Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Fritt Forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2011-05-21, 08:36   #16
syfantasten syfantasten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 878
Jag har varit med ganska många gånger om att de spelar in men som sagt så talar de om det innan och de läser upp typ ett formulär och så skall jag svara ja eller nej på frågorna, alternativet är att de skall skicka ett formulär som jag skall skriva under och skicka in.

Jag vill uppmana dig igen att polisanmäla!
Jag tror att det finns någon straffsats som avgör om polisen tar upp ett ärende eller inte och de har ju möjlighet att kolla var samtalet kom ifrån.
Den här killen verkar slipad så det är säkert inte första gången han försökt med detta och antagligen har han lyckats också.
syfantasten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-21, 11:41   #17
GLa GLa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2008
Inlägg: 110
jag har hört att dom spelat in, men då har dom spelat upp det så jag hört vad som blivit sagt fy för folk som ringer o säger att man beställt saker/annonser man inte gjort. man blir ju så överrumplad när dom ringer, så man blir ju ställd. tråkigt att man skall vara på sin vakt så man inte blir lurad. fy för oärliga människor
GLa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-21, 13:07   #18
chery chery är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 1 053
Mitt tips är också att polisanmäla. En polistekniker kan lätt höra om det har klippts in ett ja i en bandinspelning. Min man sa dessutom att man kan själv upplysa om att samtalet kommer att spelas in när dom ringer. Är dom bluffare så tar dom inte den risken, utan tackar för sig och lägger på.
chery är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-21, 14:12   #19
ask ask är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 524
men fy vad hemskt, förstår att du fick ångest och blev jätteupprörd, vad bra att du klarade av att stå på dig mitt i allt så han backade!
ask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-21, 16:22   #20
Rae Rae är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 866
Förr fanns det möjlighet att själv spela in ifrån sin telefon...kanske något man kan göra nästa gång.
Rae är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-23, 10:42   #21
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Usch, jag som är döv slipper ju sådant eftersom jag inte svarar i telefonen om det är taltelefon.. men nu har vi inte ens det kopplat till min signalsystem för jag har gett upp telefonerandet helt och hållet till fördel för email....

Men jag blir alltid lika arg när jag ser sådant här hända människor... man förstår att de spelar in allt vad man säger och sedan klipper det så det blir till fördel för dem. Med andra ord om du säger "ja" någon gång så har de rott hem det. Bland annat kan de fråga "heter du Helena" och jag säger "ja" och så har de "bevisningen" klart och kan sätta upp mig på beställning..
Så alltid när man får veta att det är teleförsäljare så ska man tyvärr lägga på en gång. Eller om man själv har inspelningsfunktion så kan man också spela in själv då har du mer bevis på att du inte sagt ja till "rätt" sak.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-24, 12:33   #22
mufflonen mufflonen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2009
Inlägg: 15
Fy f*n för sånt (ursäkta svordomen), skönt att det slutade bra i alla fall.

Apropå inspelning så är det väldigt många stora företag (ex banker) som spelar in samtal - just för att de är seriösa. Syftet är ju att kunna lyssna av vid behov om det uppstår oenighet om vad som sagts. Sedan är det ju illa om oseriösa företag använder samma metod för att klippa och klistra. Som sagts ovan tror jag dock att det vid en närmare granskning (polisundersökning) skulle upptäckas. I det här fallet kan man ju betvivla att han ens hade en inspelning - hade han haft det hade han ju bara kunnat spela upp den för dig/de han försöker lura - så hade fler säkert betalat av rädsla då de hört sig själva "säga ja". Nu försöker han i stället ta betalt för att man ska lyssna på något som inte finns - men då har han ändå tjänat en slant.

Kram till dig!
mufflonen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-30, 07:51   #23
120404 120404 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 508
Jag blir utsatt för liknade saker flera ggri månaden, har också firma.Jag är så kort mot alla som försöker sälja från telefonen. Dom är så fräcka hotar att dom har ljudfil, men när det kommer till kritan finns ingen. Privata nummer svar jag inte på, för det är ofta dom som försöker.
Man ska alderig säga ordet ja på telefon för dom klipper ihop ljudfiler som dom vill.
120404 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-30, 12:37   #24
HeleneB HeleneB är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 617
Detta är ju inte klokt!!! Att folk inte ska våga svara i telefonen av rädsla för att bli lurade.... Finns det inget sätt att skydda sej mot dessa idiotier??
Vad gör polis, myndigheter m.fl för att vi ska kunna leva ett nornalt liv....
HeleneB är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-30, 13:21   #25
chery chery är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 1 053
Jag retade gallfeber på en försäljare en gång genom att säga "det stämmer" i stället för ja. Man hörde att han blev väldigt frustrerad över det. Han blev till slut väldigt kort i tonen och konstaterade att jag inte var "sammarbetvillig" och avslutade samtalet.
chery är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-30, 14:31   #26
syfantasten syfantasten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 878
jag brukar alltid be att få skriftligt när jag blir uppringd av telesäljare och svaret blir alltid tyvärr så går det inte och tack då är jag inte intresserad...
syfantasten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-30, 14:40   #27
120404 120404 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 508
jag frågar efter deras hem sida så jag läsa själv i lugn och ro.....det gillar dom inte heller.Det händer att jag ocjså spelar dum och pratar länge för att till slut säga nejtack......En ringde hit ut på vichan och pratade läne och gott om fiberlanutag( hett något liknande) för bredband. Dom hade hittat oss på stockholm adressen men inte fattat att vi nu bode ute på vichan. det va sa bra bara att stoppa i det där utatag efter 20 minuter så sa min man att det finns inget sådant utag....och sen tog samtalet fort slut.
120404 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-30, 16:07   #28
Åsa86 Åsa86 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2009
Inlägg: 305
Var med om samma sak på jobbet.
De ringde upp och frågade om de hade rätt besöksadress, och jag svarde ja, några dagar senare kom en faktura på 25000kr och mitt ja som bevis på "beställnigen".
Till saken hör att jag bara var timanställd och verkligen inte hade något med beställningar och avtal att göra.
Chefen blev tokig (inte på mig dock) och ringde upp sitt fackförbund - de bad henne faxa räkningen med ett stort NEJ skrivet över hela och absolut inte betala.

Så efter det undvek vi ja svar till varje pris i telefonen.
Man kände sig som någon i palamentet när man svarade "det kan du göra", "absolut", "det låter bra", "det stämmer" osv.

Betalar man så är det kört sen, oavsätt om man har rätt egentligen.
Åsa86 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-01, 04:49   #29
koocachoo koocachoo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2009
Inlägg: 589
Det måste jag komma ihåg att aldrig svara jag!! Många ggr när dom ringer frågar dom om man är ägaren i företaget vilket jag är.

Dock har jag bytt mobil sedan någon månad o det numret har dom knappt hittat än. Sen har jag installerat ett program i iphonen vilket gör att när kända försäljare ringer så står det i displayen på mobilen numret är från en jag inte ska svara på. Samt jag lagt in nummer allt eftersom det ringer. Så har en annan signal på det så när den melodin går igång behöver jag inte ens bry mig!! Jättebra!! Rekommenderar om ni har iphone verkligen!! TrueCaller heter det.
koocachoo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-21, 17:03   #30
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 1 995
Thumbs up

Blufföretaget som jag skrev om.
Har försökt att "hoppa på mig" 3 ggr.

Jag börjar veta vad man ska säga för att klara sig.
Fråga efter: "din chef heter" "ert organisationsnr" osv.
Då kommer dom på att dom måste ringa senare dom
har inte tid att prata just nu.

Till saken, det som känns riktigt nice.

Killen som ligger bakom Företagslansering Sverige AB
Dömdes idag av Helsingborgs tingsrätt till 1,5 års fängelse.

Gott / Bibbi
Bibbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:34.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons