Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2012-03-18, 00:31   #1
Gola Gola är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2011
Inlägg: 7
Tips för att fålla med tvillingnål

Jag syr en hel del barnkläder, overlockar ihop plaggen men kantar och fållar med min vanliga symaskin och använder då tvillingnål. När jag kantar funkar det jättebra med tvillingnålen, men när jag bara fållar (tex. längst ner på tröjor, byxben osv.) så släpper alltid sömmen efter bara någon dag.
Är det någon som har några tips på vad jag ska göra för att få ett bättre resultat? Kanske måste jag ändra trådspänningen när jag ska fålla eftersom att det är betydligt tunnare lager tyg än när jag kantar? Eller är sömmen inte tillräckligt elastisk?

Tacksam för tips!
Gola är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-26, 15:35   #2
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Hur menar du att sömmen "släpper"? Är det tråden som går av, eller är det att sömmen töjer sig utan att fjädra tillbaka och blir slapp?

Om det är tråden som går av så har du antingen använt en för stum söm (tvillingnål ger inte superelastisk söm, trots allt) eller använder för skör tråd.
Du kan alltid testa att sy en fåll på en provbit och misshandla den på lite olika sätt emdan du håller noga koll på vad som händer med sömmen. Då ser du hur långt den tål att töjas utan att brista.
Tätare stygn innebär mer tråd i tyget och det ger en mer elastisk söm än långa stygn. Men det är ingen jätteskillnad och en söm med täta stygn kan töja tyget lite medan man syr. Så det gäller att hitta sin balans.
Trådspänningen bör inte vara något problem om sömmen ser ut som den ska på både rätan och avigan.

Om sömmen är för stum för ditt användningsområde, så leta igneom dom andra sömmarna på din symaskin efter något alternativ.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-28, 23:29   #3
Gola Gola är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2011
Inlägg: 7
Tack för tips!
Problemet jag har är att tråden går av. Att sömmen inte blir tillräckligt elastisk.
Men jag ska sätta mig ner och testa dina tips. Hoppas det blir bättre!
Gola är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-29, 10:55   #4
Millej Millej är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2009
Inlägg: 91
Kolla så att du har en tydlig sicksack på baksidan. undertråden måste gå från sida till sida i varje stygn. Prova annars att ändra undertråds-spänningen. På min maskin blev undertråden ganska rak innan jag ändrade den.
Millej är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-30, 20:59   #5
Syofta Syofta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 714
Du bör använda syntettråd av bra kvalitet. Den är mer elastisk och starkare än bomullstråd.
När jag gör fållar i trikå använder jag inte tvillingnål utan vanlig enkel jerseynål och en speciell söm som är ganska bred, elastisk och jag har aldrig varit med om att den går av. Ser ut ungefär så här:
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _
_/_\_/_\_/_\_/_\_/_\

Den ser ut väldigt lik tvillingnålssömmen, har man exakt samma färg på sytråden som trikån, så syns knappt de diagonala stygnen.
(På min maskin sys tre små stygn mellan varje diagonalstygn, men jag får inte till den bilden här på datorns tangenter )

Jag vet inte vad du har för sömmar på din maskin, det finns annat som går att använda för fållar också, pröva dig fram, t ex trestegs-sicksack inställd så den är bredaste och ganska gles.
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
avslut, fålla, tvillingnål

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:20.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons