Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2013-02-10, 19:32   #1
SyKenny SyKenny är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2013
Inlägg: 5
Tips på symaskin och tråd

Hallå!
Det är så att jag syr om min bilklädsel men har stött på ett problem. Jag vill ha dekor söm med en tråd som är junt en 0,9mm-1mm i diameter, sån tråd som man ofta finner på bilklädslar. Jag har försökt finna sådan tråd men hittar det ingenstans och alla jag frågar står som frågetecken och vickar lätt på huvudet. Vart hittar jag sådan tråd??

Problem nr. 2 som följer att inte vilken maskin som helst klarara av denna grova tråd, har ni något bra tips på en billig maskin som klarar av detta? (kan vara begagnad).
SyKenny är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-10, 20:04   #2
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Du behöver en skomakar-maskin som det låter.
Kolla begagnat-marknaden för industrimaskiner
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-10, 20:14   #3
SyKenny SyKenny är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2013
Inlägg: 5
Något specielt märke eller modell som skulle passa? Skomakarmaskin låter lika universalt för mig som "bil" låter för en 3:åring

Tråden då?
SyKenny är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-10, 20:27   #4
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Kolla hos Indukta, ACG-Nyström de har industrimaskiner av olika slag.
Titta på Blocket under symaskiner/industrimaskiner, det finns en hel del

Skomakar-maskiner finns lite olika, flatbädd och pelarmaskiner
Kolla efter björntråd/vildmarkstråd, "skomakartråd"
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-10, 20:53   #5
EsNadisys EsNadisys är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2012
Inlägg: 564
Hej!
Tror inte att nån skomakarmaskin behövs, för bilklädseln borde klaras av med en industrimaskin. Här är en. Hoppas att du inte har mycket avstånd till den. Efter ditt arbete kan du sälja den vidare. Det är en skön Husqvarna:
http://www.blocket.se/goteborg/Indus....htm?ca=15&w=3

MVH
EsNadisys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-11, 01:39   #6
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Knapphålstråd kan också fungera men det aksnke blir dyrt i längden.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-11, 15:50   #7
ingemargavle ingemargavle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2013
Inlägg: 26
Citat:
SyKenny skrev: Visa inlägg
Hallå!
Det är så att jag syr om min bilklädsel men har stött på ett problem. Jag vill ha dekor söm med en tråd som är junt en 0,9mm-1mm i diameter, sån tråd som man ofta finner på bilklädslar. Jag har försökt finna sådan tråd men hittar det ingenstans och alla jag frågar står som frågetecken och vickar lätt på huvudet. Vart hittar jag sådan tråd??

Problem nr. 2 som följer att inte vilken maskin som helst klarara av denna grova tråd, har ni något bra tips på en billig maskin som klarar av detta? (kan vara begagnad).
Hoppas du visar upp något "arbetsprov" när du hittat maskin och tråd. Jag tycker dock att det låter lite grovt med 1mm tråd för dekorsömm. Jag tror att en smal sicksack eller en tvillingnål kan ge en bra effekt som dekorsöm. Däremot tror jag att du bör söka en tråd som är något elastisk så den följer tygets rörelse utan att förstöra tyget. Ett tipps är att kolla med de som syr bilklädslar angående trådvalet
ingemargavle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-11, 15:56   #8
SyKenny SyKenny är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2013
Inlägg: 5
Citat:
ingemargavle skrev: Visa inlägg
Ett tipps är att kolla med de som syr bilklädslar angående trådvalet
He he, jo och såna mäniskor finns ju överallt Hade snackat med dom om jag vist vart dom fanns
SyKenny är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-11, 18:25   #9
Majw Majw är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 144
En sadelmakare kanske kan svara på dina frågor.
Majw är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-11, 19:20   #10
EsNadisys EsNadisys är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2012
Inlägg: 564
Här är 250m. Hoppas att det räcker:
http://www.ebay.co.uk/itm/1-Rolls-X-...item20c95dee5b
EsNadisys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-13, 18:34   #11
SyKenny SyKenny är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2013
Inlägg: 5
Se filen så ser ni, 1mm Undertråden är dock betydligt smalare.

Vad är det för typ av tråd man ska ha i bilar? Bommul?
Bifogade bilder
 
SyKenny är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-18, 22:47   #12
kanvas kanvas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 299
Bonded nylon #12 heter trådtypen. Finns på ebay. #20 är vanligare och finns i fler färger. Nylon har lite lite stretch och används till bilklädslar, lite glansig också. Du bör ha en maskin som klarar nålstrl 250. Singer 132K var ganska vanlig på svenska marknaden och finns som beggad. Jag köpte en för 800 men har nu sålt den vidare till en sadelmakare. Lej bort det jobbet, det är inte värt att investera i ny maskin för en dekorsöm. Kolla som sagt med sadelmakare. Eller handsy.

Knapphålssilke som föreslagits tål inte det slitaget.
kanvas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-20, 18:21   #13
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Det är skillnad på knapphålssilke och knapptråd och jag tror det var det senare som föreslogs.
Knapptråden är en grov polyestertråd och den är grymt stark och används framförallt när man ska sy fast tunga metallknappar eller knappar med lite skarp kant i hålen. Alltså såna grejer där dom flesta trådtyper nöts av rätt fort.
Men den är dyr och säljs på små rular. Bara 30 meter, har jag för mig. Det blir många knappar fastsydda på 30m men inte så mycket dekorsöm.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-20, 19:42   #14
kanvas kanvas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 299
Citat:
Lillith skrev: Visa inlägg
Det är skillnad på knapphålssilke och knapptråd och jag tror det var det senare som föreslogs.
Knapptråden är en grov polyestertråd och den är grymt stark och används framförallt när man ska sy fast tunga metallknappar eller knappar med lite skarp kant i hålen. Alltså såna grejer där dom flesta trådtyper nöts av rätt fort.
Men den är dyr och säljs på små rular. Bara 30 meter, har jag för mig. Det blir många knappar fastsydda på 30m men inte så mycket dekorsöm.
My mistake, slarvläste lite. Man kan hitta bonded PE på kon också i stora storlekar, och det är inte så dyrt, ungefär samma som nylon. Att det är dyrt i butik handlar nog mest om att de kan ta så mycket betalt. Precis som med all tråd. Jag betalar mindre för en 5000 m kon än för en 200 meters rulle i butik, oavsett trådtyp, köpte en mängd gütermann Mara 50/2 bomull sist, och det fanns inte en enda butik som hade bomullstråd i den storleken när jag letade lokalt. Och då ska vi inte ens nämna maskin- och handsilke, som är löjligt dyra i butik i Sverige. Dessutom står det aldrig storlek på tråden i butiker, eller iaf sällan. Detta har gjort att jag nästan aldrig köper tråd i butiker, utan från främst från utländska webbutiker. Trist! Jag var nere och surfade i portugal i höstas och jädrar vad bra tyg- och symaskinsbutiker de hade! Allt var megaspecifierat! I vissa butiker här ser butikspersonalen irriterade ut när man frågar om tygets komposition t.ex.

Anledningen till att det är bättre med nylon än PE i bilklädseln är att nylon ger sig lite, medan PE är helt stumt, vilket är obra när det är så starka trådar, man de facto ha sönder materialet med tråden. Och sen är nylontråden lite glansig..
kanvas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-20, 21:40   #15
kanvas kanvas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 299
Skrev fel, aurifil 50/2 var det jag köpte.
kanvas är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:17.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons