Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-07-07, 22:14   #1
haselima haselima är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2009
Inlägg: 20
Tvillingnål

Jag är mer eller mindre självlärd på symaskinen och har fått tipset att tvillingnål är väldigt bra. Har köpt en och använt en del för att sy ner sömsmån på muddar eller trikåremsor i halskanter och liknande. Tycker dock att det inte blir riktigt bra. Det är som om undertråden dras åt för årt, området mellan sömmarna blir likso upphöjt. Jag har försökt med väldigt låg pressarfotstryck, längre stynglängd, lägre trådspänning osv, men det blir inte riktigt mjukt. Dock är det inget problem med elasticiteten och hållbarheten.
Dessutom undrar jag hur bred avståndet ska vara mellan nålarna när man syr mycket barnkläder i trikå? Är 4 mm bra eller är det bättre med en bredaren. Det känns som om 4 mm är liksom standard?

Tacksam för hjälp.

Hanne
haselima är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-07, 23:24   #2
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Har du lossat på undertrådens spänning? Det räcker inte med att bara pilla med övertrådens spänning.
Och att det dras ihop är lite oundvikligt i vissa material, annars får man nog söm som är för svag och kan lätt dras ur?
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-12, 09:13   #3
Nillasy Nillasy är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2008
Inlägg: 10
Jag har sytt ungefär likadana saker som du med tvillingnål och har upplevt det du beskriver. Dock inte på alla maskiner. Jag har provat några olika maskiner som jag lånat av nära och kära. På en av maskinerna blev det precis som du beskriver. Som om undertrådsspänningen är för hård och det blir en "kulle" på tyget mellan tvillingsömmarna.

Särskilt om man använder den breda tvillingnålen (4 mm) och tunna stretchtyger. Har man en smalare tvillingnål (2.5 mm) blir det inte riktigt så illa. Men det är klart störande! Har precis som du fipplat med inställningarna på maskinen men inte fått det bra.

På andra maskiner jag sytt (i samma tyg med samma tråd osv) har det inte blivit så.

Jag skulle kontakta någon serviceverkstad som kunde hjälpa till och ta en titt på maskinen.

Kontrollera också så att maskinen är rätt trädd. Att de olika trådarna går på varsin sida om trådspänningsblecket och inte tvinnar sig osv.
Nillasy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-14, 22:41   #4
akeem akeem är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 2
tvillingnål

jag har sytt mycket med tvillingnål och jag andvände inte 4 mm för att jag tyckte inte det blev bra. Jag skulle rekommendera dig att använda de smalare till stickningar på kläder och annat. Tvillingnål 4 mm använder jag numera när jag syr "blyinfattade applikationer". Då använder man en smal snedremsa och där passar tvillingnål 4mm. Där blir det ingen egentlig hopdragning för det är tyg under och snedremsa. kanske hjälper det någon. Inger
akeem är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-18, 10:33   #5
Blastugan Blastugan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2008
Inlägg: 103
Hej!
Tror det är en smak sak om det ska vara 2,5 eller 4 mm på tvillingnålen. Själv annvänder jag 4 mm till "allt" tycker att den smala blir för tät.
Blastugan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:27.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons