Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2011-02-14, 11:25   #1
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 1 995
Handen blir kall när jag sitter vid Datorn

Ni alla kloka här, har något ett tips.
Sitter vid datorn och skriver rätt mycket.
Blir kall om min hand.
Förstår ju att det är cirkulationen som rubbas
när man gör samma sak länge.
Vad gör man?
Finns det något bra knep.
Min åsikt är att bekymmer som uppstår när man åldras
(urgammal snart 49)
kan man ofta göra någonting åt själv.
ex träna bort tennisarm och ryggvärk.
Hjälp vad ska jag göra?

/Bibbi
Bibbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-14, 11:52   #2
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Jag har samma problem överhuvudtaget, men å andra sidan så har jag dålig cirkulation i allmänhet.

Frågan är egentligen om det är något som uppkommit plötsligt eller om det är så din kropp är även när den är "frisk".

Om det har uppkommit plötsligt kan det handla om överansträngning som har gjort att leder och muskler svullnat och trycker på blodcirkulationen. Då har man också ofta problem med smärtor vid belastning, och att händerna somnar och också ofta vid andra tillfällen än vid datorn. Ofta blir det sämre om man har händerna nedåt (tänk stående med händerna längs sidorna) än om man håller upp dem.

Om det är den typen av problem du har så bör du försöka skaffa skenor för att avlasta handlederna medan de vilar och läker. Det kan du hitta på ett apotek. Försök också skaffa en bättre mus. Det finns "Mousetrapper" och andra varianter som inte fungerar som vanliga möss. Annars kan också handledsstöd till tangentbord och mus vara bra, förutom att helt enkelt minska tiden vid datorn. Tänk också på att det ofta går att använda tangenter och kortkommandon vid tangentbordet istället för musen.

Om du bara har dålig blodcirkulation handlar det mer om att minska besvären. Handledsvärmare är bra, precis som torgvantar. Om jag sitter still en längre tid, oavsett aktivitet, brukar jag försöka ha något som täcker handlederna och helst också torgvantar. Försök också ta pauser där du rör på händerna och fingrarna. Se till att resten av kroppen också håller sig varm så att inte händernas värme nedprioriteras. Se till att du håller händerna varma även när du gör annat. Har de blivit nedkylda utomhus är det lätt att de svullnar, vilket ger ännu sämre cirkulation. Och, försök träna upp handledernas styrka i förväg för att undvika problemen ovan...

(Tillägg: Har du rätt fingersättning när du skriver vid datorn? Jag förutsätter det, men, å andra sidan är inte alla i min ålder eller har min inriktning.... Rätt fingersättning gör att du får mindre påfrestning och får mer aktivitet fördelad i händer och rör på dem mer.

När det kommer till träning skulle jag säga att lättare styrketräning för kroppen i allmänheten är bra. Det är något som vi kvinnor är rätt dåliga på, vi rör på oss, men vi ser inte alltid till att vi har grundstyrkan i kroppen. Så, rent förebyggande är allmän styrketräning bra. Det behöver inte vara avancerat alls, en liten vattenflaska räcker gott och väl som tyngd och kan dessutom vara alldeles för mycket i början om man inte är van...)
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-14, 12:16   #3
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 1 995
Hej !

Tack för utförligt svar.
Har inga problem för övrigt.
Så överansträngd är jag inte.
Har inte ont alls, det är bara obehagligt.

Smart med kortkommandon det är jag dålig på att använda.
Kanske man skulle köpa musmatta med stöd.

Styrketränar gör jag minst 2 ggr i veckan det kan jag inte leva utan. Sätt i gång tjejer ni som inte gör det, guld värt.

Sen drar jag alltid upp ärmarna på tröjan, det kanske inte är så smart.
Mycket att tänka på. / Bibbi
Bibbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-18, 14:27   #4
Sy_Galen Sy_Galen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2011
Inlägg: 7
Jag brukar försöka komma ihåg att röra på fingrarna med jämna mellanrum för att hålla igång en bra blodcirkulation. Hjälper för mig i alla fall




----------------
Bästa någonsinn
Sy_Galen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-20, 19:19   #5
annamajny annamajny är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2010
Inlägg: 73
Huvud-axlar-knä-och-tå!

Denna gamla hederliga plus andra sträck-övningar som man själv gillar och tycker känns skönt bör egentligen alla åldrar göra minst en gång i timmen vid statiskt arbete (=sitta vid datorn). Lägg några minuter av varje timme på detta, jag lovar att det hjälper. Vi är inte byggda för att sitta precis stilla i flera, flera timmar.
annamajny är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:03.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons