Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2013-03-08, 20:46   #1
Sofiero Sofiero är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2011
Inlägg: 5
Smile Nybörjare på industrisymaskin

Hej.
Har fått i uppgift av min far att sy klädsel till två bilsoffor.
Han har en begagnad industrisymaskin av modell Mitsubishi DB 12 och tyvärr finns det ingen manual med så är lite fundersam på hur jag ska trä tråden.

Någon som vet vart man kan få tag i en?
Någon som testat just den här modellen?

Vilken tråd är bäst att använda när man syr i vinyl?

Känns som jag tagit mig vatten över huvudet lite just nu. Men får jag bara igång maskinen så ska jag nog kunna klura ut resten
Sofiero är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-08, 22:42   #2
carlm carlm är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2011
Inlägg: 472
Du kanske kan lägga upp några foton av symaskinen. Det kanske inte är någon som har exakt samma modell, men de brukar väl träs på liknande sätt.

Bland de första stegen är iaf att använda rätt nåltyp och sätta fast nålen i rätt riktning. (Är griparen till vänster så måste ju nålen vara vriden 45 grader i förhållande till hur nålar på hushållsmaskiner vanligtvis sitter.)
carlm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-08, 23:03   #3
kanvas kanvas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 299
Citat:
carlm skrev: Visa inlägg
Du kanske kan lägga upp några foton av symaskinen. Det kanske inte är någon som har exakt samma modell, men de brukar väl träs på liknande sätt.

Bland de första stegen är iaf att använda rätt nåltyp och sätta fast nålen i rätt riktning. (Är griparen till vänster så måste ju nålen vara vriden 45 grader i förhållande till hur nålar på hushållsmaskiner vanligtvis sitter.)
Nej, nittiograder.
kanvas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-08, 23:23   #4
kanvas kanvas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 299
Citat:
Sofiero skrev: Visa inlägg
Hej.
Har fått i uppgift av min far att sy klädsel till två bilsoffor.
Han har en begagnad industrisymaskin av modell Mitsubishi DB 12 och tyvärr finns det ingen manual med så är lite fundersam på hur jag ska trä tråden.

Någon som vet vart man kan få tag i en?
Någon som testat just den här modellen?

Vilken tråd är bäst att använda när man syr i vinyl?

Känns som jag tagit mig vatten över huvudet lite just nu. Men får jag bara igång maskinen så ska jag nog kunna klura ut resten
Bonded nylon är bra tråd till vinyl.

Trådträdning är rätt logiskt om man har använt en manuell maskin. Den vertikala pinnen uppe på huvudet träs från trådstället från höger till vänster i övre hålet, sen från höger till vänster i undre igen. Sen är det enkelt att följa efter. När du väl trätt maskinen en gång kommer du inte behöva trä om den, bara att knyta på nästa tråd från trådstället.

Kolla undertrådsspänningen nogrannt! Det är ofta ett fel folk gör, om man är van vid plastmaskin. Testsy, och notera lämplig övertrådspänning till alla olika tjocklekar som kommer förekomma i projektet så du snabbt kan ändra trådspänning när du går från 2 lager till 4 lager vinyl etc. Köp alltid två trådkoner av samma tråd så du kan sy och spola undertråd samtidigt så slipper du massa pauser.

Se till att behärska kopplingen ordentligt, kan vara svårt om man är ovan. Man kan också köpa servomotor eller dreva ner kopplingsmotorn (man får då köpa ett nytt remhjul, billigare än servomotor) om man vill ha mer kontroll vid lägre sömnadshastigheter. Köp varken servo eller remhjul i sverige, då blir du rejält blåst. En servomotor som kostar under €99 tar en svensk ÅF, som jag inte vill nämna vid namn, 3500 plus moms för, samma märke.

Vilken typ av nålar du behöver beror på vilken typ av söm du vill ha. Förmodligen vill du ju ha en söm som liknar den du har på äkta läder. Det vill säga en något snedskuren söm. Kolla vilket nålsystem maskinen tar och titta på schmetz industrials guide eller groz-beckerts läderguider för att avgöra vilken nålspetstyp som passar den sömmen du vill ha. Enligt nån hemsida förekom två olika nålsystem för db12, 135x5 (DPx5) eller 16x231 (DBx1), dessa olika system har dessutom massa andra namn. Bägge systemen är vanliga idag och vilken schmetz- eller groz-beckertförsäljare ska kunna beställa hem dem till dig. Vanliga symaskinsbutiker alltså. Men räkna med att det blir dyrt. En butik i Gbg ville ha 100 spänn för en ask jag vanligtvis betalar €1 för, så onlinebutiker lönar sig, om man vet vad man köper.

Har du fler frågor så kör på.
kanvas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-09, 11:15   #5
Sofiero Sofiero är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2011
Inlägg: 5
Tack för alla svar. Känner mig lite klokare nu.
Så här ser maskinen ut.
Namn:  DSC_0076.jpg
Visningar: 4558
Storlek:  17.8 KB

Namn:  DSC_0074.JPG
Visningar: 5102
Storlek:  84.0 KB
Sofiero är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-09, 15:14   #6
kanvas kanvas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 299
Från pinnen, genom första trådspänningsbrickorna, se till att tråden går in mellan brickorna ordentligt.

Sen från ovan genom första hålet till höger på den platta trådspänningsstången, sen underifrån i nästa hål och sist ovanifrån på sista hålet, ner genom trådguide, sen andra trådspänningsbrickorna, under trådguiden, under fjädern ovanför andra trådspänningsbrickorna, via trådguiden, sen genom trådförararmen, trådguiden på andra sidan, ner till trådguiden på nålstången och sen nålen. Det är min gissning på hur den ska träs, utifrån bilden.

Håll koll på under- och överstrådsspänningen, använd primärt andra trådspänningsanordningen, håll koll på pressarfotstrycket och lär dig sy kontrollerat med kopplingen. Det är bra att öva på. Det är oftast lättare att 'pulssy' och kontrollera genom det, än att försöka slira på kopplingen för att sy långsamt. Börjar det lukta bränd kork har du gjort fel. Se till att bli bra på att använda knähäverten för pressarfoten också, det sparar man mycket tid på, speciellt om man syr mycket skarpa kurvor och sånt.

Det ser ut att vara en gammaldags kontakt, men det beror ju på hur det ser ut hemma hos dig vad du behöver.
kanvas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-10, 12:46   #7
ninnami ninnami är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2011
Inlägg: 384
Ett tips är att du har hela din ena fot på pedalen och den andra har du bara tårna på bakre delen av pedalen (närmast dig). Det brukar göra att du kan kontrollera farten bättre och stannar fortare än om du ska "bromsa" med hälen. Har också för mig att vinkeln på pedalen kan påverka hur bra du kan kontrollera maskinen. Ser på bilderna att du enkelt kan ändra den.

Ett annat tips är att du använder en "linjal" så du enkelt får jämna sömsmåner. Det finns de som du skruvar fast i maskinen eller magnetiska. Här ser du exempel på hur en magnetisk linjal ser ut: http://www.bergman-johansson.com/sho...d&Kat=Linjaler och måttband&Artnr=&Bensok=&PrisFrom=&PrisTom=&Moms=&A rtPerSida=4
(de två längst ner på sidan)

Upptäckte att länken inte fungerar, men om du kopierar och klistrar in så fungerar den.

Senast redigerad av ninnami den 2013-03-10 klockan 12:48. Anledning: länken fungerar inte
ninnami är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
bilklädsel, industrisymaskin, manual, mitsubishi, tråd

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:45.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons