Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2009-11-14, 12:37   #1
MissGreenBean MissGreenBean är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2009
Inlägg: 4
Hur backar man? Husqvarna 1600

Hej!

Jag har precis fått en gammal husqvarna 1600 och har äntligen fått tid att sätta mig ner och sy. Problemet är att jag inte fattar hur man backar. Är det någon som kan hjälpa mig??
MissGreenBean är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-15, 09:11   #2
ankan ankan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 728
Kan inte just denna maskin men det brukar finnas en knapp i mitten av ett vrede/ratt som man håller in för att backa.
ankan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-15, 09:56   #3
MissGreenBean MissGreenBean är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2009
Inlägg: 4
Jag har provat att trycka och vrida på varenda knapp på maskinen, igår lyckades jag i alla fall lista ut hur man spolade upp ny undertråd

Kan ju vara så att backfunktionen är trasig eller nåt, skall lämna in den på service så får vi se vad som händer.

Men har någon några andra idéer är jag djupt tacksam för all hjälp jag kan få!
MissGreenBean är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-15, 10:05   #4
stenbeckan stenbeckan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 1 118
Kan du sätta in en bild på den så är det lättare för oss som inte har den maskinen o hjälpa dig.


/Lena
stenbeckan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-15, 10:15   #5
MissGreenBean MissGreenBean är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2009
Inlägg: 4
Här kommer bilderna på underverket

Jag misstänker att man kan göra någonting med ratten i mitten då den har en skåra i sig, verkar som om man skall kunna vrida på den, har dock inte lyckats med detta.
Bifogade bilder
  
MissGreenBean är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-15, 10:27   #6
atervo atervo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 126
Jag tror att du skall trycka in knappen i mitten på ratten längst till vänster och hålla den intryckt när du vill sy bakåt.
atervo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-15, 10:29   #7
stenbeckan stenbeckan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 1 118
Tror det samma Tryck in mitten på nån av knapparna o håll den inne samtidigt som du gasar så brukar det var i alla fall.

Lycka till
stenbeckan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-15, 10:31   #8
MissGreenBean MissGreenBean är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2009
Inlägg: 4
Det var vad jag misstänkte också, men det måste innebära att den helt enkelt är trasig, för det går verkligen inte att trycka in den, jag får ladda med lite havregrynsgröt och testa igen

Tack för hjälpen alla!
MissGreenBean är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-13, 08:43   #9
MsBobo MsBobo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2013
Inlägg: 1
Fler tips om Husqvarna 1600, tack!

Jag har just införskaffat samma maskin som på bilden här ovan. Jag har oxå problem med att hitta backen även om jag trycker och vrider hejvilt på allt som kan tänkas vara en backknapp. Dessutom har jag svårt att få till inställningarna för olika sorts sömmar. Nu senast så enkelt som raksömmen. Om någon har några tips om hur jag bekantar mig med maskinen så hojta jättegärna till. Eller kanske finns det en bruksanvisning man kan hitta? Tack på förhand allihop!
MsBobo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-13, 10:01   #10
melvinara melvinara är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2009
Inlägg: 333
Här finns möjlighet att köpa bruksanvisning på svenska:
http://webshop.husqvarnabutiken.se/p...roducts_id=151

Lycka till!
melvinara är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-13, 10:19   #11
Joppen Joppen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2012
Inlägg: 164
Det är knappen i mitten (stygnlängdsinställningen) som har en knapp i mitten som är backknappen. Tyvärr är det väldigt ofta problen med mekaniken som påverkas av tryckknappen. Ta loss bakstycket så ser du var problemet finns. Lite värme och riktig symaskinsolja brukar lösa upp de gamla stelnade resterna så att mekaniken går lätt.
Joppen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-13, 10:27   #12
Joppen Joppen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2012
Inlägg: 164
Citat:
MsBobo skrev: Visa inlägg
Jag har just införskaffat samma maskin som på bilden här ovan. Jag har oxå problem med att hitta backen även om jag trycker och vrider hejvilt på allt som kan tänkas vara en backknapp. Dessutom har jag svårt att få till inställningarna för olika sorts sömmar. Nu senast så enkelt som raksömmen. Om någon har några tips om hur jag bekantar mig med maskinen så hojta jättegärna till. Eller kanske finns det en bruksanvisning man kan hitta? Tack på förhand allihop!
Om inte mönstervalet fungerar är det troligen så att mekaniken bör kontrolleras och rengöras. Öppna baksidan så ser du vad som händer när du vrider på sömvalsratten. Du vrider upp mekaniken med ratten och den skall sedan dras ner av en fjäder. Problemet kan vara att allt går så trögt att fjädern inte orkar med att dra tillbaka mekaniken. Rengör och smörj tills det går lätt.
Joppen är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:25.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons