Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2017-02-20, 21:48   #1
DanneG DanneG är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2017
Inlägg: 2
Om maskinen inte orkar, kan man sy för hand?

Hej! För någon vecka sedan fick jag idén att själv sy ny klädsel till min veteranbil jag håller på att renovera. Har inte råd att sätta 30.000 på att låta någon annan klä om några säten.

Jag har lagt ner all min energi i detta och pratat med olika sadelmakare för att få råd och tips. Läst massor online och sett filmer för att lyckas med detta själv.

När jag kände mig redo beställde jag material. Det blev beige konstskinn jag tänkt köra med på hela inredningen.

Jag har kommit så långt att jag har klätt av en stol, tagit bort alla sömmar och dokumenterat noga. Använt de gamla delarna som mall till de nya. Men nu upptäcker jag att ingen av de symaskiner jag har tillgång till orkar sy i ett lager konstskinn med stoppning. Eller jo, dem orkar, men eftersom jag inte har övermatning så tuggar dem bara på samma ställe hela tiden och det ser riktigt illa ut. Sedan när man ska sy ihop delarna så blir det två lager, ca 20mm tjockt, och detta kräver visst en industrimaskin för minst 25.000.

Nu har jag inte dessa pengar för detta ändamål, men har tänkt fuska lite och sy mönstret i skinnet utan vaddering. Det blir lite platt och trist, men det blir något iallafall. Sedan när jag ska sy ihop delarna,dvs de osynliga sömmarna så tänkte jag sy för hand.

Jag vet inte vad någon lämplig symetod heter, och inte lyckats googla mig fram till något.

Om någon här kanske har ett tips på en metod som kan ge starka bra sömmar för hand,så skulle jag själv kunna googla mig till det för att lära mig

Det känns surt att kasta tusenlappar i sjön på material om man inte kan sy ihop det

Tack så mycket för svar!
DanneG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-20, 23:20   #2
DanneG DanneG är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2017
Inlägg: 2
Kan tillägga att jag först försökte sy med ett lager konstskinn och ett lager skumgummi på 8mm, och den klarar inte att mata. I sömmar där man ska sy ihop tyget med en "kederlist" eller vad det kallas, så kommer det bli fyra lager skinn och två lager stoppning, så ingrn vanlig maskin, inte ens med övermatning lär klara av att mata detta, så jag antar att enda möjligheten är att sy för hand.


Såhär ser ett lager ut, med lämplig stoppning. Denna stoppning är lika tjock som originalstoppningen som var tidigare, och som de rekommenderade i butik. Dyr var den också..
http://forumbilder.se/G7F4K/14876321....jpg?width=150

Såhär ser första biten ut från originalstolen, som jag tänkte kopiera när jag upptäckte att maskinen inte klarar. Observera att detta är 3e maskinen jag försökt med..
http://forumbilder.se/G7F4K/14876323....jpg?width=150

Finns det något sätt att lösa detta hemma? Jag antar att enda alternativet är att sy för hand?


Sömmen som blev efter jag försöktr sy blev såhär. Samma bit fick bli en övningsbit efter första sömmen blev dålig. Blir det minsta fel med en synlig söm så är det ju bara att börja om från början..
http://forumbilder.se/G7F4K/14876327....jpg?width=150
DanneG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-21, 10:57   #3
Flia Flia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 843
Visst kan du sy för hand. Skaffa en nål som är lämplig för skinn.
Flia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-21, 13:27   #4
suskal suskal är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 627
Varför göra det så svårt? Om symaskinen har en stark motor, tillräckligt med höjd under pressarfoten och möjlighet att sänka ner matartänderna kan du sköta matningen med dina händer. Sånt använder man vid frihandsquiltning och strumpstoppning. Såna maskiner finns på marknaden och är inte så förfärligt dyra. Man borde kunna sy utan pressarfot också och hålla koll på materialet manuellt.

Visst kan man sy för hand, men också det kräver kunskaper, bra verktyg och material. Studera hur man syr i skinn och andra kraftiga material. Med symaskin brukar man använda raksöm med lång stygnlängd. För hand får man sy förstygn med nålen rakt igenom all lager, sedan sticka den nerifrån rakt igenom och upp igen. Svårt att få jämna och raka sömmar. Sedan kan man sy tillbaka på samma sätt och noga passa in nålen i de gamla hålen. Det är fruktansvärt svårt men är du tillräckligt envis så går det kanske.

En vanlig fingerborg duger nog inte. En segelsömmarhandske underlättar enormt.
Varje hål du gör i materialet gör det svagare så du kan inte använda knappnålar eller kraftiga skinnålar. Tejpa ihop eller använd clips eller kanske temporärt lim.
Det finns specialtråd för skinn, kapell, segel och liknande. Gütermann har en extra stark tråd och det finns också hos Bibbis Textil.

Öva först på spillbitar av ditt material så att du hittar en fungerande teknik. Lycka till!
suskal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-21, 15:52   #5
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 464
Om du får in materialet i symaskinen kan du på ebay.com köpa en lös
övermatningsfot som du monterar på symaskinen då har du matning både
uppe och nere.

De skulle jag pröva med. Sedan där det tar stopp kan du köra stygn för
stygn manuellt i symaskinen genom att för hand vrida fram stygn för
stygn.

Du köper dessa fötter på ebay.com, auktion eller fast pris. Har själv
handlat där mycket funkat perfekt. Tullverket tar u moms på varor över-
stiger 500 svenska kronor. Då kommer en räkning på den. På varor
understigande belopp 0 kr. Ebay.com och varan kommer från EU-land utgår
ingen moms.

Hoppas att du förstod. Är just nu i tidsnöd hinner inte förklara så tydligt. Hör av dig om du har några funderingar så kan jag svara senare i kväll eller i morgon.

Här är en länk till en övermatningsfot, sök på ebay, sök på ditt symaskinsmärke. Kolla att den funkar till din modell. Du kan alltid skriva och fråga. Säljarna vet i regel om den funkar eller ej.

http://www.ebay.com/itm/Sewing-Machi...sAAOSwd0BVylqK
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
sy tjocka tyger

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:47.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons