Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tyger och tillbehör
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-02-02, 06:38   #1
lovleycat lovleycat är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2009
Inlägg: 150
Hjälp, dubbelhäftande vlieselin?

Hej
Vill sy en sak som ska blir rätt hård med tyg på båda sidor, nu undrar jag om det finns dubbelhäftande vlieselin eller dyl och vart man får tag på det... eller måste jag använda typ tunnare kartong och limma själv?
lovleycat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-02, 17:55   #2
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Det fins ju vliesofix, men det blir inte speciellt styvt.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-02, 18:56   #3
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Det finns Fast 2 Fuse men det kanske bara är klister på ena sidan på den. Quiltbiten i Uppsala har haft sån vadd. Den är stel, man använder den till väskor.
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-03, 05:13   #4
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Hur styvt vill du ha? Det finns ett på strykbart mellanlägg som heter viledon som finns i två tjocklekar, det blir rätt styvt. Jag brukar använda vlisefix (dubbelhäftande mellanlägg) och stryka fast dekorgummi när jag gör väskor (men det kan lossna om väskan utsätts för mycket rörelse,som vid ett gångjärn. Men annars funkar det fin fint. Se min rosa väska med bygel http://www.sysidan.se/albums/viewpic...D=54642&set=lp)
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-03, 06:08   #5
lovleycat lovleycat är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2009
Inlägg: 150
Citat:
Alvan skrev: Visa inlägg
Hur styvt vill du ha? Det finns ett på strykbart mellanlägg som heter viledon som finns i två tjocklekar, det blir rätt styvt. Jag brukar använda vlisefix (dubbelhäftande mellanlägg) och stryka fast dekorgummi när jag gör väskor (men det kan lossna om väskan utsätts för mycket rörelse,som vid ett gångjärn. Men annars funkar det fin fint. Se min rosa väska med bygel http://www.sysidan.se/albums/viewpic...D=54642&set=lp)
Jag vill sy en liten väska som ska vara delad i mitten med en styv mellandel i samma tyg som väskan... (oj vad det är svårt att förklara när man inte kan de rätta termerna)
Vad tror du passar bäst?

P.S vilken fin väska!
lovleycat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-03, 10:06   #6
AnnaLavinia AnnaLavinia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 44
Citat:
lovleycat skrev: Visa inlägg
Jag vill sy en liten väska som ska vara delad i mitten med en styv mellandel i samma tyg som väskan... (oj vad det är svårt att förklara när man inte kan de rätta termerna)
Vad tror du passar bäst?

P.S vilken fin väska!
Snygg väska tycker jag med!

lovleycat, tror du menar så som det kan vara i gamla väskor? Har en krokodilskinnsväska efter min mormor, kan svära på att det är en kartongskiva överklädd med tyg som används som avdelare i facket! Det finns spraylim, en mycket fiffig uppfinning Borde fungera perfekt till just en sån grej.
AnnaLavinia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-03, 15:51   #7
syfantasten syfantasten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 878
Jag har använt en tjock styvnad som man använder när man syr hårda släta gardinkappor ( heter säkert något speciellt). Bredden är anpassad till detta ändamål och det finns förritade bågar på det. Jag vågar inte svära på om det är påstrykbart på en eller båda sidorna. Fråga i någon affär som säljer gardintyg
syfantasten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-03, 18:49   #8
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Tack!

Jag tror att den grövsta tjocklecken på Viledona kan fungera aldeles utmärkt. Fråga i en välsorterad sybehörsaffär eller quiltbutik. Säg att det ska vara till väska så brukar de förstå vad man menar.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:35.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons