men jag har ju Photoshop elements men jag tycker det är fruktansvärt svårt att lära sig. Skulle verkligen behöva en grundkurs i det programmet. Får väl sätta mig med moderskeppet och försöka lära mig det kanske
Lottan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-30, 15:25   #8
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Att skriva ut broderimaller kan du göra i alla broderiprogram.
Då brukar du också få med mittlinjen, som brukar vara jättebra att utgå ifrån.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-30, 15:30   #9
Edvina Edvina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2008
Inlägg: 385
Jag öppnar mina bilder i Windows Fotovisare, redigerar dem i Microsoft office picture manager. Sen "leker" jag och gör collage i Photoscape. Där finns mkt ramar att välja mellan bl a. Och givetvis många andra verktyg.

Går ju även att göra collage i Powerpoint där man kan fixa ramar och mjuka kanter mm. Där finns otroligt mkt verktyg. Sparar gör jag sen i JPEG-format. Vet inte vad som är vanligast men det passar mig bäst.

När man väl kommit igång så kan man leka hur länge som helst och upptäcka nya funktioner.
Edvina är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:33.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons