Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2017-04-09, 20:37   #16
sotlugg sotlugg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 159
Kul att intresset poppar upp igen. Jag har sedan sist gått en kurs för en turkbulgarisk ateljésömmerska som hjälpte mig att göra grundmönster på ett enklare sätt än vad som är brukligt på svenska kurser, där man använder sig av konfektionsindustrins sätt, vilket blir superkrångligt. Den här sömmerskan gick så till väga att hon tog mått byst, midja och stuss och sedan gjorde axel, ärmringning enligt ett statistiskt medelvärde. Sist provade hon helt enkelt ut hur halsringningen och insnitt skulle vara vid provning. Fullt tillräckligt för mina behov. Finns också ett amerikanskt företag som tillverkar grundmönster på beställning. Kommer inte ihåg vad de heter för ögonblicket.

Har sedan den här kursen ytterligare fördjupat mig. Hittat en bok, som för första gången förklarar det här med mönsterkonstruktion på ett begripligt sätt. Heter Make your own dress Patterns och är skriven av Adele P Margolis. Finns på Amazon.co.uk. Tyvärr på engelska.

Tror att det finns massor med människor i Sverige som hakat upp sig på det här stadiet och inte kommer vidare i sin utveckling mot att kunna göra sina egna mönster utan kör med de köpta, som kanske inte alls passar. Det är synd för den här kunskapen behövs för att kunna designa och göra sina egna mönster på ett enkelt sätt som går att upprepa när kroppen förändras och slippa köpa kläder i affärerna som ofta inte alls är av en modell som klär en eller i rätt färg.

Skulle behövas en stor förändring i hur dessa kunskaper förmedlas i Sverige.
sotlugg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-04-09, 20:52   #17
strumpan strumpan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2009
Inlägg: 582
Mönsterkonstruktion

Kolla pà biblioteket. Jag lànade för massor med âr sedan en bok där och ritade till mig själv
strumpan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-04-11, 20:44   #18
Josen Josen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2017
Inlägg: 2
Tack sotlugg och strumpan för era svar!

Jag såg att boken av Margolis finns på Adlibris också. Ska kolla på den. Helst skulle jag dock vilja ha hjälp av ngn så att det blir snabbt och proffsigt gjort. Har börjat lite själv ett par gånger men har knasiga mått kring axlarna som det är trixigt att få till bra. Det är bla därför jag vill sy själv, allt i affären sitter fel känns det som..

Sotlugg, sömmerskan som hjälpte dig, tror du hon är intresserad av fler uppdrag? Det låter superintressant om det är mindre krångligt dessutom
Josen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-04-12, 09:18   #19
sotlugg sotlugg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 159
Hej Josen!
Förstår din önskan att få det gjort av proffs. Tyvärr så hjälpte mig sömmerskan med tolk som översatte. Så det blir nog svårt att få till saken. Bor du i Stockholmsområdet så skulle vi kunna träffas och jag visa dig hur hon gjorde.

I Margolis bok finns det ingen direkt beskrivning hur man gör. Däremot föreslår hon bland andra metoder att man ska köpa ett mönster på exempelvis en tunika så nära din storlek som möjligt och sy upp och prova in den. Det finns också grundmönster att köpa på ebay vad gäller de olika mönsterföretagen. Hittar dem inte längre i syaffärernas pärmar där de annars alltid brukar vara insatta.

Det är i processen att förstå hur man sen gör mönsterkonstruktion som Margolis är suverän. Jag har i alla fall aldrig tidigare fattat det när jag läst det i andra böcker.

Kanske kan man också ringa till en professionell sömmerska och fråga om hon kan göra ett grundmönster mot betalning.

Hoppas att du tar dig fram till ett basmönster till slut.
sotlugg är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:11.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons