Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-01-23, 23:39   #1
Vildhavre Vildhavre är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 48
Question Hantverksutbildning på folkhögskola

Jag hade tänkt att gå ett år till på folkhögskola och läsa hantverk men jag har svårt att bestämma mig för vart jag ska ta vägen. Så jag tänkte höra mig för här om det är nån som har några erfarenheter från tex. Capellagården, Sätergläntan eller Hampnäs? Hur är lärarna, eleverna, sammanhållningen på skolan? Är det svårt att komma in? Och finns det andra skolor som kan vara intressanta? Just nu går jag Hantverk & Design i Kalix. Är främst ute efter en skola där man får lära sig lite grunder i vävning bland annat.
Vildhavre är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-24, 17:10   #2
orange_angel orange_angel är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 64
Det finns en väldigt bra vävutbildning på Gamleby Folkhögskola, bestr mest av vävning, men man fr lära sig massa annat också!
orange_angel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-24, 22:25   #3
outi outi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 42
Kolla folkhögskolornas informationstjänst

På Folkhögskolornas informationstjänst hittar du alla folkhögskolor i hela Sverige! http://www.folkhogskola.nu/

Ett tips: det finns en spännande folkhögskola som heter Bäckedals folkhögskola. Där har de en textilutbildning. Skolans fokus ligger på forntida tekniker. Jag tror jag vågar rekommendera skolan. När jag själv läste till folkhögskollärare, var en av mina studiekamrater en av textillärarna från Bäckedal och hon var helt suverän både när det gäller kunskaper och undervisning. http://www.backedal.fhsk.se/

När det gäller antagning till kurser på folkhögskola, ser man oftast till den sökande som person. Man vill veta vad du vill uppnå med dina studier. Om lärarna tror på dina möjligheter att utvecklas på skolan, då blir du garanterat antagen. (På den skola där jag arbetar får varje sökande motivera varför de vill gå på skolan och vi genomför också intervjuer/samtal med varje enskild sökande, därefter beslutar vi om antagning.)

Outi
outi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-25, 10:03   #4
Vildhavre Vildhavre är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 48
Tack för tipsen! Jag har letat på FIN och hittat en uppsjö av folkhögskolor, men är mer intresserad av vad folk har att säga om dom.
Vildhavre är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-13, 09:14   #5
vintergirl vintergirl är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 14
Vadstena Folkhögskola

Hej.

jag går just nu på vadstena folkhögskolas textillinje och den är toppen. Vi har en termin vävning och en termin sömnad. Dessutom har vi under hela året knyppling, material och teckniker(materiallära, virkning, stickning m.m.) , konstsömnad och fackteckning(färglära9. Här är toppen med ett glatt gäng god mat(efterrätt varje dag). Om du kommer långt ifrånn finns här även ett internat med enkelrumm med toalett på rummen. vi har en av de bästa utsikterna som finns från matsalen med värnene på ena sidan och en park på andra.
vintergirl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-10, 08:19   #6
majagustafsson majagustafsson är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2011
Inlägg: 1
Tornedalens folkhögskola har hantverksutbildningar i Övertorneå

Hej!

Jag vet att det var länge sen denna fråga ställdes men skulle ändå vilja rekommendera Tornedalens folkhögskola. Dom har hantverksutbildningar inom vävning, trä, textil och målning bla.
Läs mer här: http://www.studiekanalen.se/Alla-utb...-Hantverk.html

Skolan ligger jättefint i Övertorneå och har kanonbra lärare.

Lycka till!

Hej svejs!
majagustafsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
capellagården, folkhögskola, hampnäs, hantverksutbildning, sätergläntan, vadstena

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:39.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons