Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2005-01-31, 10:10   #1
EmmaThePemma EmmaThePemma är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 206
Talking Varför ska jag köpa en overlockmaskin?

Min käre make ifrågasätter om jag verkligen behöver och kommer att använda en overlockmaskin.

Jag fick en "hushållsmaskin" i julklapp (blev jätteglad för den!) eftersom min gamla åt upp mina tyger. I och med att jag fick en bra och rolig maskin upptäckte jag min gamla sömnadshobby. När jag var liten (12-16 år kanske) brukade jag sy kläder på mammas vanliga maskin. Nu när jag är vuxen har jag så mycket mer möjligheter att köpa fina tyger och köpa mönster, böcker och annat som förenklar sömnads-livet, och därför har klädsömnadsintresset verkligen börjat ta fart igen. Har redan sytt kläder åt barnen, bara på ett par veckor.

När jag önskade mig en ny maskin kände jag att jag inte kunde önska mig en overlock, eftersom det var evigheter sedan jag sydde kläder, och nuförtiden blir det mest gardiner och uppläggning av jeans.

Men NU! Nu vill jag ha en overlock... är det roligare att sy kläder på en overlock, eller är det bara jag som inbillar mig? Kan man sy lika fina kläder på hushållsmaskinen som på en overlock? För isåfall kan jag lära mig bli bra på min maskin, och vänta med ett overlock-köp tills jag verkligen vet att intresset håller i sig. Vad säger ni "professionella" overlockanvändare?
EmmaThePemma är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-31, 11:36   #2
Eva-Lotta Eva-Lotta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 19
En overlock är ett komplement till en vanlig symaskin. Du kan absolut sy jättefina kläder med "bara" en symaskin. Overlocken är bra till att sy trikåtyger med och att avsluta sömsmånerna med, istället för zikzack plus att den är snabbare. Så håller ditt intresse i sig och utökas så är en overlock jättekul att ha men ingen nödvändighet. Ha det så kul med det nyväckta intresset och nya symaskinen /Lotta
Eva-Lotta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-31, 23:43   #3
Annika74 Annika74 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 271
Instämmer med föregående talare!
Du kan dessutom ha mycket nytta av den när du syr gardiner, beroende på hur du syr. Själv har jag tidigare alltid vikt in alla kanter dubbelt, och sytt stickningar längs med gardinens sidor, och även fållat dubbelt för att få en snyggare baksida. Men inte nu längre! Syr med overlocken , och fållar och viker enkelt istället. Det ser hur proffsigt ut som helst!
Du kan göra snygga rullfållar på trikåplagg, kanter på fleecehalsdukar, sy om gamla linnelakan till örngott på några minuter, sy ihop och kasta sömmarna samtidigt... Begränsningarna sätter du själv!

Ifrågasätt istället om din man behöver nya fälgar till bilen, den där skruvdragaren han köpte förra veckan, eller vad han nu lägger pengar på!
Med en overlock kan ni ju spara pengar genom att slippa köpa allt nytt och dyrt, så det är ju en investering för er båda egentligen!
Lycka till!
Annika74 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-01, 00:05   #4
IrenePanik IrenePanik är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 183
Jag håller också med!

Det blir så snyggt! Och lätt och snabbt! Jag hatar att sitta och titta när min vanliga maskin syr sick-sack... Nu har jag en kass vanlig maskin, men overlocken syr en 4-trådig overlocksöm snabbare än min vanliga syr en raksöm (har inte tagit tid, men det känns så) och då är sick-sacken också avklarad!

Det som tar tid med örngott är att klippa till dom, man syr flera stycken på en kvart. För att inte tala om att sy i frotté och annat luddigt! Det blir kanonfint! Och fler ser era kläder än era fälgar

Vet inte hur gamla dina barn är, men att sy i jogging, trikå eller velour är enkelt och snabbt och snyggt. Syr en del sånt till min tjej (skulle sy mer om jag hittade roliga tyger...). Sen är ju det lite kul också, att inte alla på dagis har likadana kläder. Vi har ju mest Lindex här

Dessutom har vi tanter så många jobb redan (arbete, barn, tvättstuga, städning, handling...) så det är bra om våra intressen går fort

Har man bara pengar till det och kommer att sy med den, så finns ingen anledning att låta bli - tycker jag.


Jag håller tummarna för dig!
//Irene Panik
IrenePanik är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-01, 08:29   #5
EmmaThePemma EmmaThePemma är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 206
Talking

schyssst!!!!

Jo, igår pratade vi om detta igen. Jag sa att jag nog skulle vänta ett tag med overlocken, men maken tyckte att ville jag ha den, skulle jag köpa den. Vi har nämligen inte kostat på våra intressen på evigheter, småbarnsföräldrar som vi är. Och han gillar att jag håller på med mina små handarbetspyssel, det får mig att må bra!

Jag ska nog gå och kolla in en (Bernina 700D) och se vad den kan göra och hur enkel den är. Fast det känns lite som överkurs just nu...

Apropå fälgar... hrrrmmm, fälgkostnaderna var ett argument för en fläskigare vigselring, så jag vet inte om jag kan använda argumentet för en overlock också?
EmmaThePemma är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-02, 08:12   #6
IrenePanik IrenePanik är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 183
Det beror på hur länge ni varit gifta, fälgar kan man ju köpa nya varje år...

Om du inte tänkt dig att ha täcksöm, så tror jag du kan nöja dig med 700D. Har inte provat den, men var in på Bernina-sidan och kollade lite. Vad som är viktigt är hur stark motorn är, det kan du jämföra med t ex 800-an. Har dom samma motor så...

Själv har jag en Pfaff. Tvekade mellan en Bernina och en Pfaff. Att det blev en Pfaff beror bl a på att Bernina-säljaren inte var så insatt (eller intresserad?) av overlock. Det var dom på Pfaff! Dessutom ville jag ha täcksöm och då var Pfaff flera tusen billigare. Skillnaden var nog en skaplig vigselring

Så om du "bara" sätter 10.000 på en overlock, så har du ju sparat lika mycket jämfört med en för 20.000

Men behovet/intresset avgör ju du...

Hälsningar Irene Panik
IrenePanik är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-02, 10:56   #7
EmmaThePemma EmmaThePemma är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 206
En Bernina 700 kostar (på "min" affär) 5000 (förmodligen med prutmån). Hur mycket ungefär kostar motsvarande Pfaff?

Vilka sömmar använder man mest på en overlock (t.ex. täcksömmen)

Tänkte gå till en butik med en kjol jag syr nu till min dotter, för där är det "typiska" klädsömmar på hela plagget (tror jag). Då kanske jag kan hitta rätt maskin för min nivå.
EmmaThePemma är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-02, 11:30   #8
EmmaThePemma EmmaThePemma är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 206
Vi har ju varit gifta ett tag nu, så fälgarna kanske funkar igen...

Ska jag vara ärlig så syr min vanliga maskin (en ny Bernette 90, fick den faktiskt i julklapp av min man, gulle han!) väldigt fina stygn, men det blir ju "hemsömmar" av den. Nåja, det brinner ju inte direkt i knutarna, jag får väl sukta en stund innan jag bestämmer mig.
EmmaThePemma är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-05, 18:39   #9
EmmaThePemma EmmaThePemma är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 206
UUUppssss...

...så har jag blivit en overlock rikare...

Nu ska jag bara få igång eländet!

12 månaders bytesrätt var det på den också, så ifall jag växer ur denna nybörjaroverlock kan jag lägga till mellanskillnaden för att få en bättre.
EmmaThePemma är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-05, 23:55   #10
Annika74 Annika74 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 271
Det var inte länge du suktade innan du bestämde dig!
Gratulerar i alla fall! Har själv en sk nybörjar-overlock, har inte täcksöm eller så, men jag tycker än så länge att den räcker mer än väl, och jag har sytt på den i tre år. Men det är klart, jag kommer hela tiden på mer och mer saker jag kan använda den till, så vem vet...

Gläd dig nu åt att du har både en fläskig vigselring OCH en overlock!! Man lever bara en gång, och då ska man göra det så lycklig man bara kan!
Annika74 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons