Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2014-08-15, 09:29   #1
annah29 annah29 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2007
Inlägg: 55
Vart köpa virkgarn?

Hej!

Ge mig era bästa tips - vart köper ni virkgarn? Har precis beställt hem en härlig bok med massor av mormorsrutor och tänker att något sorts blandpaket med olika färger kanske kunde vara bra. Hur stora nystan/många meter brukar man köpa? Graderas garnet på nåt särskilt sätt? Är det några material man vill undvika?

Tack på förhand hälsar virksugen!
annah29 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-08-15, 16:19   #2
Spader-Dam Spader-Dam är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2011
Inlägg: 165
Beställer nästan allt mitt garn från http://www.yarn-paradise.com/ nuförtiden. Bolag i Turkiet men skickar till sverige snabbt med DHL och har hittills undvikit tull med. Massa garn och billiga. Ända problemet är ifall du bara vill ha några få garnnystan för dom säljer bara i pack som kan va allt från 2 nystan till 10. Men jag vet dom säljar färgmixar av massa olika garn.
Citat:
Hur stora nystan/många meter brukar man köpa?
Det beror nog helt på vad man ska göra. Ska du göra en filt eller liknande stort behövs det en del nystan. Du vill nog hellre ha för mycket än för lite. Väldigt frustrerande virka nåt projekt sen upptäcka mot slutet garnet inte räcker och du måste skaffa mer.
Citat:
Graderas garnet på nåt särskilt sätt?
Oftast i tjocklek men även också i vilken sorts garn eller va det är gjort av. Baby (bra för bäbisar) och pompom (har små tussar/bollar längs tråden) är 2 exempel på "sorter"
Citat:
Är det några material man vill undvika?
Det är mer om tyckte och smak tycker jag. Vissa tycker en del garnsorter är hemska virka i andra inte.

Hoppas det kunde va till hjälp för dig
Spader-Dam är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-08-16, 20:48   #3
Cessi Cessi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 900
Ska du virka mormorsrutor och gillar restgarner så finns det, i alla fall i min stad, garnnystan på Kupan och Erikshjälpen för fjuttiga pengar.

Vad vill du att resultatet ska bli? Hur vill du att det ska skötas? Slänga in i maskin då och då? Då rekommenderar jag inte ylle. Men i alla andra fall rekommenderar jag ylle.

Om du tänker virka i bomullsgarn kan jag tänka att man "får hjärnblödning" på ett garn som lätt delar sig, så att man inte får med hela garnet med kroken.

Som stickare har jag inte bättre tips och tricks till virkare.
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-08-18, 10:41   #4
Dellen Dellen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2013
Inlägg: 30
Jag har köpt garn från Vartofta.
Dellen är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:27.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons