Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2005-03-22, 10:35   #1
ankan ankan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 728
Question Beslutsångest

Köpa overlock. Ny eller begagnad? Täcksöm eller inte? Har inte så mycket pengar så tankarna går åt olika håll. Köpa en enklare nu eller spara och köpa en dyrare senare.
Ni som har de "stora" (dyra) maskinerna hur ofta använder ni t ex täcksömmen?
Ni som inte har täcksömmen hur ofta saknar ni den?
Krånglar dom ofta? Är det vanskligt att köpa begagnat?

Hjälp mig.
ankan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-03-22, 11:34   #2
IrenePanik IrenePanik är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 183
Jaa du... Jag har en Pfaff Coverlock 4862 (med täcksöm). Om jag inte hade haft råd med den, hade jag valt en enklare Pfaff, men ny. Finns från ca 4495:-

Jag använder inte täcksömmen så ofta, men när jag gör det blir det så snyggt! Har inga problem med den och är jättenöjd!

Jag skulle inte köpa en begagnad maskin, hellre en enklare ny. Dock hellre en begagnad av ett "bra" märke än en ny av ett "dåligt". Viktigt är att du har skapligt nära till service och så, blir ju dyrt om man måste skicka. Att tänka på är att även om maskinen är hyfsat ny, så är det inte säkert att garantin följer med om man köper begagnat.

Om du köper en enklare maskin nu, kan du ju alltid komplettera med en separat täcksömmaskin sen

Vill tillägga att tidigare har jag älskat att göra allt: Rita/ändra mönster, planera, klippa osv, men har uppskattat att någon annan syr. Sen jag köpte overlocken avskyr jag att klippa, men älskar att sy. Håller på med en höst-/vårjacka just nu (kaffepaus bara). Har klippt ut i en färg = två kvar . Blir mycket täcksöm i den här!!!

Hoppas det är till nytta!
//Irene Panik
IrenePanik är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-03-22, 21:12   #3
ankan ankan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 728
Tack Irene

Du borde få provision från Pfaff. Efter att en tid ha följt diskussionerna så framstår du som en sann overlock/Pfaff ambassadör.

Jag tar gärna emot fler sympunkter från andra som kanske har något enklare maskiner.
ankan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-03-23, 07:57   #4
EmmaThePemma EmmaThePemma är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 206
Jag har den enklaste Berninan (700D) som kostar 4500, och jag är otroligt nöjd med den. Den klarar samma som den näst enklaste med ett litet tillbehör (som är billigt) och har samma motor och chassi som de dyrare modellerna.

Man kan köpa sin maskin på ett ställe där de inom 12 månader byter in din maskin och mot mellanskillnaden på ditt inköpspris och en mer avancerad maskin får du byta upp dig till en bättre. Då kan du ju börja med en maskin utan täcksöm och känna efter ifall du saknar den, och då köpa upp dig till en sådan.

Annars kan man som Irene säger ha en overlock och en täcksömsmaskin separat,det behöver inte bli dyrare. Janome har en täcksömsmaskin för 6000 som jag har kollat på några gånger. Det kan ju också vara ett alternativ!
EmmaThePemma är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-03-23, 15:53   #5
Milla Milla är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2004
Inlägg: 43
Älskar också att arbeta med min överlock (Elna PRO 5DC). Orkar inte länge med att sy på symaskin. Med överlock ser man snabbt resultatet i bästa möjliga kvalitet.(Är perfektionist) Rekommenderar varmt överlocken alltså. Speciellt när trikå och elastiska tyger dominerar på modemarknaden och är bättre när man syr till barn.(Tog en titt på dina foton.)
Köpte min som begagnad, provsydde förstås på platsen. Privat, från en som lade när sin hobby och utan garanti och billigt dessutom 1 800:- för en 5-trådig, dock utan täcksöm.
Om överlock trasslar till sig syns det direkt i form av hoppstygn. Jag tror nästan att det är riskfritt att köpa begagnat om du provsy ca 1m på något elastisk och det inte finns något tecken på missade stygn.(Köp inte heller om sådan finns) Knivarna är bättre utan skavanker. Resten justeras efter tycke och smak, bra om någon kunnig kan vara med om det är det första mötet med en överlock. Många är rädda för antal trådrulle och sedan har det svårt att titta på den... Täcksöm då… Jaa. En dag fick jag för mig att livet utan täcksöm är omöjligt. Vet inte varför jag upphetsade mig så när sömmen med tvilling nål räcker långt.
Men om jag kommer tillbacks till mitt skrädderi köper jag mig en med täcksöm. Det är fint med tvilling nål.
Jag tycker att det är resultatet som räknas inte maskinen.

Hälsningar Milla
Milla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-03-27, 18:49   #6
Peterlina Peterlina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 20
Jag har en Pfaff 4862 också, och jag kan säga att jag skulle aldrig klarat mig utan täcksömmen!
Det är mycket bygga om för min del, men jag skulle varit bra sur på mig själv om jag inte köpt en maskin med täcksöm.
Peterlina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-03-28, 22:31   #7
symari symari är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 1
har bestället en idag...

Hej

Jag heter Mari och har beställt en overlock idag frän Husqvarna. Det bästa med detta var att jag kunde köpe en billigare variant idag och testa den, om jag sedan vill byta upp mig till en dyrare husqvarna inom två år så får jag 80 % för den jag beställde idag och betalar endast mellanskillnad på 20 %. Detta tyckte jag var rimligt och slog till...

Testa kan man ju alltid...men det är dyrt...
symari är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-03-31, 13:30   #8
ankan ankan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 728
Nu jäklar

har jag bestämt mig. Jag har idag beställt en ny Pfaff Coverstyle för kampanjpris 8.695 kr. Den har fem trådar och kan (nästan) allt. 18 program med 5 mm täcksöm och kedjesöm m fl.
Jag får byta upp/ned mig inom ett år med fullt inbytespris. Längtar, längtar.
ankan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-03-31, 15:16   #9
Vinter Vinter är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 115
åh, en sådan som jag har (Pfaff Coverstyle). den är underbar! du kommer bli väldigt nöjd, tro mig.

//Vinter
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:48.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons