Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2012-01-08, 20:21   #1
haselima haselima är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2009
Inlägg: 20
Question Mönsterförvaring

Hej,
jag undrar hur ni gör? Jag har mina utklippta mönster i plastfickor i pärmar, men jag tycker inte det är en bra lösning. Jag skulle behöva något stadigare som är lätt att märka och där man kan stoppa i lite allt möjligt som hör till, t ex också olika storlekar på ett mönster. Jag tänkte lite på papperskassar som svenska mönster säljer sina mönster i, men jag tittade på nätet och kom fram till att de var ganska dyra, framförallt om man måste betala moms också. Sen har jag funderat på om man ska göra egna påsar av paketpapper, men jag anar att mönstren då kommer att skräpa runt på mitt sybord eftersom jag ligger efter med pås-produktionen. Hur organiserar ni er?
haselima är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-08, 20:27   #2
lindemann lindemann är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2008
Inlägg: 188
Jag hade inte ett bra system,men köpte en arkivväska till mina räkningar... o kom på att jag måste ha en till mina mönster...
Finns 2 olika... tror dock att jag köpte mina ( grön till räkningar o svart till mönster, var evt flera färgar) på clas ohlsson...
Dessa är från biltema...

http://www.biltema.se/sv/Kontor---Te...ivvaska-28079/
http://www.biltema.se/sv/Kontor---Te...kivmapp-47123/
mvh Pia
lindemann är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-08, 21:09   #3
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Att förvara köpemönster (typ burda och sånt) i fungerar Kasett låda från Ikea jättebra. http://www.ikea.com/se/sv/catalog/pr...838/#/10180388.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-08, 22:09   #4
väskan väskan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2009
Inlägg: 243
Jag har gummisnoddsmappar. Inköpta på olika pappershandlare o bokaffärer för 10-15 kr
väskan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-08, 22:31   #5
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Fungerar ypperligt med skokartonger också
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-09, 11:04   #6
Stinap Stinap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2008
Inlägg: 98
Min simpla lösning på problemet är vanliga stora bruna kuvert (C4).
De är stadigare än plastfickor, billigare och lättare att skriva på.
Stinap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-14, 02:02   #7
melvinara melvinara är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2009
Inlägg: 333
Mönsterförvaring

Läste häromdagen (på en amerikansk blogg) om en kvinna som har tagit mönstersidan och beskrivningen med information om tygåtgång, tillbehör m.m. och satt in i plastfickor i en mindre pärm, typ A5. Hon har sorterat och numrerat mönsterplastfickorna i den "lilla" pärmen efter eget system, därefter har hon en (flera) pärmar, modell A4, där det kompletta mönstret förvaras i plastfickor. Det finns ju s.k. Bälgfickor där man kan förvara saker i tjocklek veckotidning utan problem. På detta sätt kunde hon lätt ta med sig sina mönster i den lilla A5-pärmen när hon köpte tyg eller tillbehör.
Hittar jag blogglänken så kompletterar jag med den
Själv hade jag nog kopierat första sidan samt tygåtgång och satt in i A5-pärmen och låtit originalet vara kvar i mönsterpärmen.

Hoppas detta hjälper något!
melvinara är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-17, 05:14   #8
Canada Canada är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 60
Mönsterförvaring

Jag har en hel del mönstertidningar. Jag har rivit ur sidan/sidor med bilder och/eller ritningar som har samtliga kläderna och sätter in dem i en pärm. Det är denna pärmen jag bläddrar i när jag ska sy något nytt och behöver inspiration. Tidningarna har jag i en låda i tidsorning. De mönster som jag har ritat av behåller jag i en plastficka i tidningen. Jag knyter om en remsa av tyget jag använde omkring de vikta mönsterdelarna.
Canada är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-18, 21:27   #9
Samigabriell Samigabriell är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 586
minmamma hade ett väldigt bra system

Sm jag än idag försöker få koll på.. mönster från lääänge sedan-- och hennes system var att inget system ha! Jag har alltså kartonger med mönster som jaginte har en aning om vad det månne skulle kunna bli...

Själv har jag tyvärr gått i samma fotspår men jag försöker att ha de ritade mönstrena kvar i sina ursprung som tidningen de kommer ifrån osv. mindremönster har jag i plastfickor i pärmar inte någon speciell ordning direkt men jag har planer på att skapa mig bättre ordning.

Jag har alltom handarbete tidningar från när mamma hade den och fram till nu... på de tidningar som jag har koll på har jag en kopia på modellförteckningen eller innehållet i tidningarna i en pärm så jag slipper gå igenom alla tidningarna för att hitta tidningen lättare för det jag söker

men en stor del av mina mönster ingår tyvärr i kategorin lite sådär i oordning. Numera när jag ritar mönster så har jag äen egna nummer på dem. Som när man gör litografier att man talar om numret på tidning (mönster) vad det är och vilken storlek och vilken del av hur många delar.. detta har jag då på alla delar. Då vet jag att jag letar efter del3 av 7 tex

lite bätttre ordning skulle jag då önska... men då hinner man ju inte sy ju!!! Jag funderar på någon sorts dokumentskåp mrd hängmappar eller något sådant till framtiden
Samigabriell är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
mönsterförvaring, organisering, syrum

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons