Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2010-08-07, 08:23   #1
Anastasiia Anastasiia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2008
Inlägg: 16
Blomtillverknings kurs

Hej!

Jag fungerade för länge sedan att kanske starta en kurs i blomtillverkning för att jag tycker att det är så kul att göra dem och plus det tar inte så himla lång tid.
Vill bara fråga er om intresse finns? Skulle ni vara intresserade att delta? (Jag vill bara göra undersökning så länge ) Det tar tid att samla lite pengar och köpa verktyg ocj sådant, för att tanke var att alla materialer ska va inklusive och alla deltagare har egentillverkad blomma efter kursens (dagens) slut. Vad tycker ni om min ide?
Anastasiia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-07, 08:55   #2
pysseltjejen pysseltjejen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2008
Inlägg: 182
Jag är gärna med, bor ju inom rimligt avstånd med. Skulle tro att det som med det mesta annat även handlar om hur mycket pengar det skulle kosta samt vid vilka tidpunkter, Endel har lättare för helger andra inte. Hur många ggr det gäller el om det är en engångsgrej. Jag tycker, om man hinner, det varit bra med ett enda tillfälle, då kanske man kan få med även vänner som normalt inte syr men som scrapar el håller på med annat pyssel som tycker det e kul att hitta på ngt annorlunda.
pysseltjejen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-07, 09:11   #3
Anastasiia Anastasiia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2008
Inlägg: 16
Jag har i tanke att man skulle kunna göra en blomma på en dag.
Göra en kurs som sker 5-7 gånger, går från enklare blommor till mer komplicerade, max 10 personer, och skulle vara bra om man kan anmäla sig vid varje tillfälle, då är man inte bunden.
Helger skulle kanske passa bäst, med tanke att jag pluggar heltid Under dagen man kanske kan inkludera några fika paus och lunch, för att det finns delar av blomma som limmas ihop och då det är bra om de torkas innan man fortsätter. Priset vet jag inte än, det beror på lokal som man hyr. Jag vet inte riltigt hur det funka om man startar kursverksamhet...
Som sagt om interesse finns så startar jag gärna kurs och ta reda på alla saker under nästa halvår - år.
Anastasiia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-07, 12:41   #4
pysseltjejen pysseltjejen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2008
Inlägg: 182
Låter som en bra ide att kunna välja anmälningstillfällen. Skulle man missa gång nr två kanske man ändå fixar nr tre. Och vill man bara gå en första gång så behöver man inte ha någon måstekänsla. Endel skolor hyr ut lokaler, även kommunen har ibland ställen. I vår kommun har vi ett jättemysigt kulturskyddat hus man kan hyra, där finns även vedsldad ugn för tunnbrödsbakning etc. För att hålla nere kostnader kanske du kan höra med vänner, kanske finns någon som är anställd på ett företag där du kan låna ett konferansrum. Men då måste man kanske kolla upp med försäkringar. En vännina till mig har ibland små scrapträffar där hon låter oss köpa och låna av hennes matrial till självkostnadspris och så anordnar hon lite tävlingar och visar lite metoder. Men det är ju bara på kompisbasis och hon tjänar inget på det. Då är vi på hennes jobbs lokal som anställda fått låna. Men eftersom det inte vinstintresse el hon har företag så är det ju lite lättare. Inget att kolla upp m skatt, försäkring osv.Det är iaf väldigt mysigt och uppskattat.
pysseltjejen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-07, 12:43   #5
pysseltjejen pysseltjejen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2008
Inlägg: 182
medborgarskolan har ju kurser, du kanske kan anmäla dig som kursledare genom dem? då fixar nog de lokal och så??
pysseltjejen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-07, 13:50   #6
Leena Leena är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 47
Thumbs up

Var finns du? Har länge önskat att du kanske kunde tänka dig att ordna kurs! På något sätt vill jag kunna deltaga, dina blommor är såååå vackra! Hoppas du inte bor alltför långt bort!
Leena är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-07, 17:47   #7
Anastasiia Anastasiia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2008
Inlägg: 16
Maria, tack så mycket för alla tips. Jag ska kolla upp det. Problema med lokalen att man måste ha rätt så många el uttag (för verktyg) och tillgång till vatten. Jag kan också kolla upp på Art College där jag gick förra året. De har möjlighet att starta studiecirkel så bra jag vet.

Leena, jag bor i Göteborg... Hoppas att det passar, men om det finns vilja så finns där alltid Skype Jag hade lektion med japansk blomtillverkare genom Skype och det gick hur bra som helst.
Anastasiia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-07, 18:06   #8
pysseltjejen pysseltjejen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2008
Inlägg: 182
Konferenslokaler borde ju vara så moderna att de har många uttag, m tanke på att många har med portabla datorer. Skolsalar brukar med ha endel,går ju använda fördelare med.
Du går väl på chalmers, de har inga lokaler du kan låna? Jag vet inte hur noga man måste vara med tillstånd om att vara ett visst antal för försäkringar ska gälla?
Pratade m syrran som är revisorsassistent och hon trodde att gränsen för hobbyverksamhet låg på att ha en omsättning på 30.000. Hon tyckte att du kunde ju testa att ha en el ett par kurser som privatperson/hobby och se hur det känns innan du startar ngt företag kring det? Hon tipsade om att fritidsgårdar går att hyra med.

Lycka till. Du kan få träna kursmatrialet på mig som bor nära
pysseltjejen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-07, 19:08   #9
Anastasiia Anastasiia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2008
Inlägg: 16
Hehehe, tack Maria. Jag gick tekniskt basår på Chalmers förra året på Lindholmen och börjar på bygg prommet om en vecka och det är på Johanneberg, så jag vet inte riktigt hur det är där med lokaler. Men allt går att fixa.
Jag ska undersöka möjligheter som finns, fått ju massor av information från dig, tack så mycket
Jag har varit kursledare förut men jag har aldrig fixat allt själv med lokaler etc, känns lite pirrigt i magge, men det är rätt spännande att dela kunskap med andra. Det är fantastisk hantverk, synd om den försvinner med alla nya teknologier och kinesiska plast blommor
Anastasiia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-07, 21:57   #10
pysseltjejen pysseltjejen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2008
Inlägg: 182
Kul med en tjej som väljer bygg. Min ena lillasyrra jobbar som finsnickare. Vart har du lärt dig att göra blommorna och hur gammal är du??
pysseltjejen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-08, 06:51   #11
syfantasten syfantasten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 878
Imponerad!!
Jag är lite nyfiken på vad du använder för matreal.
Vissa symaskinsaffärer och quiltaffärer har kurser i olika textila tekniker, har tyvärr ingen koll i GBG
syfantasten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-08, 07:30   #12
Anastasiia Anastasiia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2008
Inlägg: 16
Jag är 25 år gammal. Har lärt mig att göra blommorna under sista 2 månader på nätet, det är rätt stort i Ryssland och finns massor av information på nätet (jag pratar rysska som mådersmål). I Ryssland finns rätt så många kurser och några stora hantverkare som tillverkar blommor, jag var så imponerat att jag har bestämmd för mig att lära mig det också. Gick rätt så bra, plus jag lär känna mycket folk på nätet, som är också pyssel tokiga
Anastasiia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-08, 07:32   #13
Anastasiia Anastasiia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2008
Inlägg: 16
Jag använder acetat foder (för att göra provblommor), men det är mycket bättre med siden tyger. Nu har jag inköpt en hel del siden tyger, ska prova med de och visa resultat sedan här på sysidan.
Anastasiia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-27, 11:15   #14
Ell Ell är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 9
Citat:
Anastasiia skrev: Visa inlägg
Hej!

Jag fungerade för länge sedan att kanske starta en kurs i blomtillverkning för att jag tycker att det är så kul att göra dem och plus det tar inte så himla lång tid.
Vill bara fråga er om intresse finns? Skulle ni vara intresserade att delta? (Jag vill bara göra undersökning så länge ) Det tar tid att samla lite pengar och köpa verktyg ocj sådant, för att tanke var att alla materialer ska va inklusive och alla deltagare har egentillverkad blomma efter kursens (dagens) slut. Vad tycker ni om min ide?
Verkar kul!
När jag var barn på 50-talet fanns en kvinna i min släkt som gjorde jättefina blommor av - tror det var silkespapper som hon doppade i vax, de såg oerhört naturtrogna ut och i många vackra färger. Hon gjorde mest rosor.
Ell är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-09, 21:52   #15
annamajny annamajny är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2010
Inlägg: 73
Boktips

Ang. blomtillverkning såg jag en mycket trevlig bok idag: "100 blommor att sticka & virka : vackra blomstersmycken att dekorera kläder, presenter, accessoarer och mycket annat med" av Lesley Stanfield. Köpte den inte men den står definitivt på min önskelista.
annamajny är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
blomtillverkning, kurs

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:08.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons