Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-06-15, 09:26   #1
Cessi Cessi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 900
Rynkor och veck med prinsesskärning

Hej!

Håller på med en klänning med prinsess-skärning. Alltså tre våder fram och fyra våder bak.

Det blir inte bra över rumpan. Det bubblar sig och ser allmänt hafsigt ut.

Jag vill ha tips om hur jag ska bära mig åt. Det känns som att jag skulle vilja låta sidovåderna ta så mycket "mark" som möjligt från de bubbliga mittvåderna, men samtidigt så vill jag ha ut vidden när jag kommer nedanför stussen.

Finns det några fällor att kliva i? Så där så att "jodå, så länge jag står. Men sitta kan jag inte!"
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-15, 14:34   #2
Cessi Cessi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 900
Faktiskt, det är buckligt även ovanför rumpan, upp mot ärmhålen.

"Skapa&sy"-pärmen som jag syr efter berättar hur man kan korrigera för veck från ärmkulan, men inte ett tjipp om helbucklig rygg...

Anar att det har att göra med att jag var het på gröten. Jag mätte mig och fann att jag skulle använda en viss storlek. Men sen hoppade jag helt sonika över alla "anpassa mönster"-blad.
Så jag har fått utgå från "ett tält".

Nu sitter den trevligt i sidorna och midjan har fått ett bra mått. Men som sagt, ryggen...

Det verkar som om tygerna i "mellansömmarna" där bak drar sig olika mycket. Men hur gör man åt det?
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-15, 17:35   #3
Ida_B Ida_B är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 329
Kan det vara så att klänningen har för lång livlängd bak? Alltså mellan atlas och midja?
Ida_B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-15, 21:32   #4
Cessi Cessi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 900
Njae, snarare tvärtom. Jag borde ha förlängt livet 2-3 cm.

För att kompensera det har jag nu försökt ignorera hur mittstyckena skulle vidgat sig och satt sidostyckenas delar en bit omlott om mitten (jämfört med lika mycket sömsmån på alla delarna).

Men det finns alltså även rynkor lodrätt ner mot sidstyckena vid ärmhålet. Ner till "änglavingespetsarna" sitter den bra i ryggen.

I resten av ryggen är det rynkigt/bubbligt på mittdelarna, men ganska snyggt på sidostyckena.

(Skulle gärna illustrerat med bild, men kameran har pajat.)
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-14, 13:55   #5
Anja Anja är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 16
Har du svankig rygg? Det skulle kunna vara felet! För svankig rygg + långt bakstycke = bubbligt/veckigt! Korta av bakstycket genom att vecka mönstret i ryggen!
Hoppas det funkar!
Anja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-14, 20:16   #6
AnnaB AnnaB är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 92
Hej! Jag vet inte om det är samma för dig, men jag har sytt två toppar i prinsesskärning, och båda dessa bubblade eller veckade sig över ryggen. Det gick vågräta bubbelveck över ryggstycket och jag trodde det berodde på att den var för kort i livet (min kompis som jag sydde den första till är ganska kort) men när jag sydde den andra insåg jag (då jag är lång) att det berodde på att den var för lite utsvängd eller vad man ska säga. Ryggstycket var för rakt. Jag lade till en hel del så att höfterna och stussen fick mer plats och då blev det bra. Innan hade den alltså korvat sig i ryggen för att den åkte upp. Kanske kan hjälpa?
AnnaB är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-17, 23:04   #7
idamarja idamarja är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 74
jag är inte riktigt säker på att ja förstår ditt problem, och jag har inte sytt nån vanlig klänning, men när man syr kolt i prinsessmodell, då är våderna bak bredare över skuldrorna, går in just vid midjan & så ställs dom ut väldigt mkt just under midjan för att få vidd o för att markera midjan. men det hänger på att du har måttat rätt och att du anpassar även bakstycket efter bystvidden, annars kan det ju också bidra till att der drar och spänner. men enda gången det brukar rynka sig i ryggen för mig är när det är för tight, så jag undrar om inte du har ett felkonstruerat mönster.
idamarja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-27, 05:21   #8
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Horisontella veck betyder att man har för lång längd baktill. T.ex. om man har putmage nedanför naveln och därmed högre midja, svankrygg eller helt enkelt kort längd.

För mig brukar det hjälpa att modifiera mönstret och flytta upp midjan då jag märkt att dagens mönster verkar tro att folk har midjan där naveln är.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:30.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons