Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2011-07-22, 10:18   #1
Fiffi_S Fiffi_S är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 320
Behöver snabb hjälp, enkel kjol i stl 104!

Tänkte ta och sy ihop en riktigt enkel liten kjol i stl 104 nu här på eftermiddagen. jag har ett fint, blått bomullstyg som jag tänkte kunde passa bra.

Men nu har jag kollat igenom alla mina sy-/mönstertidningar och böcker utan att ha hittat ett enda mönster som är så som jag vill ha det!

Jag vill bara ha en enkel kjol i kanske 4 våder som klockar sig lite, alltså att den går ut litegrann så att den faller i vågar, om ni förstår hur jag menar?

Har hittat ett mönster på en simpel kjol i stl 104, men den har bara bak och framstycke och ska sys i trikå. Så jag tror att det blir varken bekvämt eller snyggt att använda mig av det mönstret på direkten.

Det är ju enkelt att dela upp mönstret i 4 våder, istället för fram- och bakstycke och bara lägga på lite vidd nertill. Men hur mycket vidd ska det vara då? Nån som har nåt bra mönster eller nån fin kjol som ni kan kolla vidden på? Eller nån bra proportion å midjemåttet-vidden, typ 1-3 eller så?
Fiffi_S är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-22, 10:43   #2
Sykatten Sykatten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2009
Inlägg: 97
Tänker du dig en kjol i den här stilen - http://www.sysidan.se/albums/viewpic...=79096&set=lp? Den har fyra våder, men är sydd i trikå, så för att funka med stumt tyg bör den nog göras lite större i midjan för att gå över rumpan.

I trikå är varje våd 13 cm i midjan och 27 cm i nederkant. Längden är 23 cm med mudd (och 28 cm om du istället syr en resårkanal). Alla mått är exklusive sömsmån.
Sykatten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-22, 11:11   #3
Fiffi_S Fiffi_S är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 320
Det var precis en sån kjol jag tänkt mig!
Så tusen tack för måtten, nu vet jag hur jag ska ändra på det mönster jag har.

Tack!
Fiffi_S är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-22, 11:36   #4
Sykatten Sykatten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2009
Inlägg: 97
Vad bra, lycka till med kjolen!
Sykatten är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:02.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons