Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2004-07-10, 22:08   #1
mam mam är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2004
Inlägg: 9
Question Sy regnkläder

Jag klättrar på väggarna här hemma! Regnet öser ner och barnen blir rastlösa. Därför bestämde jag mig idag för att skaffa mig regnkläder. Har alltid tyckt att regnkläder är töntiga, men vad gör man inte fär sina barn?

För att slippa köpa svindyra regnkläder som ändå bara ser ut som hej-kom-och-hjälp tänkte jag SY mig en uppsättning.

Söker nu efter tips på var jag hittar material och mönster? Gärna klatchiga och barnsliga färger. Är det någon som har sytt regnkläder och var det isf svårt? Jag har en teflonpressarfot som ska kunna användas till skinn, lack mm. Har aldrig använt den, men den finns där.

Tacksam för många tips!
mam är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-07-11, 09:06   #2
Miao Miao är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 285
Smile HaR INTE SYTT ANNAT ÄN TILL DOCKOR, MEN...

Hej! Nåja töntigt eller inte så blir de ju i alla FALL TORRARE
Jag vet att i ett äldre nummer av Ingelise så finns det mönster till regnkläder. Är nästan säker på att jag sett det i en mönsterkatalog för burda också.

Jag har köpt galon i tunnare variant på kilotex i Sickla i sthlm. Vet att Eurokangas hade förr också.
Lycka till! / Mia

Senast redigerad av Miao den 2004-07-11 klockan 12:32.
Miao är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-07-11, 23:17   #3
IrenePanik IrenePanik är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 183
Question Nyfiken...

Jag är lite nyfiken på hur man får sömmarna vattentäta. Någon speciell tejp till insidan, eller...?

Hälsningar Irene
IrenePanik är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-07-12, 17:37   #4
mam mam är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2004
Inlägg: 9
Det undrar jag oxå. Kanske med hjälp av textillim på insidan. Det luktar apa och får en ganska ruggig färg (Iaf den sorten jag jobbat med) men det borde täta rätt bra då det får en gummiliknande yta när det torkat.
mam är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-07-13, 10:54   #5
virrpanna virrpanna är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 47
Thumbs up Det borde ju funka...

Om man liksom "limmar ner" sömsmånderna på insidan av plagget borde det ju bli hyfsat vattentätt??? OM man samtidigt tar lim på själva sömmen och sedan viker ner sömsmånen och limmar fast...

Jag måste också prova!!
Ska sy ett nytt regnskydd till lillans vagn för dom passar så himla dåligt, och VARFÖR är det inga "vädringsventiler" med nät på dem man köper?? Barnen blir ju ångkokta därinne på sommaren (i vanliga fall, inte i år kanske)

virrpanna är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-07-13, 18:33   #6
Ewan Ewan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2004
Inlägg: 17
http://www.orust-kajak.se/produkter/liquisol.html

Hittade en sida med produkter man kanske kan använda? Kanske man kan limma fast en remsa av tyget på insidan sömmen m h a nåt sån här?
Ewan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-07-15, 13:19   #7
Eva-Lotta Eva-Lotta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 19
Jag vet att jag sett en flaska med något som hette seamproof eller liknande på Intersportbutik. Det var till för att täta sömmar på tält, sportkläder och ryggsäckar. Det borde funka även på regnkläder. Det kostade ungefär 80 kr. Vet inte hur långa sömmar det var tänkt att räcka till. Hälsningar Lotta
Eva-Lotta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-07-15, 18:30   #8
rubing rubing är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 2
Vattentätt

Jag har sytt ett tält i ett tunnt vattentätt tyg, siliconbelaggd nylonrippstopp och där använde jag en produkt som hette liquiseam som funkade väldigt bra. Går att köpa på friluftsbutiker eller ibland på stormarknader. En tub räcker till enormt mycket. Kom bara ihåg att pudra med talk så att de tätade sömmarna inte klistrar ihop.

Sen om man vill sy något mer avancerat finns det så kallade vattentäta "material som andas" (waterproof/breathable). De säljs på www.shelby.fi och man använder en speciell tejp för att täta sömmarna. Tejpen hittar du på samma butik.

Jag beställde från dem för en vecka sedan och det fungerade väldigt bra så länge ens engelska är någorlunda och man är villig att betala med kontokort.

/ Anders

PS. Nej! Jag jobbar inte för Shelby, men jag är nöjd över deras service och fraktkostnad, då jag beställt tyg från england tidigare. DS.
rubing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-14, 13:36   #9
Annika74 Annika74 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 271
Satt här och letade efter ett inlägg om vattentäta sömmar på regnkläder, och hittade till sist rätt!
Får man fråga om det blev några regnkläder, och i så fall hur resultatet blev?
Tänkte nämligen själv ge mig på att sy överdragsbyxor i bävernylon åt min dotter, eftersom hon formligen ser ut som en mullvad när hon varit ute... Och regnkläder är ibland lite i tunnaste laget.
Annika74 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-14, 13:45   #10
Anna-Karin Anna-Karin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2004
Inlägg: 407
Hmmm...intressant!

Jag vill också höra hur det har gått!!!!

/Anna-Karin
Anna-Karin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-24, 22:04   #11
Nallepuh65 Nallepuh65 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2008
Inlägg: 7
Regn kläder

Tjo nu har jag sytt ett regn ställ till min son och det blev helt tätt i sömmarna kolla på mina bilder
Nallepuh65 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-24, 22:22   #12
syfantasten syfantasten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 878
Kolla stof och stils sortiment, har även en slags tejp som skall täta sömmarna.
Själv kostade jag på mig en regnkappa från Gudrun Sjöden, den är fodrad med bomull och denna bomull blir synlig på ärmuppviket och suger vatten vid regn, dessutom är den gjord i ett matreal som inte andas, vilket innebär att den blir blöt inuti i alla fall om jag skulle ut och gå i regnet...men den är väldigt snygg...
syfantasten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-31, 11:16   #13
Nallepuh65 Nallepuh65 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2008
Inlägg: 7
Citat:
Nallepuh65 skrev: Visa inlägg
Tjo nu har jag sytt ett regn ställ till min son och det blev helt tätt i sömmarna kolla på mina bilder
Har varit till Hedgrens i malung och hittat en jätte bra tejp att täta sömmarna på regnkläder med dom har nästan allt man kan önska sig när man syr i alla typer av tyger mm rekomenderar varmt
http://www.harryhedgren.se/default.asp
Nallepuh65 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:03.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons