Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Quiltning
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-09-08, 10:11   #1
Fiffi_S Fiffi_S är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 320
Sick-sack eller ej? Hur gör ni?

Hur bruakr man göra när man syr i lappteknik och quiltar?

Jag har just sytt ett lapptäcke till min systerdotter och jag sick-sackade varenda ruta med overlocken. Har för mej att man inte brukar/behöver göra detta. Men eftersom det var mitt första täcke (=ingen egen erfarenhet) + att det skulle bli en present, så tog jag det säkra före det osäkra.

Men vad tycker ni som har mer erfarenhet? Brukar ni sick-sacka elelr inte? Behövs det eller gjorde jag onödigt arbete?

Förståss, med vissa tekniker som t.ex. paper-piecing så går det ju helt enkelt inte att s-s varje bit. Men om man kör med enkla rutor el.likn?
Fiffi_S är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-08, 10:18   #2
Lisbethw Lisbethw är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2007
Inlägg: 159
Hej! har inte lapp/quiltat så länge maen jag gör aldrig det.... Lycka till!
Lisbethw är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-08, 10:39   #3
kaviar kaviar är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 173
Wink jisses, vad jobbigt det skulle vara

Hej,

en bra regel för lappteknik är att sy i tyger av bästa kvalitet. De "amerikanska" tygerna håller en bra kvalitet.

Eftersom man oftast har en baksida och dessutom kviltar så behöver lapparna inte zig-zagas. Jag tror att det är svårt att få det exakt om man zigzaggar tygerna.

Det enda jag ziggzaggat är kanterna innan jag tvättar tygerna, fast det gör jag inte heller längre. Jag tvättar numera utan att centrifugera.

Lycka till!

Monica A
kaviar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-08, 10:39   #4
JohannaSoreke JohannaSoreke är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 714
Man behöver i regel ALDRIG sicksacka sömsmån som inte kommer att synas utåt eller nötas! Spciellt inte om kanten viks in eller fodras, som i quiltning!
(Om det nu inte är väldigt poröst tyg men det är det ju sällan)
JohannaSoreke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-08, 11:00   #5
Fiffi_S Fiffi_S är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 320
Hmmmm... vet inte om jag är pedant med mitt syende eller nåt, men jag får alltid lite dåligt samvete om jag struntar i att sick-sacka. T.ex. så sydde jag några fodrade necessärer nyligen som hade lite knepiga mönsterbitar. Orkade bara inte sick-sacka dom för jag tänkte att det nog är onödigt arbete.
Men lite dåligt samvete hade jag iaf. Tänk om sömmarna repas upp för att tyget resmar sönder..?

Nå, systerdotterns lapptäcke var verkligen ett tvättäkta lapptäcke eftersom jag sydde det av just lappar. Gamla restbitar o.dyl. användes till täcket. Så vissa bitar, från gamla lakan och dynvar, var ju rätt nötta och tunna. Så där var det nog inte frågan om tyg av högsta kvalitet. Borde nog hålla till täcket, men kräver sånt då sick-sack..? (om man jämför med högkvalitativa, amerikanska quilt-tyger alltså)

Men å andra sidan så kanske det ändå inte behvös, just eftersom det kommer mellanlägg och tyget quiltas etc. precis som ni sa.

Senast redigerad av Fiffi_S den 2008-09-08 klockan 11:02.
Fiffi_S är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-08, 21:40   #6
Rutviola Rutviola är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 97
Hej.
Det är inget fel att använda gamla tyger, Jag zickzackar inte men det kanske är en god idee till gamla tyger. Men Du bör veta att ett lapptäcke aldrig blir äldre än det äldsta tyget.
Lycka till RutViola
Rutviola är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-08, 22:14   #7
stenbeckan stenbeckan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 1 118
Måste få fråga er som nu quiltar. Nu tänker jag på vanliga lapptäcken med rutor eller trekanter.
Verkar på er flesta som om ni syr ihop bitarna med raksöm o sen att ni inte kastar kanterna.
Men Fiffi_S som ställde frågan har ju en overlock som hon kastade kanterna med o sen syr ihop med raksöm! Varför använder man inte overlocken o syr ihop o kastar samtidigt??
Jag har bara gjort ett lapptäcke i hela mitt liv så jag är ingen expert utan bara undrar för framtida behov varför man inte gör allt på en gång?
stenbeckan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-08, 23:46   #8
madeluc madeluc är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 134
Man sick-sackar aldrig när man syr lapptäcken, man ska försöka att kanterna vara så orörda som möjligt eftersom man syr med tyget på så många olika ledder.Man kan sy lapptäcken i vilka tyger man vill men som ovan rekommenderar jag att man håller sig till bomull. Kolla in skjortor och blusar på t ex Myrorna el.andra secondhand affärer.

Där emot har Tove Fevang skrivit en bok om hur man syr lapptäcken på overlock "Sy med overlock" mycket bra och rolig bok att sy efter. Man behöver ju inte varken mellan lägg eeller baksida utan det blir ett färdigt resultat direkt (t ex ett påslakan i lappteknik) eftersom det sys på overlock dvs man kastar och syr ihop i ett moment
madeluc är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-09, 06:35   #9
Fiffi_S Fiffi_S är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 320
Citat:
stenbeckan skrev:
Varför använder man inte overlocken o syr ihop o kastar samtidigt??
Jag sydde inte hela täcket endast på OL av två orsaker.
Den första är att ajg tycker att overlocksömmen (åtminståne på min maskin) inte blir lika bra som en vanlid raksöm.
För det andra så pressar jag sömsmånen åt varsitt håll innan jag kviltar, och det går ju inte med en overlockad söm.
Fiffi_S är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-09, 16:47   #10
Rutviola Rutviola är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 97
Ja, det finns många sätt att sy på men i allmänhet skall Du inte stryka isär sömmarna. Du skall däremot stryka dem åt den mörkaste sidan eller så att alla sömmar inte ligger åt samma håll. Ja, detta var nog obegripligt. RutViola
Rutviola är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-09, 20:42   #11
Fiffi_S Fiffi_S är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 320
Jaha... jag har trott att man ska stryka isär sömmarna och har också gjort så. Kanske jag gjort fel hela tiden då? Men hoppas ingen större skada är skedd. Dock bra att veta tills nästa gång.

Har nämligen aldrig gått nån kurs el.likn utan bara sytt...
Fiffi_S är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-09, 20:43   #12
Jensan Jensan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2007
Inlägg: 40
Hej hej!
Jag har aldrig sicksackat en enda gång. Blir för mkt extrajobb, och som sagt så syr man ju över sömmarna fler gånger med quiltning också.
Jensan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:03.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons