Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2009-09-13, 20:05   #1
Annika74 Annika74 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 271
Hjälp med konståkningsdräkt

Jag ska sy upp en konståkningsdräkt, och ringningens framsida ska bli något liknande den på bilden. Jag har lite funderingar kring hur jag ska sy denna ringning, men vill ha lite tips från er som sytt nåt liknande tidigare.
Min tanke är att man klipper hela framstycket i det vita tyget, nålar fast det hudfärgade på baksidan och sedan syr man en stickning längs den flikiga ringningen och klipper sedan rent. Kan det stämma?

(Bilden lånad från AG:s textils hemsida, hoppas ingen tar illa upp för det.)
Bifogade bilder
 
Annika74 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-13, 20:15   #2
LisaLejon LisaLejon är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 206
Så har jag gjort, när jag har sytt gymnastikdräkt med liknande skarv. Smal zig-zag, så det blir töjbart.
LisaLejon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-13, 23:24   #3
Syofta Syofta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 714
Låter som en bra idé!
Kanske du borde använda trestegs-sicksack? Det beror på vad din maskin har för sömmar, vanlig sicksack funkar naturligtvis.
Om du ska ha paljettband, som på bilden, syr du fast det med bred gles sicksack, testa vilken pressarfot som blir bäst, det finns smarta bandpressarfötter.

När du ska klippa rent, så kan du använda en speciell applikationssax med en vanlig saxspets och en som är bredare, stor och rund. Jag tycker det är mycket underlättande. Då går det snabbt och man riskerar inte att klippa sönder något.
http://www.husqvarnaviking.com/se/ac...mber=412615501
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-14, 08:12   #4
Gidget Gidget är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2005
Inlägg: 718
Den här sortens danskläder sydde jag för många år sedan och nu är det många som syr liknande till konståkning etc på sysidan har jag sett. När jag sydde dessa så hade jag "bara" en vanlig gammal Singermaskin och sydde med smal sick-sack och det gick bra det var aldrig någon dräkt som gick sönder. På de kläder som jag hade dekorationstyg så sparade jag oftast det som fanns bakom så det var dubbelt där. När man som du använder hudfärgat upp till så skulle jag göra som du föreslår men ha lite dubbelt så det inte kommer glipa i skarven. Saxen som Syofta föreslår är guld värd den är bara så bra så det är värt en investering.

Lycka till
Bifogade bilder
 
Gidget är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-14, 18:23   #5
Annika74 Annika74 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 271
Tack för hjälpen! Mycket bra tips med saxen, ska införskaffa en sådan i veckan!
Och det är ju roligt att sy i lite annorlunda tyger mot vad man är van vid när man mest syr barnkläder, men lite nervöst också... Men nu känner jag mig lite tryggare kring hur jag ska gå tillväga.
Annika74 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:28.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons