Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-07-13, 18:17   #1
mussetis mussetis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2008
Inlägg: 64
Börja som amatör, bli duktig sömmerska

Hej!
Jag har alltid velat lära mig sy men inte gjort ngt åt det, har ägnat mig åt andra konstnärliga områden. ( eller övh ägnat mig åt annat. :P)
och inte vågat mig riktigt på det.. jag vill börja konstruera/sy egna kläder, men det känns som om man bör vara rätt duktig redan från början.
jag gick två kvällskurser för länge sedan som båda var riktigt dåliga, det fanns ingen tid till handledning och kändes oproffsigt, ungefär som syslöjdstimmarna i skolan.

min fråga till er om ni har nån erfarenhet av saken är hur man egentligen börjar? vilka moment ska man lära sig/ i vilken ordning? vad behöver man kunna? och när blir man eg. någorlunda duktig på att sy?
jag har sett en intressant kvällskurs på tillskärarakademin i gbg " mönsterkonstruktion" som är på minst 60 timmar och jag antar att man behöver komma upp i det för att lära sig ngt.

jag känner mig bra på det estetiska, men rätt dålig på alla matematiska moment, men det kanske bara är en vanesak?

det jag gärna vill lära mig är (förutom de mest fundamentala sykunskaper) i första hand att konstruera plaggen med rätt mått osv men också tekniker i hur man får rätt sorts fall, rynkk, hur man syr instick etc.

hur började ni och hur har ni lärt er och på vilken nivå? tips på vägen?

Senast redigerad av mussetis den 2008-07-13 klockan 18:21.
mussetis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-13, 18:19   #2
mussetis mussetis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2008
Inlägg: 64
jag vill lära mig mest för min egen skull men jag känner att jag vill vara verkligt effektiv och seriös med det.
mussetis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-14, 21:11   #3
Nima Nima är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 523
Det är ju två helt olika saker, att konstruerar, rita plagg och att sy dem. Du kan mycket väl gå på tillskärarakademin utan att kunna sy någonting alls och du kan börja med att lära dig sy och vänta med tillskärningen. Men för att bli duktig behöver du med tiden bägge bitarna. Kanske tycker du att det är roligare och mer motiverande att själv kunna skapa och rita upp plagg som du vill ha och så sy dem själv. Själva hantverket att sy lär man sig genom övning, någon bra bok att slå upp i och sysidan att ställa frågor på.
Lycka till!
Nima
Nima är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-14, 23:55   #4
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Börja med att förska sy sånt du vill ha till dig själv eller till nära vänner eller släktingar som du kan prova på efterhand och alltid har tillgång till att ta nya mått och sånt när du behöver det. Efter hand börjar du stöta på detaljer du behöver kunna. Gör en egen lista som du fyller på efter hand.
Låna böcker på biblioteket, kolla onlinekurser med steg-för-stegbeskrivningar och öva öva öva.

Köp hem massor av billiga tyger som du kan experimentera med utan att det gör något ifall det blir fel. Testa många olika material och olika skala på arbetet.
Köp hem billigt ritpapper och rita massor av skisser. Både design och mönsterkonstruktion mår bra av att det testas på papper först så man är säker på hur man vill ha det innan man börjar. Det är aven ovärdeligt ifall man tar en paus med något projekt att kunna gå tillbaka och kolla hur det var man hade tänkt från början.

Titta mycket på saker andra har gjort och på saker du gillar. Man får alltid en massa inspiration av sånt.

Ju mer du syr desto bättre kommer du bli på det, så gillar du att göra det kommer du bli bra på det förr eller senare. Det är bara att köra på.

Lycka till!
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-17, 13:50   #5
mussetis mussetis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2008
Inlägg: 64
Tack, jättebra tips! Nu känner jag mig tryggare.
mussetis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-17, 14:38   #6
clivia clivia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 61
Talking tips från farmor

jag har lärt mig följande av farmor som inte hade tillgång till mönster och råd till tyger:har du ett plagg som du tycker om modellen på: sprätta upp det och rita av mönstret. Ibland köpte hon en klänning på rea som hon använde som basmönster.tag mått på den du ska sy till och prova då och då för ev. ändringar.Använd fantasin om du har stuvar, det går att kombinera tyger om ett inte räcker till en hel ex. blus.gör inte ett plagg som går att köpa i en affär, utan hitta din egen stil, sy fast tygblommor, pärlor, detaljer som får folk att säga, ååh, vart får man tag på den kjolen. (Den kommenantaren älskar min farmor som är 87 år nu men fortfarande norrlands motsvarighet till Alice Timander.
clivia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-20, 13:39   #7
mussetis mussetis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2008
Inlägg: 64
haha!

ja.jag skulle verkligen först och främst vilja lära mig kopiera t ex (moderna) vintagekläder. men jag är usel på matte och har rätt lågt tålamod, jag är mer en praktisk, effektiv person än en person som tycker om att pyssla, handarbete bara för pysslandets skull är jättetråkigt tycker jag.. allt vilket man givetvis får öva upp.. och sen har jag begränsat med tid också. men vill ändå lära mig. hoppas att man kan komma undan matten
mussetis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-20, 13:40   #8
mussetis mussetis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2008
Inlägg: 64
eller tja, tålamod har jag men inte när det gäller matte eller utdraget pyssel. s a s
mussetis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-20, 18:37   #9
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Det är ju ingen svår matte. Ofta handlar det på sin höjd om att räkna ut skillnaden mellan olika mått eller dela ett mått med något.
Matten är på en nivå som en tredjeklassare klarar av.

Själv har jag aldrig fått ett godkänt mattebetyg i hela mitt liv, men med papper, penna och en miniräknare så klarar man sig mer än väl.

Börja experimentera så märker du efter hand vad du behöver kunna.
Och han man bara skaparlusten så får man tålamodet gratis.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-20, 19:33   #10
ann_blom ann_blom är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2008
Inlägg: 97
jag är i samma situation som du.

Jag försöker lära mig att sy kläder. Jag gör pytte små steg framåt men det tänds en lampa då och då. Jag hittade en bok nu som är jättebra för dom som inte kan. Dom skriver på ett lätt språk utan svåra facktermer och den tar upp det mesta: Sy kläder av Linda Gibson ISBN: 9146215271
Ett prisvärt köp!
ann_blom är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-20, 20:55   #11
mussetis mussetis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2008
Inlägg: 64
lilith: haha, ok! ja trean gick jag ju..
jag kanske överskattar vådan av matematiken i mönsterkonstruktion litet..jag har fått intrycket av att man måste räkna ut en massa saker i huvudet, när man liksom ska konstruera ihop plaggen. inte för att jag är dålig på logiskt tänkande, men jag vet inte, räkna om saker med mått och matematik är inte min starkaste sida..

men det låter ju betryggande, det du säger.
mussetis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-20, 20:57   #12
mussetis mussetis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2008
Inlägg: 64
annakarin: åh, bra!
jag tittade på din sida och tidningspappervästklänningen var ju skitsnygg! det ser inte ut som att du är nybörjare alls. låter som en bra bok.
mussetis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-21, 18:06   #13
mussetis mussetis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2008
Inlägg: 64
dvs det känns som om man måste kunna tänka i 8 led i förväg för att konstruera kläder.. hoppas det är lättare
mussetis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-14, 20:32   #14
zettan zettan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2008
Inlägg: 14
Det där med matten e en baggis. Jag e själv utbildad sömmerska och är urusel på matte (har försökt med matte a flera omgångar och har än så länge ig) men ändå så har jag väldigt lätt för mönsterkonstruktion ,,,, så låt inte det hindra dig att du inte e så bra på det mattematiska *L*
zettan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-14, 20:43   #15
Legava Legava är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2007
Inlägg: 37
För att lära dig mönsterkonstruktion behöver du inte vara mattegeni.Däremot skulle jag villja rekomedera detaljsömnadskurs till alla som vill bli duktiga på sömnad.Man lär sig sy olika sömmar olika knapphål veck ok dyl .Man kan göra det själv det finns bra böcker på biblioteket och billigt tyg bara att prova
Legava är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:35.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons