Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2013-03-11, 18:09   #1
Rene Rene är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2008
Inlägg: 72
Redworks

Jag har gjort väldigt lite med redworks. Och när jag sen gjort det kommer jag ihåg varför. Det har inte varit lätt att få bort underläggspappret! Nu gjorde jag en höna idag, Gunsans tror jag, och då det är handdukar som jag kommit på "kasar" runt, några "kasserade" för konturerna stack iväg,så har jag använt Totally stable på dem. Men hur ska jag få bort alla små pappersbitar? Hur gör ni, jag hittar inget om detta?
Rene är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-11, 20:10   #2
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Där jag inte vill ha något Underlägg på den färdiga produkten, burkar jag använda vattenlösligt. Jag gillar bäst den som ser ut som vlielin.
Den vattenlösliga plasten brukar jag lägga över när jag inte vill att broderiet ska sjunka ned i tyget.
Nu mera använder jag mest vattenlösligt, broderierna blir inte så styva. Och så slipper man pillra bort undelägget

Mellägg brukar jag skicka efter från Danmark M-broderiting eller köpa hos Bibbis texil.
M-broderiting har 1 meter brett och det brukar jag dela 3 delar, för det passar mina ramar perfekt. LKolla vilken bredd som passar dig.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-11, 22:44   #3
Rene Rene är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2008
Inlägg: 72
Tack Birgit! Mitt problem är ju att jag behöver stadgan med, så därför tänkte jag ju att det vanliga Solvy nog inte var något att använda på baksidan. Jag har använt det till trikå och frotté precis som du skrev. Men är det här du beskriver lite som vliselin så kan det vara lösningen. Jag håller ju på att bli nipprig av att pilla bort de påstrukna små bitarna i broderiet. Jag tänkte försöka lägga det i vatten i morgon för att se om de lossnar på så sätt. Det är så lätt att dra sönder stygnen annars. Så, tack för tipset. Nu ska jag beställa underlägget, så jag kan sy mer av de fina redworks som finns! :-)
Rene är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-15, 18:04   #4
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Påstrukna bitar?
Normalt avnänder man ett rivbart mellanlägg utan klister på baksidan.
Men olika rivbarar är väldigt olika lätta att riva, har jag märkt. Så du kan ju alltid testa ett annat märke.

Annars så kan man ju, precis som bila tipsar om använda ett vattenlösligt även där. Fast det brukar bli bäst om man väljer en stadig variant till baksidan och en tunnare till ovansidan.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-15, 20:39   #5
Rene Rene är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2008
Inlägg: 72
Jag köpte söta kökshanddukar som jag tvättade så de krympte. Sen tog jag underlägg som jag brukade men konturerna blev helt utanför mönstret för att tyget på något sätt flyttade sig. Jag använde även fix-funktionen men det hjälpte inte. Så tänkte jag att det påstrykbara till trikå borde göra att det inte flyttar sig. Det var helt ok till vanliga broderier där baksidan täcks av tråd och man bara tar bort allt runt broderiet. Men på Redworks blir det ju bara konturer. Så det är det jag menar med alla "påstrukna bitar"! Dåligt förklarat! :-( Jag har ännu inte provat att tvätta handduken för att se om de lossnar av sig själv. Antar att man får hjälpa dem av men det kanske är lite lättare. Jag satt med ett julbroderi en gång och pillade bort alla bitar, de var så små, sen dess har jag inte provat igen. Men nu ska jag göra som Birgit föreslaget så hoppas jag det löser sig. :-)

Tack för din hjälp, Lillith, så kul att få hjälp och förslag när man kör fast! Har inga kurser bakom mej eller någon jag känner som broderar på maskin så det är så bra att kunna bolla med alla här om sina problem!
Rene är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-15, 21:01   #6
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Tycker du att det blir för tunt med ett lager vattenlösligt så tag ett eller flera lager till.
Dubbelt vattenlöslig vlieselin brukar jag använda när jag syr lace (spets) på broderimaskinen. Då doppar jag det så kort som möjligt så att det precis försvinner, lägger det plant och torkar, Då blir det som det vore hårstärkt.

Till quiltning behövs inget mellanlägg, då har du övertyg+vadd+undertyg och spänner det direkt i bågen.

Tjockare saker och saker sin inte passar i bågen kan du också tråkla fast i bågen. Då spänner du bara Underlägget och tråklar fast det du vill brodera på med tråklingfunktionen på din broderimaskin. Jag gör nu detta ofta med tjockare frottehandukar, som svåra att spänna. Jag brukar tråkla två gånger, för jag tycker det är lättare. Först handduken i underlägget, Sedan tråklar jag fast den vattenlöslinga plasten. Sedan är bara att sätta igång och brodera.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-16, 13:27   #7
Rene Rene är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2008
Inlägg: 72
Tack så mycket Birgit! Jag ska prova flera lager också, utav det jag har. Jag har varit/ är sjuk hemma nu, (hostar och hostar) så jag har inte haft inspiration att beställa det andra ännu. Kanske idag! :-)
Dina tips är jätte bra. Faktiskt fick jag det med frotté av någon, då jag själv tyckte att det var svårt att få i deni bågen. Det blev också avtryck som tog lång tid att resa sig!

Hur brukar ni göra med trådspänning? Jag har haft mycket problem med min maskin och provar mej fortfarande fram med det. På Gunnsans Redwork skulle jag absolut inte haft så låg trådspänning som jag har annars. Texten som jag la till gjorde jag ju med kontur och den går nästan upp av sig själv medan annars när jag sytt text och broderier, måste lossna på spänningen, annars ligger undertråden som en "skugga" i kanten av broderiet.

Senast redigerad av Rene den 2013-03-16 klockan 13:40.
Rene är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:33.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons