Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-06-01, 22:17   #1
Kaja_gbg Kaja_gbg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 300
Varför så "enkelt"?

Jag satt och bläddrade på amazon.co.uk för att se om jag kunde hitta några spännande böcker om att göra om kläder eller sy nya. Alla böcker faller inom samma kategori. Antingen så är det böcker i stil med "10 sätt att fålla" eller så är det "20 enkla projekt", vilket i princip verkar vara ganska basic saker. Typ: "stryk på ett fint märke på tröjan" eller "färga och sätt på lite glitter".

En hel del av sy-böckerna krävde inte att man hade någon symaskin eller ens sydde några stygn för hand. Vaddå sy-bok??

Var hittar man "fortsättnings"-kursen?? Jag inser att det är svårt att hålla saker allmäna när man vill gå upp en nivå, men just fortsättningskursen på alla böcker tycker jag är hopplösa. Någon verkade vara lite mer avancerad, men då är resultatet så himla avancerat att det inte är användbart. I alla fall inte på jobbet...

Måste allt vara så himla enkelt jämt?? Kan det inte få vara lite svårt någon gång också!

//Kaja
Kaja_gbg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-02, 08:58   #2
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Hej Jag har en bok som Burda har gett ut Den heter Burda perfekt selbst-schneiden nr M 2018 .(beställningsnr 334)
Den visar hur man syr olika detaljer, med mycket bilder ,hur man forstorar och förminskar mönster.hur du ändrar när det inte sitter bra. Jag tycker den är jättebra men enda felet är att min gavs ut 1976 och då fanns den bara på tyska. idag kanske den finns på fler språk.
man får söka direkt hos förlaget burda den är inget som finns hos handlaren i sverige. jag köpte den direkt från tyskland. verlag Anne Burda
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-02, 09:40   #3
avsl080923 avsl080923 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2004
Inlägg: 228
Det där beror lite på vad du är ute efter för avancerade böcker, tycker själv att det finns mycket att hämta på amazon. Jag kan ju börja med vad jag har och tycker verkar bra.

Böcker jag har:

Couture Sewing Techniques
A construction guide to MENS tailoring

Andra lovande böcker:

The Art of Manipulating Fabric
Tailoring: A Step-by-step Guide to Creating Beautiful Customised Garments
"Vogue" Sewing
avsl080923 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-02, 18:22   #4
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Det beror ju lite på vad du är ute efter. Vad vill du lära dig, vad vill du sy?

Underskatta inte heller nyttan med att prova dig fram och experimntera. Våga risker att förstöra en bit fint tyg ibland! Oftast går det ganska bra att klura ut saker efter hand som man behöver det och skulle du köra fast på något särskillt moment så kan du ju då ställa konkreta frågor om det du behöver hjälp med så kan folk här säkert hjälpa dig vidare, eller peka dig i rätt riktning och tipsa om bra böcker ock sånt.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-03, 06:56   #5
Eva-Lotta Eva-Lotta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 19
hej jag har köpt många böcker därifrån som inte hamnar i kategorin enkelt, sök på "dressmaking" och "tailoring" då får man upp fler titlar som är fortsättningen från enkelt så att säga. Hoppas du hittar vad du söker efter, lycka till.
Eva-Lotta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-03, 21:54   #6
Kaja_gbg Kaja_gbg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 300
Oj! Nu hittade jag MASSOR med böcker helt plötsligt! Tack för alla tips, det gäller visst bara att veta vad man ska leta efter.

Standardmönster klarar jag liksom av, men det är när man ska komma snäppet ÖVER standard som kunskaperna brister. Att gå en sykurs hjälper oftast inte heller, för där är det i många fall så inriktat på att man ALLS ska få ihop något plagg...

//Kaja
Kaja_gbg är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:08.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons