Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2013-09-30, 13:27   #1
Lena_Svensson Lena_Svensson är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 23
Angry Varför vågar sig kantningen?

Hej!
Sen jag började sy med overlockmaskin för knappt två veckor sen har jag problem med kantningen av tex halsrigningar o runt benen i bodysar (med muddväv). Jag syr fast dem med overlock o sen viker jag över o syr med tvillingnål. Det är då det blir vågigt. Jag har rejält kortare muddväv o det är snyggt innan jag syr med tvillingnålen! Tidigare, när jag sydde på kantmudden på min vanliga symaskin med en sådan söm som gör stickstygn ut åt sidan (svårt att förklara minns inte vad den kallas) så hände det aldrig...

Någon som har förslag på vad jag ska ändra?? Det är mkt irriterande men jag vill inte gå tillbaka till vanliga symaskinen heller för overlocken är ju såååå mkt smidigare!

Kolla runt benen på denna bodyn jag sydde idag tex... det blir inte slätt! Dock blev halsen bra denna gången trots att jag gör på samma sätt? Skumt!
Lena
Bifogade bilder
 
Lena_Svensson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-30, 17:32   #2
mariatherese mariatherese är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 470
Förslag nr 1 är att du får inte dra i tyget samtidigt som du sträcker mudden.
Förslag nr 2 är att ta ännu lite mindre längd mudd, dvs sträck den något mer.
Förslag nr 3 är att du kanske har kommit åt diffmatningen så att overlocken sträcker i tyget när du syr... men det skulle ha synts på alla sömmar.
mariatherese är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-30, 17:32   #3
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Jag skulle sy med vanlig nål och sy med smal zigsack. Det ger en smidigare söm. Tvillingsnål på overlocksöm blir kaka på kaka, sömmen bblir onödigt tjock.zigsacken ca 0,5-1 Men du får prova dig fram. Du kan också testa elastisk söm.Det gäller att få sömmen tillräckligt elastisk.
Sedan skulle jag ta mindre tyg till mudden.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-30, 18:00   #4
Lena_Svensson Lena_Svensson är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 23
Tack för svar.

Jag kan inte ta kortare mudd den är väldigt sträckt som den är (70% av totala längden kör jag på). O det spelar ingen roll om jag gör bredare eller smalare. I halsen har jag tex 4cm o där blev den bra! Nertill 3 cm för där ville jag bara ha en liten kant. Det verkar inte spela någon roll alls.

Jag vet inte om jag direkt drar i tyget när jag syr tvillingsömmen, hmm får fundera på det. Overlocken blir väldigt snygg så den tror jag inte det är som ställer till problem i sig - fast problemet började då!
Jag vill INTE köra sicksack söm som dekorationssöm, om det var det du menade Bila? Eller du menar när jag syr fast i moment ett? Sömmen jag körde med innan overlocksmaskinen kom hit var ju ÄNNU tjockare o klumpigare men då hände inte detta (gjorde på recis samma sätt)! Den sömmen var elastisk den med. Det är ju tvillingsömmen också, kör med 3,5 i stygnlängd.
Det står ju dessutom i mönsterbeskrivningarna att det går bra med overlock o sen ska tvillingnål användas (det måste ju bli elastiskt).

Fler förslag??

Skumt detta!
Lena_Svensson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-30, 18:17   #5
Lena_Svensson Lena_Svensson är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 23
Jag kom på en sak nu, när jag sydde fast en liten bröstficka med tvillingnålen - pressarfotstrycket! Det är som att pressarfoten har för högt tryck o för tyget framför sig. Man får stanna o lyfta emellanåt så det rättar till sig. Så har det varit när jag sytt kantbanden med. Jag har ALDRIG under mina år med den maskinen ändrat på pressarfotstrycket, det kan väl inte ändra sig själv heller? Men det kanske är något jag bör göra när jag syr lite tjockare tyglaget?? Vad tror ni om den tesen??
Lena_Svensson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-30, 18:48   #6
marie.s.g marie.s.g är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2011
Inlägg: 596
Jag har minskat pressarfotstrycket vid användning av tvillingnål och det har gett en klart bättre söm. Ta ett par provbitar och jämför.
Sedan får du komma ihåg att benöppningarna är till stor del på skrådden (bias) och då är det lätt att tyget sträcker på sig lite till. Du kanske skulle prova att sy en tråcklingsraksöm (staystich) runt benet som sedan hjälper dig att begränsa sträckningen?
Det är mycket mindre som ligger på skrådden i halsringningen. Därför är det lättare där. Du kanske dessutom stannar och justerar tyget oftare på grund av krökningen och som nämndes tidigare kan det också lätta på töjningen av tyget. I instruktioner ser man ofta anvisningen att man ska dela upp en kantningssöm i åtminstone 4 delar och sy dem så att eventuell töjning begränsas till en fjärdedel.
marie.s.g är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-30, 19:19   #7
Lena_Svensson Lena_Svensson är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 23
Tack Marie.
Det konstiga är att det blev bra före overlockens tid... man kanske de sömmen var stadigare o inte lika elastisk (kan säkert va så). Kanske skulle börja sy den igen, fast det tar dubbelt så lång tid med allt omträdande av maskinen o slöare sömnad. Men jag ska ta o testa med mindre pressarfotstryck faktiskt. Problemet kan likväl uppstå i halsringningen som om jag syr kant på innerbenen (för att kunna öppna upp vid blöjbyte).

Jag testar i morgon o ser!
Lena_Svensson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-01, 10:16   #8
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Den zigsack jag beskrev ser ut som raksöm i elastiska tyger. Den blir töjbar också. Elastiskt söm kan fungera också. Det syr så man syr i elastiska tyger med vanlig symaskin. Jag har sytt massor av kläder på det här sättet innan jag köpte overlock.
Elastiska tyger är väldigt olika, det som fungerar i ett tyg går inte alls i ett annat. Det gäller att ha flera alternativ att testa.
En söm som också kan fungera är flerdubbel zigsack.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-01, 10:25   #9
Lena_Svensson Lena_Svensson är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 23
Jag har ju också sytt mänger i elastiska tyger innan, på vanlig symaskin o använder alltid samma söm, som jag inte minns namnet på men den syr en elastisk raksöm o sen tar det sneda steg utåt. Sen får man renklippa intill. Det har alltid blivit bra, men den blir ganska tjock o därför tyckte jag det skulle va smidigt i babykläder fra att sy med overlocken. Jag tror dock att problemet är att overlocksömmen är så mkt mer elastisk att det töjer sig när jag syr på kantbandet med tvillingnålen o att jag måste minska pressarfotstrycket. Det är ju en dekoration med tvillingsömmen också så den vill man ju ha.

Jag får sätta mig o testa att sy med lite olika metoder i em, när jag är klar med tröjan jag håller på med. Den får vanlig mudd i hals o ärm så där är det inga problem

Tack för alla era tankar!
Lena_Svensson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-01, 10:44   #10
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
När jag själv syr ned muddar använder jag elastisk raksöm eller en raksöm med lite zigsack. Jag brukar bara sy en söm. Men jag tror att det skull fungera med två parallella sömmar.

Syr jag i elastiska tyger med vanlig symaskin tycker jag att jag får en mycket smidare söm men zigsack eller elastisk söm än med de olika fuskoverlock sömmar som finns på maskinen. Dessa sömmar tycker jag fungerar bäst på vävda tyger.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-01, 11:00   #11
Lena_Svensson Lena_Svensson är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 23
Fuskoverlocken har jag aldrig använt heller den blir inte snygg tycker jag o syr ganska glest.
Vanliga muddar i ärmslut funkar utmärkt med overlockmaskinen blir mjukt o smidigt.

Eftersom jag syr upp o säljer vill jag ju det ska se lite proffsigt ut i sömmarna vilket overlocken gör ju.
Lena_Svensson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-01, 11:23   #12
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Jag menade inte att inte skulle sy fast muddarna med overlock. Det var när du ska sy ned overlocksömmen, jag pratade om.

Sömnad handlar om ett samarbete mellan tyget, symaskinen och dess tillbehör (nålar, tråd, pressarfötter m.m), och sömmarens kunskaper. För att resultatet ska blir bra måste det vara harmoni mellan dessa.

Alla symaskiner är inte på på allt heller. Vissa hantera vissa saker bra, medan andra saker sämre och det beror inte att man har en dålig maskin, utan dom är olika.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-01, 11:41   #13
Lena_Svensson Lena_Svensson är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 23
Ok då är jag med.

Jag håller med dig ang harmonin... men jag har sytt så mkt i mitt liv hitills o många mil på min vanliga symaskin så vi är ganska goda vänner hihi... det är bara nu den börjat leva sitt egna liv, den är väl avundsjuk för jag skaffat en overlock Jag får lära om helt enkelt med den kombinationen.
Lena_Svensson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-01, 12:02   #14
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Jag dom liven (symaskiner) är riktigt mänskliga.
Jag skulle misstänka att det är något med matningen på din maskin. Overlocksömmen är hög och gör att bra lite tyg når matartänderna. Testa men en fot som har ett brett spår i mitten, där du kan låta overlocksömmen gå i typ pärlfot eller likande.
Kanske kan det fungera med walkingfoten, för då matas tyget upptill också.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-01, 12:48   #15
Millej Millej är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2009
Inlägg: 91
Jag måste alltid minska pressarfotstrycket till 2 (från 4-5) på min maskin när jag har elastiska tyger som trikå. Det är inte så jobbigt
Millej är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:30.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons