Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Fritt Forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-07-08, 21:21   #1
Ilsefin Ilsefin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 264
Pälsängrar!

Igår kväll hittade jag ett garnnystan med två pälsängrar (larver) i. Jag dödade larverna och slängde nystanet (inknutet i dubbla plastpåsar). Nystanet var ett ganska litet ullnystan som låg löst på golvet under min tygbyrå. Idag har jag gått igenom hela min garnsamling och förpackat den i dubbla plastpåsar sort för sort. Jag hittade inga fler skadade nystan, men när jag var klar låg det en död pälsänger och ett tomt larvskal på golvet. I morgon ska jag köpa fler plastpåsar och ta mig an tygerna på samma sätt....

Jag har aldrig varit med om pälsängerangrepp tidigare.
Hur orolig bör jag vara efter dessa tre djur?
Vad kan jag göra för att bli av med dem?
Hur håller jag dem borta?
Angriper de alla sorters naturfibrer eller bara animaliska fibrer?

Alla tips och erfarenheter emottages med stor tacksamhet!

/Ilsefin
Ilsefin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-08, 22:08   #2
haselima haselima är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2009
Inlägg: 20
Haft pälsänglar i huset under många år. De angriper ull i första hand, inte bomull och vad jag vet inte siden heller. De gillar inte att bli störda, så det gäller att luft och ljus ska komma åt då och då, tror jag. Jag hade under en period fällor som lockar till sig manliga exemplar som sedan fastnar på klibbigt papper, men som sagt, de finns kvar, dock inte i någon större utsträckning. Ofta är garnet malbehandlat, och då vill de inte vara där.
Vad jag har hört är det säkrast att frysa in nystanen i omgånger i flera dagar, då dör också äggen. Alternativt ställa ut alltihop i ett ouppvärmt utrymme under en kall period under vintern. ...
Sen är det nog bra att inte förvara färdiga plagg och nystan av ullgarn på samma ställe. Några skadade nystan klarar man av men när den färdigstickade tröjan har en massa hål blir man rätt frustrerad....

Lycka till

Hanne
haselima är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-08, 23:38   #3
Syofta Syofta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 714
Lightbulb Det går att stoppa!

Jo, dessa små otrevliga djur har tyvärr god smak . De är förtjusta i fina ylle- och sidensaker, kan även gå på päls och skinn. Fjädrar och dun vet jag inte om de gillar?
De tycker speciellt mycket om kläder som är använda eller med fläckar, men ger sig inte på din favorittröja nr1. Varför inte? Jo, den ligger aldrig stilla, så de hinner inte!

Det bästa är flytta om och skaka ut alla sina kläder och garner mm MINST en gång om året. De blir då störda och det gillar de inte .
Sen noggrann dammsugning vid lister och andra skrymslen.

Att lägga i plastpåsar är bra, det ska vara fryspåsetjocklek, jag brukar tejpa igen med Scotch dokumenttejp. Tejpa så det inte finns någon öppning kvar. Så måste man kolla årligen att påsarna är hela.

Det är enkelt att ta kål på ev. kvarvarande djur: Lägg i frysen i minst TRE dygn, det måste vara MINST 18 grader kallt. Man kan ju trycka på superknappen för säkerhets skull. Använd gärna termometer.

Jag har just i dagarna gjort min årliga genomgång av ett helt berg med folkdräktsplagg!!! En hel frysbox är full!!! De får ligga där nu när den är tom innan alla bär vill ha plats. Det tog flera timmar att gå igenom och byta ut påsar.
Jag var jätteglad för de hade inte fått minsta munsbit sen förra året , fast kistan hade flera små kryp i sig, blä!

Man kan inte bekämpa pälsängrar med insektsgifter etc, eftersom de kan flyga in genom fönstret och gömma sig i pyttesmå skrymslen i ett hem.
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:40.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons