Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-07-10, 09:01   #1
sofen sofen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2005
Inlägg: 62
Rostfläckar från strykjärnet

Vad gör man åt de rost/smutsfläckar som strykjärnet råkar sätta på ens nytvättade kläder? Har försökt få bort dem ett antal gånger men det går inte.
Kan tillägga att det handlar om smutsvatten som bubblar ut ur strykjärnet, inte om några fläckar som sitter fast på själva plattan. Brukar framförallt drabba mig vid låga temperaturer.
Jag kan leva med fläckarna så länge de hamnar på skräptröjor man bara använder hemma men det är surt när de hamnar på finare kläder, som nyss.
sofen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-10, 09:06   #2
AnnaB AnnaB är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 92
Vet inte vad du kan göra åt själva fläckarna, men väl hur du kan göra för att försöka undvika dem i framtiden (har själv varit med om det...).

Ha ett tyg mellan plagget och strykjärnet så fläckarna hamnar där.

Stryk alltid plaggen ut och in så att fläckarna kanske håller sig till avigsidan av plaggen.

Kalka av strykjärnet.

Kanske självklarheter, men hoppas de kan vara till hjälp!
AnnaB är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-10, 10:41   #3
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
det är nog 10 år sedan jag tröttnade på att få tråkiga fläckar när jag strök,Sedan dess använder jag bara destillerat batterivatten till mina strykjärn,där finns inget kalk överhuvudtaget. Jag köper 25 l :s dunk . annars drabbar det en alltid till slut med och alla ångstrykjärn..
Det finns också 5 l på mackarna.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-10, 10:51   #4
barkle barkle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 454
Ann-Christin: 25-liters dunk: Håller den hur länge som helst eller är hållbarheten begränsad sen man öppnat den? Jag har aldrig vågat köpa annat än de mindre dunkarna.
barkle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-10, 10:53   #5
HelenD HelenD är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 354
Det blir att handla destillerat batterivatten för min del också. Förstörde 30 cm mörkrött siden i helgen pga fläckar. Dags att rengöra sulan på strykjärnet innan jag stryker något mer siden!

Tack för tipset om destillerat vatten.
HelenD är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-10, 11:13   #6
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Det håller hur länge som hellst. och du behöver aldrig rengöra strykjärnet .Du behöver heller aldrig köpa ett nytt strykjärn pga tråkiga fläckar mitt är 10-12 år och har alldrig använt annat vatten det är fortfarande som nytt. Men jag rekomenderar att du avkalkar ordentligt så det är rent från kalk eller om det är extremt mycket kalk ,köp ett nytt och börja från början med ett som är rent.Jag köper 25l på Mekonomen gubben säjer att det kostar 150 :-
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-10, 11:19   #7
iamia iamia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 722
Hur avkalkar man ett strykjärn?
Om man har en kondenstumlare så kan man använda vattnet som samlas i behållaren, det har &så blivit destilerat.
Åsa
iamia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-10, 12:46   #8
sofen sofen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2005
Inlägg: 62
Kalkar av järnet någon gång då och då (vi är bara två pers), men har inte satt smutsvattnet i relation till kalkbehov. Ska kolla sambandet, annars får det väl bli destillerat vatten.
sofen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-10, 12:55   #9
deliana deliana är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 533
Jag använder alltid destillerat vatten till mitt strykjärn, har aldrig haft problem med rostfläckar.
deliana är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-10, 13:06   #10
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Citat:
iamia skrev:
Hur avkalkar man ett strykjärn?
Om man har en kondenstumlare så kan man använda vattnet som samlas i behållaren, det har &så blivit destilerat.
Åsa
Vattnet blir inte avkalkat för att det har gått igenom torktumlaren.Det blir inte destillerat heller det håller för låg temperapur.
Jag samlar mitt vatten från min kondenstumlare i en hink och det är bara att titta på avlagringarna som blir på sidorna på hinken.
Det som händer är att kalken sätter sig på väggar och alla kanaler i strykjärnet och hindrar en jämn värme .
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-10, 15:34   #11
sofen sofen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2005
Inlägg: 62
Har pillat ur grejen som ska avkalkas men hittar inte ett enda synligt spår av avlagringar på den. Ska testa med att rengöra ångkammaren enligt instruktionsboken.
sofen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-10, 17:56   #12
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Hej!
Jag tror man ska fylla hela strykjärnet med vatten upp till markeringen, hetta upp till maximum och sedan dra ur sladden och därefter trycka på avkalkningsknappen och då ska hela stryksulan spotta ur sig vatten och kalkavlagringar (håll det över ett handfat). Vattnet är helt brunt av brända kalkavlagringar. Det är alltså ingen rost det är fråga om. Det här ska man göra tämligen ofta, i alla fall om man använder strykjärnet mycket. Första gången man sedan använder det kan det fortfarande komma lite brunt vatten, så det är bäst att prova på en handduk först.

Hälsningar
Gunilla
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-11, 07:50   #13
sofen sofen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2005
Inlägg: 62
Gunilla: provade att göra det igår. Ska testa att stryka idag igen.

Men hur får man bort fläckarna från kläderna?
Tabort sviker mig (vill iaf få fintröjan ren, de andra kvittar).
sofen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-11, 09:00   #14
barkle barkle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 454
Prova Vanish, det är mycket bättre än Tabort, men jag har aldrig provat på rostfläckar.
barkle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-11, 09:00   #15
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Hej!
Jag har hittills lyckats få bort det bara genom att skölja med vatten direkt. Vet inte hur det fungerar om det fått torka in, men jag ska testa detta.
/Gunilla
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:10.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons