Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2013-07-21, 20:19   #1
Nymla Nymla är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 38
Växtfärga med lökskal hmmmmz

Hmmmm vad tror ni händer om jag skulle färga ett par blå byxor med lökskal? Kan det bli fint tro? Jag har ett par byxor som är rutiga i olika blå nyanser, jag gillar modellen på byxorna osv men jag tycker inte om blått! Så funderar på att färga... ^^
Nymla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-21, 23:42   #2
ariadne ariadne är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 22
Hej!

Resultatet och framförallt hållbarheten beror mycket på vilket material det är i byxorna. Syntet? Natur? Animal? Växt?

Det låter som ett kul projekt att experimentera med. Är det nåt du sytt själv kan det ju vara bra att testa på en restlapp, annars är frågan om du vill chansa....

Jag TROR att det värsta som kan hända är att färgen inte fäster ordentligt, antingen inte märks alls eller bara blir en liten toning.

Jag har erfarenhet av att färga ägg (till påsken) med lökskal och av det drar jag två slutsatser:
1) Gult lökskal ger en ljust brunorange ton, rött lökskal ger en mer lilaaktig men fortfarande murrig ton. (Lägg ihop det med blå byxor och jag tror mer på röda skal.)
2) Vi rullade in äggen i lökskal och fyllde kastrullen med ännu mer - det kommer att gå åt MYCKET lök...

Det låter väldigt spännande, hör gärna av dig om du testar. Lycka till!
ariadne är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-22, 11:02   #3
Stinap Stinap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2008
Inlägg: 98
Från min växtfärgningsperiod för 20 år sedan vet jag att lökskal ger kraftig gulfärgning på ullgarn, men enligt uppgift är färgen inte så ljushärdig. Mina påskägg blir också vackert rödbruna varje år...

Att färga bomull och linne är i regel mycket svårare. Min färgbok från 80-talet (Sandberg & Sisefsky, Växtfärgning)uppger att lökskal ger klarare gul färg på lin och bomull än andra inhemska färgväxter. Men det krävs både förbehandling av materialet och flera olika kemikalier vid färgningen. Jag tror man behöver vara en erfaren växtfärgare om man ska ge sig på det här.
Att växtfärga tyg är dessutom svårare än att färga garn.

Det är roligt att växtfärga, men det här låter som ett vanskligt projekt. Prova på rent ullgarn istället!
Stinap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-23, 21:49   #4
EsNadisys EsNadisys är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2012
Inlägg: 564
I Asien vet jag att Valnötsskal har används under en längre tid för att färga framförallt ull till mattor. Färgen liknar den vanliga tegelstensfärgen. Den håller i hundra talsår.

Skalet är inte det hårda som du ser juletid i affärerna, utan det är en mjuk lager som sitter utanpå den hårda.

Var han du hitta sådana under september månad? Trädgårgsföreningen i Göteborg, Domkyrkans gård mot bion i Göteborg och slutligen Botaniska trägården i Göteborg har valnötsträd. Du kan ta några hela nötter från träden om du är snäll och frågar de som jobbar där.
EsNadisys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-24, 10:24   #5
Nymla Nymla är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 38
Hmmm jag tror inte själva färgningen är ett problem, har färgat tyg med lökskal förut och byxorna är bomull. Jaja jag får väl prova helt enkelt Måste bara samla lite mer skal

Valnötsskal hade varit kul att prova! Men just nu håller jag till uppe i Skellefteå och jag vet inte om det går att hitta här :P
Nymla är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:07.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons