Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Overlock / Coverlock

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2012-12-27, 14:37   #1
Azariel Azariel är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 5
Brother 3034d eller 4234d? Eller någon helt annan?

Jag ska precis köpa min första overlock och har svår beslutsångest. Budgeten är max 4000:- och jag vill såklart ha så mycket maskin som möjligt för slantarna. Den kommer främst användas för kantning av vävda tyger men även trikåsömnad. Det spelar ingen roll om den har friarm eller inte.

Beställde en Janome 644d från SMD men fick nobben pga Janomes exportregler och är tillbaka på ruta ett igen. Min vanliga symaskin är en Pfaff Select 1538 och den är jag otroligt nöjd med. Är Pfaffs overlockar något att ha? Har också kikat på Brothers modeller som många verkar gilla.
Azariel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-27, 16:09   #2
Couture Couture är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2012
Inlägg: 31
Titta gärna under "Allmänt om Symaskiner" i Forum som nyligen har
skapats av Sysidan. Detta pga att så många nya trådar skapas
kontinuerligt med samma svar i ämnet.

Där finns det allra mesta samlat vad gäller synpunkter om symaskiner
och overlockar av alla de slag.
Couture är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-27, 16:39   #3
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Båda brothermaskinerna är jättebra. Snälla och nybörjarvänliga. Du får med brukanvisning som en normalkorkad nybörjare klarar av att följa.
Dom är ganska likvärdiga. 3034D är en äldre modell.

Dessa maskiner kan bara sy overlocksömmar och rullfåll.
Klarar inte av coversömmar (tvåraksömmar på framsidan och overlock på baksidan). Bandkanta gör man med covermaskin.

Det finns maskiner som man kan bygga om Combimaskiner, men dom är ungefär lika dyra som en overlock och en covermaskin. Dom billigare combinaskiner kan vara svåra att ställa in och få en fin coversöm.

Den enda fördelen med combimaskin är utrymmet. det blir en maskin mindre att ha uppe i syhörnan. Den vanliga symaskinen behöver du ha framme också, så att du kan sy på den maskin som är bäst för just den sömmen.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-27, 17:56   #4
Azariel Azariel är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 5
Tack för era svar! Har tittat igenom 15 sidor av Allmänt om symaskiner men kan ändå inte bestämma mig

Frågan är ju om 2-trådssömmar, nålträdning och möjligheten att koppla på extra bordsyta är tillräckligt för att motivera att välja 4234, prisskillnaden är ca 1200:-. Med bordet ytterligare 700:-. Får fundera lite på det.
Azariel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-27, 19:26   #5
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Det är tre och 4 trådar man använder till i stort sett allt man syr.
Min babylock evolution kan sy med 2-8 trådar. Jag har aldrig känt något behov av att sy med två trådar.
Du kan trä overlocken med pincett, det är mycket enklare än med ens feta fingar som skymmer utsikten.
Jag inte saknat det extra bordet.
Min första overlock var 3034D och jag var jättenöjd med den, jag var nybörjare och tittade på filmen och hade trätt maskinen och var i gång och sydde inom en halvtimme. Jag fick verkligen blodad tand med overlocksömnad, så jag ville ha en maskin som kunde mer och då blev det babylockens värstingmaskin. En helt underbar maskin som jag bara blir mer och mer förälskad varje gång jag syr.

Det är bra att du tänker efter vad du behöver.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-28, 15:35   #6
Talla Talla är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2012
Inlägg: 135
Jag har 4234, som jag köpte med rabatt, så den kostade lika som 3034. Då tänkte jag inte ens på att jämföra så mycket. Jag har inte extra bordet och så länge har jag inte saknat det heller. Friarmen finns väl på 3034 också? Tvåtrådiga overlocksömmar har jag inte använt än, men jag har haft overlocken i bara ett halvt år. Man vet aldrig, kanske någon gång behöver jag det också :-) Jag tror att 4234 har lampa över nålen och inbyggd nålpåträdare, som 3034 saknar. I princip kan man klara sig utan de grejorna. Själv tycker jag om att ha extra ljus, så jag är tacksam för lampan. Och jag verkligen blev imponerad av nålpåträdaren. Men skulle jag betala ett tusen extra för en lampan och nålpåträdaren? Hm.
Jag vet själv, det är otroligt svårt att välja overlock, när man inte ens vet hur mycket man behöver den och vad är bra att ha och vad är bara "kanske".
Men om du verkligen vill ha en Janome overlock, kolla på andra symaskinsbutiker i England. Har köpt en Janome maskin från England i somras - inga problem sade dem. Men SMD skickar inte hit
Talla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-28, 20:38   #7
Azariel Azariel är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 5
Ja det är otroligt svårt att välja! Var i en symaskinsaffär idag och kikade men de hade inga Brother alls hemma. Däremot en Janome 644 och en Huskylock s15 (tror jag). Janomen kändes ok men 5290:- är för dyrt. Som Talla säger går det kanske att fixa ändå men jag tror att jag blir lika nöjd med en Brother. Huskylocken lät skramligt och kändes plastigare och skrangligare på något sätt. Den är inte ett alternativ.

Jag hade nästan bestämt mig för 3034 (ekonomiskt och vettigt) innan jag alldeles nyss fick ett ryck och slog till på 4234 snabbt innan jag hann ändra mig Jag tänkte lite som att jag vill ha det nyare nu när jag ändå köper. Förhoppningsvis kommer jag ha den i ganska många år och den kanske känns modern liiite längre än 3034? Dessutom är jag sugen på extrabordet, får se om jag köper det senare. Herregud, jag har helt klart lagt ner alldeles för mycket energi och tid på detta. Men det är ju samtidigt ett nöje att riktigt gotta in sig.

Vet någon om tråd- och saxpaketet från SMD följer med även till Brother?
Azariel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-28, 21:59   #8
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Jag tror du gjorde ett bra val. Det brukar följa med gåvopaket när man köper symaskin därifrån. Dom har två olika paket, ett symaskinspaket och ett overlockpaket.
Extra tillbehör som det extra bordet och lite pressarfötter för specialjobb kan du skicka efter senare. Köper du för minst 20 pund som är det fraktfritt.

Eftersom det är så mycket helger kan det ta några dagar extra innan du får din maskin. För det mesta brukar 4-5 arbetsdagar innan maskinen dyker upp.

Skriv och berätta hur det går med din nya kompis. Alltid kul att få veta hur det har gått.

Ett tillbehör som jag rekommendera att du skaffar dig är datamunstycke till din dammsugare, toppen att städa din overlock. Overlocker är riktiga skräpsamlare. Datamunstycke hittar du bland annat på Biltema och kostar bara några 10r.

Billig och bra tråd hittar du hos Bibbis texil. Köp stora konor av dom färger du använder mycket och 1000 meter rullarna av andra färger.

Senast redigerad av bila den 2012-12-28 klockan 22:13.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-28, 22:12   #9
Azariel Azariel är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 5
Jag väntar otåligt vid postlådan Har köpt massa mumsig trikå idag på Gittes tygkälla så jag är förberedd. Ska försöka komma ihåg att uppdatera här. Återigen stort tack för hjälpen!
Azariel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-28, 22:15   #10
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Jag det kan behövas. Du syr en vanlig tröja på ungefär en halvtimme när du har kommit igång.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-29, 09:02   #11
Stinap Stinap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2008
Inlägg: 98
Kopia från ett av mina tidigare inlägg:

För närvarande har jag en 4234D till låns medan min egen 3034D är på reparation. Nålpåträdaren har jag faktiskt inte brytt mig om att lära mig använda, men det borde ju vara praktiskt. Belysningen känns lite kallare och möjligen också lite svagare. Trådhållaren är kanske stabilare, men jag tycker trådarna har lättare att hoppa ur så där föredrar jag den äldre modellen. Hakarna för trädning har förändrats - på några punkter har det blivit enklare att få trådarna rätt och på en punkt faktiskt svårare. Om den nya modellen är starkare vet jag inte, men jämfört med min egen maskin är det svårare att sy långsamt.

Tillägg:
Nu har jag försökt testa nålpåträdaren, men blir trots bruksanvisningen blir jag inte klok på den. Förmodligen är det inte så svårt, men jag behöver tydligen personlig handledning...
Även 3034D har belysning vid nålen. Friarm har den också, men den använder jag nästan aldrig.
Stinap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-08, 19:50   #12
Azariel Azariel är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 5
Igår kom äntligen min overlock efter seeeg väntan genom alla röda dagar! Jag har enbart positiva saker att säga om den. Den känns gedigen och stabil. Inga skramlande grejer eller konstigheter när man syr. Det är tydliga markeringar för trädningen men självklart kräver det en viss koncentration. Jag upplever inte ljudnivån som speciellt hög. Och det viktigaste av allt: sömmarna blir jättefina!

Jag uppskattar att det är mörkblått bredvid kniven så man slipper se dammet, verkligen en petitess men jag gillar det Instruktionsboken som följde med verkar grundlig och tydlig och det följde också med en instruktions-DVD.

SMD har fixat allt snabbt och bra och jag förstår varför de har så bra rykte. Det följde med tråd- och saxpaket även fast det inte fanns med på modellens info-sida.
Azariel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-08, 20:22   #13
Talla Talla är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2012
Inlägg: 135
Grattis till köpet!

Visst är det små detaljer (som blåa färgen eller t ex förvaring för skruvmejseln i luckan), men det är snyggt och jag tycker att det är roligt med sånt.

Kollat i boken när jag trädde första ett par gånger. Numera går trädningen som en dans, tar bara nån minut för alla fyra (jag har inte satt med tidtagaruret där, men det går riktigt snabbt )

Jag har inte upplevt att tråden hoppat ur trådhållaren, men det är kanske för att jag lägger genom skåran där, sedan för tråden bakåt och sedan trär bakifrån genom hålet, som det står i manualen. Jag har Janome CoverPro och där är trådhållaren lik overlockens. Men i Janomes manual står det att det räcker bara lägga tråden i skåran. När jag sydde så på CoverPro då hoppade tråden ur trådhållaren där. Så jag trär även COverPro både i skåran och genom hålet
Talla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-09, 14:16   #14
MrsLindh MrsLindh är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2011
Inlägg: 118
Precis som du är jag supernöjd med min 4234 som jag fick i november. Kul att sy när det ser proffsigt ut!
MrsLindh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-04, 16:40   #15
ninka ninka är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2011
Inlägg: 1
lite hjälp behöver jag..

Ni skriver ofta SMD . Hur hittar jag adress till dem- tänker köpa brother 4234d. Har ni ngt tips vilket/vilka tillbehör är bra att ha /köpa till?
Kan man köpa även Bob`N Serge där?
Stora trådrullar till overlocksymaskin var köper jag dem billigast (dock inte dålig kvallite )?
Tacksam för hjälp.
ninka är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:28.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons