Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2015-10-16, 07:14   #1
CAR0LINE CAR0LINE är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 82
Dregglis, mått runt halsen?

Hejsan!
Hoppas på snabb hjälp här då jag sitter i knipa
Jag håller på att sy dregglisar till systersonen som fyller ett år.
Har hittat lite gratismönster på olika bloggar, bland annat denna: http://darlingdearesthome.blogspot.s...-dregglis.html
Men nu när jag gjort några stycken blir jag så osäker på storleken!
Ungefär vilket mått har en ettåring runt halsen? Och hur tätt vill man att dregglisen ska sitta? Tänkte visserligen sätta två jerseyknappar så att det går att välja, men det känns ändå som att den kommer överlappa sig själv en hel del. Mönstret för baksidan mäter 39 cm i halsringningen från ena änden till andra.

Sen tänkte jag också fråga om någon har tips på hur man klarar av de snäva svängarna med overlocken? Jag vill helst slippa vändsy. Är det mellanlägg som gäller till stretchiga tyger då?
CAR0LINE är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-10-16, 11:40   #2
PLSB PLSB är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2014
Inlägg: 13
De dregglisar jag sydde till min dotter hade ca 32-34cm i halsen på bakstycket. Annat blev aldeles för stort, men detta var när hon var ca 5 månader... Man vill inte att det ska vara för tajt, men alltför stort funkar ju inte heller. Det är ju mest en smaksak. Jag gjorde en egen mönster hybrid av olika köpedregglisar och några testsydda. Skulle tro att om du jämnfört olika gratismönster och hålllt dig i mittenspannet så blir det nog bra. Du kan ju anpassa till nästa pressenttillfälle

Jag använde inga mellanlägg, använde trikå fram och bak, ibland hade jag fleece istället, då blir det inte blött igenom på samma sätt. Med fördel hade jag förstärkning där knappen skulle vara, om knapparna är trögöppnade.

Sy sakta runt ändarna och dra bakom pressarfoten i tyget, alternativt lyft liiiite i pressarfoten så kommer du runt.

Lycka till!
PLSB är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-10-16, 13:26   #3
PLSB PLSB är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2014
Inlägg: 13
Nu är hon vaken, och jag prövade de olika jag sytt, och får nog säga att 39 cm för en ettåring är rimligt. Nu är hon åtta månader och de jag sydde i sommras verkar lite thigta. Mer än jag är bekväm med iaf. Får sy nya i den större storleken till henne ifall hon börjar dreggla igen...
PLSB är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-10-16, 16:56   #4
Marron Marron är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 239
Vad kan vara lagom för 0-3 månader runt halsen?
Marron är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:47.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons